ועדת הכלכלה אישרה אתמול (שני) להאריך את תוקף הוראת השעה שהעניקה ליבואנים זעירים היתר לייבא כלי רכב משומשים שמועד ייצורם פחות משנה. ההצבעה, אגב, התקיימה כאשר רק יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן נוכח, וההחלטה התקבלה פה אחד. במלוא מובן המילה.
 

עד כה

לפני ארבע שנים נקבעה תקנה (253 א' ו-ב') שאפשרה ליבואנים זעירים – הרשאים לייבא עד 20 מכוניות בשנה – לייבא גם כלי רכב משומשים, עד בני שנה. כידוע, יבוא של רכב כזה על-ידי אדם יחיד עבור עצמו מותר בישראל מזה שנים.

תקנה זו, שנקבע לה מועד תפוגה – במקרה זה 15 לפברואר השנה – אפשרה ליבואנים זעירים לייבא כל רכב משומש שהוא, בין אם הדגם או אפילו המותג מיובאים לארץ באופן סדיר על-ידי יבואן סדיר בין אם לאו.

שילוב זה, של רכב משומש שמחירו נמוך יותר יחד עם תשלום מופחת של מס קנייה בגלל אותו מחיר, עשה את רכישתה של מכוניות יוקרה לכדאית במיוחד. ואכן, עיקר היבוא מסוג זה כלל מכוניות של מותגי יוקרה ודגמים אקזוטיים.

יבוא רכבים משומשים לארץ
צילום: Shutterstock
 

כעת

מכיוון שתוקף ההיתר עמד לפוג כעת, נוצר חוסר ודאות אצל היבואנים הזעירים – כיום פועלים בישראל 500(!) יבואנים כאלה – ואלה גם עיכבו הזמנות. לפני חודש נמסר כי שרת תחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, תפעל בעניין זה, אך עד תחילת פברואר לא נרשמה התקדמות.

השרה רגב פנתה לוועדה ב-7.2.2023, וביקשה הארכת תוקפה של הוראת השעה לחצי שנה בלבד, עד ל-16 לאוגוסט 2023. כפי שנכתב, עד מועד זה אמור העניין להיות מוסדר בחקיקה.

יבוא רכבים משומשים לארץ
צילום: Tom Nora
 

מה שחשוב

אגף הרכב במשרד התחבורה מציין כי על כלי הרכב המיובאים לעמוד בדרישות התקינה הקיימות, וכי ההקלה היחידה היא הרחבת האפשרות לייבא רכב עד גיל שנה, שכבר נסע בחו"ל, ולאו דווקא רכב חדש בלבד.

בהתאם לחוק, היבואן חייב למסור ללקוח בכתב מידע על הרכב לפני רכישתו, ובכללם מידע על מצבו המכני, לרבות נזק בטיחותי שנגרם לו, מספר הקילומטרים שעבר, שנת הייצור, מועד הרישום בחו"ל ותקלות בטיחות סדרתיות אם קיימות.  

יבוא רכבים משומשים לארץ
צילום: Shutterstock