ולנס סמיקונדקטור (Valens Semiconductor), חברת הייטק ישראלית הנסחרת בבורסה של ניו יורק, הכריזה על ערכת מצלמה ותקשורת שנועדה לאפשר לנהג סמי-טריילר לראות את הנעשה מאחורי הנגרר בעת נסיעה לאחור.

הבעיה
בניגוד למשאיות אחודות שחלקן האחורי קבוע, ראשי גורר מחליפים במקרים רבים את הנגרר כחלק משגרת העבודה. במשאיות וברכב כבד הראות לאחור מוגבלת והנהג יכול לראות רק את מה שנשקף מהמראות; אילו השטח המכוסה על ידי החלק האחורי – שרוחבו 2.55 מטרים – אינו מכוסה על-ידי הנהג. בנוסף, עם שינויי כיוון בזמן הנהיגה לאחור, הכיסוי הניתן על-ידי המראות מוגבל ביותר ויוצר בעיות משלו.  

מצלמת נסיעה לאחור מאפשרת לנהג לראות את הנעשה באותו שטח מת, ואין בעיה להתקין אותה במשאית רגילה. בנגרר הבעיה מורכבת בהרבה – גם בגלל אורכו (כיום, עד 13.75 מטרים), גם בגלל סוג החיבור החשמלי של הנגרר לגורר, וכאמור בגלל שנגררים רבים מוחלפים במהלך העבודה. כמובן, העובדה שסמי טריילרים רבים מאוד מובלים מכולות הנפרקות ומועמסות באופן קבוע אינה מקלה על מצב העניינים.

כתוצאה מכך נסיעה לאחור מהווה סכנה למשתמשי הדרך, וגם פתרון נדרש כמו ירידה וסריקת השטח מאחור אינו עוזר תמיד, מכיוון שניתן להגיע למסלול הנסיעה לאחור של הרכב גם כאשר הנהג אינו רואה זאת. בכלל, לא תמיד הנהג יורד מהרכב, ולא תמיד ישנו מכוון היכול לעזור.

גם לסמי-טריילרים – מצלמת נסיעה לאחור
צילום: Valens

הפתרון
הפתרון של ולנס מבוסס על סדרת השבבים VA6000 שלה המאפשרת העברת מידע וידאו ללא השהיה (zero latency), ולפי החברה מתמודד בהצלחה עם האתגרים הייחודיים שבחיבור המצלמה על הנגרר עם מערך התצוגה בתא הנהג.

לפי ולנס, המערכת שלה יכולה לפעול למרות חיבור החשמל בין הנגרר לראש הגורר (תקע/שקע מרובה מגעים), לאפשר העברת מידע גם על גבי תשתית הכבל הקיים ולעשות את כל אלה עם אות וידאו חזק מספיק למלוא האורך המרבי של ראש הגורר והנגרר (התקני כיום עד 18.75 מטרים); לפי ולנס, המערכת שלה יכולה להעביר אות כזה עד למרחק של 40 מטרים.

ולנס פועלת להטמעת המערכת שלה בארה"ב וברחבי העולם גם בשיתוף חברת סטונרידג' (Stoneridge), הפועלת בתחום המערכות האלקטרוניות לכל סוגי הרכב.

גם לסמי-טריילרים – מצלמת נסיעה לאחור
צילום: Valens