זה התבקש. דאף הציגה מהדורה מחודשת של המשאית הקלה שלה, LF, ויחידה ראשונה שלה התייצבה בישראל במהלך ינואר אצל ממתקי סידס. היבואנית של דברים טעימים למיניהם מפיצה אותם ללקוחותיה ברחבי הארץ באמצעות צי משאיות משלה. מכאן היה ברור 'מה שהולך להתבצע': יום עבודה על המשאית הזאת בקו החלוקה שלה. אבל לפני כן, הקדמה.

הקדמה

המקור של LF הוא ממש ותיק - ליילנד רואדרנר שנחנכה ב-1984. לדאף - שהיו לה דגמים כבדים כמו F241 (שהקדים את 95 משנת 1987) ובינוניים כמו F218 (לפני 65/75/85) - חסרה משאית חלוקה קלה. אותה משאית של ליילנד הביאה תכנון חדשני לתקופתה, נחשבה מוצלחת והיה לה גם חלון תחתון בצד הנוסע, לשיפור שדה הראייה והבטיחות בעבודות חלוקה עירוניות.

רכישת ליילנד - אז מפעל לא מצליח בבעלות רובר הלא מצליחה אף היא - קומפלט עם הדגם החסר והחדש נראתה כמו דבר נבון; אמנם, זה לא מה שחשבו בדאף כאשר קרסו ב-1993 בגלל הקשר עם מפעל רכב בריטי, אבל כידוע ב.מ.וו מכרה מאוחר יותר את רובר ב-10 ליש"ט, גם הלוותה 800 מיליון ליש"ט לקונים.

דאף נרכשה ב-1996 על-ידי פאקאר האמריקאית, דגם חדש בשם 'LF' החליף את 45/55 - וב-2002 זכה בתואר 'משאית השנה הבין לאומית'.

DAF LF פריקה
צילום: יואל פלרמן

ב-2017 הוצג דגם חדש עם מנוע 3.8 ליטר חדש, ובזה נוספו בסיס גלגלים/שלוחה אחורית, שלדה ייעודית לסילוק אשפה, וכושר ההעמסה הכולל הגיע ל-19 טון הודות לשימוש בסרן קדמי 13 טון. ב-2018 הוצגה בהנובר גרסה חשמלית, גם היא למכ"מ 19 טון, וזו צוידה במנוע 250 ק"ו (340 כ"ס, עד 510 כ"ס בדחף), סוללות של 282 קוט"ש וטווח של 220 ק"מ וטעינה עד 150 ק"ו. המשקל המותר עד 11.7 טון.

והנה הגענו.
בסוף 2022, בצמוד להשקת דאף XD (אוטו 442) הוצגה הגרסה המחודשת של LF המצוידת במנועי PX-5 ו-PX-7 מחודשים החל ב-170 כ"ס ועד 310 כ"ס; שיא המומנט מושג בסל"ד נמוך יותר, צריכת הדלק משופרת ב-7%, מוטמעת בה תיבה אוטומטית חדשה 8 הילוכים של ZF, לתגובה מהירה ולחיסכון בדלק, גם מערכת יניקה משופרת לאוויר המוזרם למנוע. לפי דאף הראות שופרה במעט, נעשו גם שיפורים קוסמטיים בחוץ ובפנים.

דאף תציג דגם חדש של LF במסגרת דגמי 'הדור החדש' ב-2024. אבל עד אז צריך לפגוש את הדגם המחודש.

DAF LF חלק אחורי
צילום: יואל פלרמן
 

הדגם המחודש

כמה דקות לפני שש בבוקר בסידס שבבאר יעקב אנחנו נפגשים עם הנהג הקבוע אבי וובנך ועם דאף LF המחודשת. השינויים החיצוניים זניחים, והעיקר כאמור במנוע המשופר ובתיבה החדשה.

הגרסה שהועמסה בממתקים הייתה 210, וזו מצוידת במנוע PX-5 בנפח 4.5 ליטר המייצר הספק של 208 כ"ס ב-2300 סל"ד ו-81 קג"מ ב-1300-1600 סל"ד (153 ק"ו ו-795 נ"מ בהתאמה). התיבה היא אוטומטית רובוטית של ZF עם 8 הילוכים, והמשאית מצוידת בבלם פליטה. בסיס הגלגלים של המשאית הזאת הוא 5 מטרים ואורך הארגז 6.5 מטרים.

הקו של אותו יום מתחיל בצפון ירושלים, עובר לשער בנימין, ממשיך למעלה אדומים, חוזר לירושלים, ומסיים באזורי התעשייה של שילת ומודיעין ובעיר עצמה. סך הכל 13 נקודות, רובן של רשתות ענק, לא רק. המשאית עמוסה מבעוד יום, ואנחנו יוצאים לדרך עם השעה שש.

DAF LF
צילום: יואל פלרמן

השעה שש.
הכניסה פנימה - עניין משמעותי ביותר במשאית חלוקה (הזכרנו כבר 13 נקודות?) - נוחה, והמדרגה המחורצת מבטיחות אחיזה טובה גם עם בוץ חלקלק. המושב רב כוונונים, נוח ונשאר כזה גם עם סיום יום העבודה. תנוחת הנהיגה טובה, ושדה הראייה מוצלח ביותר - הן לפנים, כולל החלק המת מימין (ובכל זאת, נראה שבעבודות כאלה, חלון הצד בדלת יוסיף); הן לצדדים בזכות מראות מצוינות; הן ללוח המחוונים שהוא גדול ונהיר מאוד לקריאה נקייה מהפרעות.

החומרים נוקשים מעט למגע, ואין להם האיכות שיש, למשל, בדאף XD. עם זאת, הם מסיביים, ואיכות ההרכבה טובה. פקדי ההילוכים מוכוונים נכון, והשימוש בהילוכים כאשר רוצים/צריך קל מאוד. לתכנון מוצלח זה מצטרפים גם הפקדים בהגה.

הכניסה פנימה נוחה, המושב טוב ושדה הראייה לכל כיוון ועניין טוב מאוד, ואיכות החומרים והביצוע מכובדים. הצג קטן מדי ורגיש מדי להשתקפות, סך שמש מוגדל יתקבל בברכה.

DAF LF סביבת נהג
צילום: יואל פלרמן

ויש הערות.
עיקרית שבהן מתייחסת למסך המרכזי, שאמנם פונה בזווית הנכונה אבל הוא פשוט קטן מדי, מעט מוסתר (בחלקו התחתון/שמאלי) וגם רגיש להקרנה ישירה של השמש. בנוסף, ובמשאית בה נהגתי, איכות התמונה ממצלמת הנסיעה לאחור הייתה ירודה, אבל לא מעט בגלל שהעדשה שלה הייתה מלוכלכת במיוחד. בנוסף, פקדי האיתות והמגבים מעט רחוקים מההגה, מקשים על תפעולם ללא הורדת היד ממנו.

הייתי שמח לסוכך שמש גדול יותר עם כושר כיסוי משופר, דבר שבלט במיוחד מכיוון שנסענו מזרחה והשמש סנוורה עם זריחה על כביש מספר 1.

DAF LF לוח מחוונים
צילום: יואל פלרמן
 

כביש מספר 1

הנהיגה ב-LF נינוחה מאוד. 80-85 קמ"ש מאפשרים למשאית להתגלגל לה בכביש מספר 1. נהיגה כזאת למי שנוהג בה כל יום וגם עושה דברים נוספים במסגרת עבודתו, כמו פריקה במספר רב של נקודות (13 באותו יום, כן?), חיונית לנהג ולבטיחות.

הביצועים סבירים בהחלט.
אמנם, המשאית הייתה עמוסה ממתקים שזה לא מאוד כבד, אבל בכל מקרה למנהרת הקסטל נכנסנו ב-70 קמ"ש; לאחר שסיימנו עם הפרק של מעלה אדומים, הגענו למחסום שבקצה העלייה לירושלים ממזרח ב-60 קמ"ש; אלה מקצבים נאים ובעיקר יעילים.

DAF LF לוגו
צילום: יואל פלרמן

בין העליות, כידוע, יש גם ירידות, ובלם הפליטה הפגין אפקטיביות רבה ביותר, מה שאפשר שליטה טובה מאוד גם במורד תלול, כמו זה המוביל משער בנימין לכביש מספר 1 ליד הכניסה לאזור התעשייה מעלה אדומים (כביש 437). קל מאוד גם להסתייע בתיבת ההילוכים - גם בשילוב זמני להילוך נמוך, גם במעבר למצב ידני, גם בנגיעה בדוושת הבלם המביאה להורדת הילוך. אותה שליטה מעולה אפשרה בצד השני של היום ובדרך מערבה, נהיגה נינוחה גם במורד בית חורון. כאן יצוין כי הורדת הילוך בעומס מעט איטית באמצעות קיקדאון, עם תגובה מעט טובה יותר בשילוב ידני. מערך ההתרעות (סטייה מנתיב, קרבה וכו') יעיל מאוד.

נוחות הנסיעה בדאף LF טובה מאוד. מערך המתלים/בולמים שלה מטפל היטב בשלל השיבושים והפגמים ברחובות ובכבישים, ואפילו המעבר על פסי האטה מגודלים עובר בשלום. בכל הקשור לאיכות הנסיעה הכוללת רעש המנוע בסרק מפגין נוכחות אבל הוא סביר מאוד בשיוט, רעשי הרוח סבירים ורעשי כביש כמעט אינם נשמעים.

DAF LF סבכה
צילום: יואל פלרמן

חשוב לא פחות, בעיקר במקומות שלשמם נתכנסנו - אותם אזורי פריקה שכמעט כולם אינם מתוכננים כלל למשאיות חלוקה (ראו התייחסות נפרדת) - הוא כושר התמרון של הרכב וההתנהלות שלו באזורי פריקה ובאותם מקומות לא ידידותיים לתמרון.

להגה ב-LF 3.8 סיבובים מנעילה לנעילה,משקלו סביר, נוטה מעט לצד הקל ויש לו שטח מעט גדול. כושר התמרון טוב מאוד בזכות זווית הפניית גלגלים מכובדת, ואפשר לארגן את המשאית במעט פעולות גם במקומות פריקה (אתם יודעים, היו לנו 13 כאלה...), גם להפנותה כך לכיוון ההפוך.

יצוין כי במספר קטעים בין-עירוניים המשלבים שינויי גובה ועיקולים הוצאנו את ה-LF מאזור הנוחות שלה כמשאית, על-מנת ליצור עומס דינמי מעבר לרצוי כדי לראות איך היא בעניין בטיחותי זה. ובכן - ממש ממש בסדר.

וכך לאחר שכיסינו תא שטח(?) שאורכו 65 ק"מ ורוחבו 20 ק"מ, היינו ב-6 אתרים וכן, ב-13 נקודות פריקה, חזרנו לבאר יעקב ושם אפשר היה לסכם את ההתרשמות מהמשאית.

DAF LF - קווי חלוקה לדמותה
צילום: יואל פלרמן
 

ההתרשמות מהמשאית

דאף LF היא משאית חלוקה טובה מאוד. תא הנהג מוצלח והנדסת האנוש טובה - ויש הערות: מסך קטן, סוכך שמש, עוד כמה פינות בהנדסת אנוש. הביצועים שהיא מציעה, גם בתוואי הררי, בהחלט טובים, נוחות הנסיעה ואיכותה טובות מאוד, כך גם כושר התמרון והיכולת הדינמית.

מי שמכוון לרכישת משאית חלוקה מסוג כזה ימצא ב-LF אופציה מצוינת לצי הרכב שלו.

DAF LF - קווי חלוקה
צילום: יואל פלרמן
 

החצר האחורית והחוצפה

כמעט כל נקודות הפריקה היו של רשתות גדולות במתקנים מגודלים, כולם לא מתוכננים לפריקה נוחה ולתנועה שוטפת ובעיקר בטיחותית של משאיות חלוקה. ולא רק שלא מתוכננים, אחדים מהם היו עם מקדם שערורייה גדול במיוחד, כמו למשל באזור התעשייה שילת, שאינו ראוי כלל, כדי סכנת נפשות קבועה.