"אתם נוסעים ברכבכם, ולפתע נדלקת נורת אזהרה בלוח המחוונים. לא נעים – אבל האם זה נורא? האם צריך לעצור בצד הדרך? לטלפן לגרר? להמשיך לנסוע למוסך הקרוב? או אולי פשוט להתעלם? אלו שאלות שעולות בראשם של נהגים רבים, כאשר אחת הנוריות שהם אינם מודעים למשמעותה, נדלקת..."

ככה החלה כתבה בנושא נורות אזהרה לרכב בינואר 2020.

מה נשתנה מאז? הרבה מאוד דברים – ולענייננו: הרבה מאוד מכוניות חשמליות שעלו לכביש. כאשר הדברים נכתבו, נעו בכבישי ישראל כ-700 מכוניות חשמליות. כאשר דברים אלה נכתבים, נעות על כבישי ישראל למעלה מ-50,000 מכוניות עם הנעה כזאת. 
 

השווה והשונה

מכוניות חשמליות, שיש להן מארז סוללות ורשת במתח גבוה, מנוע חשמלי אחד או שניים (גם שלושה במעט מקרים), שונות בתחומים אלה באופן מוחלט מרכב עם מנוע בעירה פנימית. בנוסף, יש להן מערכות ייחודיות נוספות כמו בלימה רגנרטיבית, ורגישויות פרטיות כמו היחסים עם הטמפרטורה החיצונית.

מערכות אלה יכולות להתקלקל או לפעול באופן פגום, מה שמחייב להכיר את נורות האזהרה והחיווי הייחודיות להן.

לוח מחוונים של רכב חשמלי
צילום: יונדאי

ראשית, צבעים. נורת חיווי או מידע היא בירוק; נורה בכתום מצביעה על בעיה, אך כזאת המאפשרת לרכב להמשיך לנוע; נורת באדום מחייבת עצירה. בנוסף, יש גם נורות בכחול כמו לאור דרך ('גבוה').

רוב הנורות ברכב עם מנוע בעירה פנימית נמצאות גם ברכב חשמלי, וכמה נוספו. 

עם התנעה, נדלקות כל הנורות בבת אחת וכבות תוך מספר שניות, פעולה שנועדה לוודא כי כל הנורות תקינות. 

הסימונים של נורות האזהרה בין-לאומיים, ואמורים להיות זהים, גם אם מדובר ביצרנים שונים. עם זאת, במקרים אחדים ישנם הבדלים קטנים. הבדלים קיימים גם בתיאור אופי הבעיה. ברכבים חשמליים רבים, כאשר נורת אזהרה מסוימת דולקת, מופיע גם טקסט על לוח המחוונים המתאר את מהות הבעיה, וזה יכול להיות שונה בין היצרנים. 

בכל אופן, את הנורות הבאות ניתן למצוא כמעט בכל הרכבים החשמליים.

נורת READY ברכב חשמלי
צילום: מערכת אוטו

נורת READY
נורה זו שצבעה ירוק מופיעה ככיתוב "READY", ובניגוד לשאר הנורות אמורה להישאר דולקת לאחר שכל האחרות כבות. נורה זו מציינת כי הרכב הונע ומוכן לתנועה ומאירה כל זמן שהמנוע פועל. בהחלט מתבקש בהינתן השקט והפעולה החלקה בהשוואה למנוע בעירה פנימית.

יש דגמים שבמקום הכיתוב READY, מופיעה נורה (גם בירוק) כלוגו ובו חץ אופקי דו-כיווני, ישנם אחרים עם כיתוב כמו OK במידה ונורת READY מהבהבת הדבר מצביע על בעיה במערכת החשמל ויש לגשת למוסך.

נורת הצב ברכב חשמלי
צילום: מערכת אוטו

נורת הצב
נורת הצב היא חידוש מרענן כלוגו. הנורה שצבעה צהוב-כתום מצביעה על בעיה כללית ומדווחת כי על מנת להגן על המכלולים החשמליים הרכב ינוע לאט יותר, לא כמו צב אבל הסימול ברור. לרוב לצד הנורה יופיע הכיתוב "Power limited", לעיתים תידלק לצידה נורה נוספת שהסימול שלה מציין את סוג הבעיה, ועל לוח המחוונים אמור להופיע טקסט המציין את מהות הבעיה.

לרוב, כאשר נורת הצב דולקת באופן רצוף הדבר מצביע על רמת טעינה נמוכה של סוללת המתח הגבוה, או כי הטמפרטורה של סוללת המתח הגבוה נמוכה או גבוהה מדי, וייתכן גם כי הטמפרטורה של המנוע גבוהה מדי. 

בכל אופן, צב מואר מאפשר להמשיך לנהוג, אבל ההספק מוגבל והמהירות נמוכה יותר.

נורת המצברים ברכב חשמלי
צילום: מערכת אוטו

נורת המצברים
ברכב עם מנוע בעירה פנימית נדלקת נורה אדומה המסמלת מצבר כאשר יש בעיה בו או במערכת הטעינה. נורה זו קיימת גם ברכב חשמלי, ומתייחסת לאותו מצבר (הקיים גם ברכב כזה) הפועל במתח נמוך (12 וולט).

בנוסף לנורה זו קיימת ברכב חשמלי נורה נוספת המסמלת מספר מצברים, וזו מתייחסת לסוללת המתח הגבוה שהיא מקור האנרגיה של הרכב החשמלי. 

נורה זו מתריעה על כך שרמת האנרגיה בסוללת המתח הגבוה נמוכה מדי (בדומה לנורה המתריעה על מכל דלק הקרוב לריקון). לרוב, נורה זו נדלקת כאשר בסוללה 5% מהאנרגיה המרבית שלה (יכול להשתנות לפי היצרן), והמשמעות היא שיש לטעון בהקדם את הסוללה. במקרים רבים כאשר זה המצב ונורה זו דולקת, הרכב יאט אוטומטית כדי לחסוך בחשמל ואז תידלק גם נורת הצב.

נורת רכב וסימן קריאה ברכב חשמלי
צילום: מערכת אוטו

נורת רכב וסימן קריאה
נורה זו דולקת כשיש בעיה בחלקים הקשורים למערכת הבקרה של הרכב החשמלי, כמו באחד החיישנים של הרכב. לעיתים, ולפי אופי התקלה, הרכב יאט ואז תידלק גם נורת הצב. נורה זו מציינת בעיה כללית, ולרוב יופיע טקסט המפרט את מהות התקלה. 

נורת הכבל המתפתל ברכב חשמלי
צילום: מערכת אוטו

נורת הכבל המתפתל
נורה זו מציינת כי כבל הטעינה עדיין מחובר לרכב, כך שלא ניתן לנוע אתו כלל.