כבר מספר חודשים שמערכת הנהיגה החצי אוטונומית של טסלה (בעלת השם המטעה "Full Self Driving") נמצאת במרכזה של ביקורת קשה על התנהלות החברה.

זה התחיל מארגון בשם 'The Dawn Project' ששם לו למטרה לאסור את השימוש במערכת: הם פרסמו מחקר שטוען שהמערכת מבצעת טעות קריטית בכל 8 דקות של נהיגה, והריצו קמפיין מודעות בעיתונים מרכזיים ואפילו במחצית משחק הסופרבול האחרון (האירוע הנצפה ביותר בטלוויזיה האמריקאית), שקורא לרשויות הבטיחות ולמחוקקים לעצור את החברה משימוש במערכת הבוסרית.

באוגוסט 2022 הצטרף למחאה ראלף ניידר, עו"ד ופעיל למען צרכנים שהשפיע עמוקות על תפיסת הבטיחות בתעשיית הרכב העולמית, אשר התבטא בחריפות נגד המערכת וטען שהיא "אחד מהמעשים הכי מסוכנים וחסרי אחריות שביצעה יצרנית רכב מזה עשורים".

בה בעת, בעקבות דיווחים מתוקשרים על שגיאות ותאונות, פתחה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארה"ב, ה-NHTSA, בחקירה משלה, שהריקול המדובר הוא כתוצאה ממנה.

טסלה מערכת FSD
צילום: Whole Mars Catalog (YouTube)

סדר באוטונומיה

טסלה מציעה מספר רמות של בקרות שיוט אדפטיביות בעלות יכולת חצי-אוטונומית; מערכת 'אוטופיילוט' הבסיסית היא למעשה סט של מערכות בטיחות מתקדמות כגון בלימה אוטונומית, ניטור שטח מת ואחרות – המאפשרת נהיגה חצי-אוטונומית (רמה 2). 

מעל מערכת זו טסלה מציעה את מערכת Full Self Driving (או בקיצור FSD) שבתיאוריה אמורה לאפשר נהיגה אוטונומית מלאה בעתיד (כלומר, אתה משלם כרגע 15 אלף דולר, ומקווה שתקבל את המוצר המובטח ביום מן הימים). כרגע המערכת מציעה נהיגה חצי-אוטונומית על בסיס מערכת הניווט, הכוללת ציות עצמוני לתמרורים ולרמזורים, מעבר נתיבים אוטונומי, מערכת חנייה עצמאית, ואף זימון הרכב מהחנייה ללא אדם ברכב. 

טסלה מודל Y
צילום: ניצן רז

מעל שתי אלו יש את מערכת FSD Beta - אשר מבוססת על ה-FSD הרגילה, אך משמשת את טסלה לפיתוח יכולת הנהיגה האוטונומית המלאה – והיא זו שהייתה במרכז המחלוקת; בניגוד לחברות אחרות, הבוחנות את המערכת תוך שימוש בנהגים מקצועיים בתנאים מבוקרים, טסלה עשתה זאת באמצעות מאות אלפי לקוחות רגילים, אשר נוהגים בכבישים ציבוריים; מכאן הגיעו עיקר הביקורות שטוענות כי מילא שהם חוסכים כסף על נהגי מחקר ופיתוח על ידי שימוש בלקוחות משלמים - אבל לעשות זאת בכבישים ציבוריים זה בגדר ניסוי בבני אדם.

אז איך הם עושים את זה? משקרים, כרגיל. לפי התקנות בארה"ב, כל יצרן המפתח מערכת נהיגה אוטונומית בכביש ציבורי מחויב לדווח לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על כל מקרה בו המערכת התנהגה שלא כצפוי, גרמה לפגיעה או לתאונה, התנתקה מפעולה וכיו"ב. התקנה הזו תקפה רק למערכת ברמה אוטונומית 3 ומעלה, וטסלה התחמקה עד עתה מלעמוד בתנאים הללו בתואנה שהמערכת שלה היא עדיין ברמה 2 בלבד – למרות שלפי ההגדרות, ברור שזה לא נכון. 

טסלה מודל 3
צילום: עמית אגרונוב

הקריאה לתיקון

ב-25 בינואר הגיעה ה-NHTSA למסקנות החקירה שלה והודיעה לטסלה שהיא צריכה לבצע ריקול. טסלה אומנם לא הסכימה עם מסקנות הרשות, אך הודיעה כי היא מכריזה על קריאה לתיקון של 362,758 כלי רכב מהסיבה ש"מערכת FSD Beta עשויה לאפשר לרכב לפעול בצורה לא בטוחה". הריקול כולל את כל דגמי היצרנית המצוידים במערכת - מודלים Y, S, X, ו-3 שנמכרו בין השנים 2016-2023 - בשוק האמריקאי בלבד (ניסוי הבטא המדובר נפתח אך ורק ללקוחות בארה"ב, ולכן שווקים אחרים אינם נכללים בריקול).

לטענת ה-NHTSA, התוכנה מאפשרת למכוניות "לעבור את המהירות המותרת או לנסוע דרך צמתים בצורה לא חוקית או בלתי צפויה", עניין ש"יגביר את הסיכון להתנגשות".
ל-NHTSA יש ארבע בעיות עיקריות עם האופן שבו FSD פועלת, וכולן קשורות לדרך בה היא מתנהגת בצמתים.

טסלה מודל S
צילום: טסלה

הבעיה הראשונה היא שהמערכת מאפשרת למכונית לנסוע או לפנות בצמתים מסוימים במהלך רמזור צהוב קבוע (לא ברור אם הכוונה היא לרמזור צהוב שעומד להתחלף לאדום, רמזור צהוב קבוע שמסמן על סכנה או ברמזור תקול). שנית, ה-NHTSA טוענת שהמערכת עוצרת לעיתים את הרכב לזמן ממושך בצמתים עם תמרור עצור, במיוחד כאשר הצומת פנוי ממשתמשי דרך אחרים.

התלונה השלישית היא על הדרך בה המערכת מגיבה (או לא מגיבה) לשינויי מהירות בכבישים בהם ישנם שינויים תכופים במהירות המרבית המותרת; הבעיה הרביעית והאחרונה היא העובדה שהרכב ממשיך לפעמים לנסוע ישר בנתיב שמיועד לפנייה בלבד...

כל הבעיות הללו מוכרות בקהילת נסייני בטא של מערכת ה-FSD, ועם זאת מציינת הרשות לבטיחות כי הנסיבות בהן מתרחשות טעויות אלו הינן "נקודתיות ונדירות".

טסלה מודל X
צילום: יצרן

הוא לא ידע!

זו לא הפעם הראשונה שטסלה מבצעת ריקול במכוניותיה בגלל תוכנת ה-FSD. בשנה שעברה היא תיקנה 54,000 כלי רכב מכיוון שהם לא עצרו לחלוטין בצמתים כשהמערכת הייתה פעילה.

עד כה טסלה דיווחה על 18 תביעות אחריות סביב הבעיות הנוכחיות שהוזכרו על ידי ה-NHTSA, אך החברה טוענת כי לא ידוע לה על תאונות עם נפגעים או הרוגים באשמת המערכת - הצהרה שכבר בעת פרסום הידיעה הראשונה בנושא באוגוסט 2022 לא הייתה נכונה; לפחות שתי תאונות דווחו כבר אז באשמת הטכנולוגיה – אחת כאשר טסלה מודל Y פנתה לנתיב הנגדי בעת שימוש במערכת וגרמה להתנגשות, והאחרת כאשר רכב טיפס לנתיב אופניים והתנגש במחסום קשיח. מאז דווח גם על תאונות נוספות.

בצד החיובי, מאחר ומדובר בטסלה, הקריאה לתיקון תבוצע "מהאוויר" ולא תצריך כניסה למוסך, אך כרגע עדיין לא ידוע מתי עדכון התוכנה יגיע. 

טסלה סביבת נהג
צילום: Tesla