תחזוקה שוטפת של הרכב כוללת סדרת פעולות חשובות שמטרתן להבטיח שהרכב שלכם יפעל בצורה חלקה ובטוחה לאורך זמן. במסגרת התחזוקה, אחד הנושאים החשובים ביותר הוא בדיקת נוזלים ברכב. אלה החמישה החשובים ביותר שמומלץ לבדוק באופן קבוע:
 

שמן מנוע

שמן המנוע הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר לשמירה על מנוע הרכב. אם מפלס השמן נמוך, או אם השמן עכור ובעל גוון כהה, בין חום לשחור, המנוע עלול להיפגע בשל בלאי מואץ או התחממות יתר, ובמקרים מסוימים אפילו להינזק פיזית. לפיכך חשוב לבדוק את שמן המנוע לכל הפחות פעם בחודש ברכבים חדשים ובאופן תדיר יותר ברכבים ישנים.

איך בודקים לבד? כשהמנוע קר(!) שולפים את המדיד, מנגבים אותו במטלית (שימו לב לקחת מטלית שאפשר ללכלך עם שמן) וטובלים אותו מחדש. לאחר מכן מושכים אותו החוצה שוב כדי לבדוק את מפלס השמן, ואת צבעו. אם השמן נמצא מתחת לקו התחתון המסומן על המקל – יש להוסיף שמן ולבדוק שוב עד שמגיעים לתוצאה הרצויה.

שמן מנוע
צילום: Andreas Brun

סוג השמן משתנה בהתאם להמלצת היצרן ואם אינכם יודעים תוכלו לברר זאת על ידי שיחה אל אחד ממרכזי השירות המורשים לטפל ברכבכם. אם השמן לא נקי, הרי שהגיע הזמן להחליף אותו על ידי ריקון ומילוי מחדש. את פעולת החלפת השמן תוכלו לבצע במרכז שירות מורשה לרכב. אם החלטתם לבצע את פעולת החלפת השמן בעצמכם יש לשים לב שפעולה זו דורשת מעט ידע טכני וגם כישורי מכונאות בסיסיים. כמו שכיבה מתחת לרכב, פתיחת בורג ריקון השמן, ריקון תוכן אגן השמן ולבסוף הטמנתו על פי חוק שכן מדובר בפסולת רעילה.
 

נוזל קירור

נוזל הקירור, הידוע גם בשם ׳אנטי-פריז׳, אחראי על ויסות טמפרטורת המנוע של הרכב. בלעדיו, המנוע יכול להתחמם יתר על המידה ולספוג נזק משמעותי. לכן חשוב לבדוק את מפלס נוזל הקירור לפחות פעם בחודש ברכבים חדשים ובאופן תדיר יותר ברכבים ישנים, ולהוסיף נוזל אם המפלס נמוך מדי. כמו כן, ודאו כי לנוזל הקירור יש צבע עז ולא דהוי או מעורפל, מה שעשוי להעיד על הצורך בהחלפתו. גם את הבדיקה הזו יש לבצע כשהמנוע קר, כדי להימנע מכוויה. בעוד הוספת נוזל קירור היא פעולה פשוטה, החלפתו מורכבת יותר וניתן לבצע אותה במרכז השירות. 

נוזל קירור
צילום: Denis Sorokin
 

נוזל בלמים

נוזל הבלמים הוא גורם קריטי בהעברת הכוח מדוושת הבלמים אל הבלמים עצמם. בלעדיו, הבלמים של הרכב לא יפעלו כראוי ומסכנים אתכם ואת הנוסעים. חשוב לבדוק את מפלס נוזל הבלמים כל שלושה חודשים ולהוסיף נוזל אם הוא נמוך. כמו-כן יש לבדוק את צבע הנוזל: האם הוא צהוב בהיר? אם לא, הגיע הזמן להחליף את נוזל הבלמים. פעולה זאת מצריכה כישורי מכונאות מתקדמים וכן ציוד עזר מקצועי.

נוזל בלמים
צילום: טויוטה
 

נוזל הילוכים

נוזל ההילוכים משמן את תיבת ההילוכים ומבטיח העברה חלקה מהילוך להילוך. מפלס נמוך של נוזל הילוכים, או נוזל לא נקי, עלול לגרום לתמסורת לסבול מבלאי או מבעיות אחרות. לכן יש לבדוק את נוזל ההילוכים אחת לשישה חודשים, וכן לוודא שיש ממנו כמות מספקת וצבעו אדום בוהק. אם מפלס נוזל ההילוכים נמוך או שהנוזל לא נקי, יש להחליף את נוזל תיבת ההילוכים. פעולה זו ניתן לבצע במרכז השירות.

נוזל הילוכים
צילום: טויוטה
 

נוזל הגה כוח

הנהגים הוותיקים שבינינו זוכרים כמה מאמץ היה צריך להשקיע בסיבוב ההגה במכוניות ישנות. נוזל הגה כוח מסייע להפוך את ההיגוי לחלק ולכזה שלא דורש כמעט מאמץ.

אם אין מספיק נוזל הגה כוח, או אם הוא לא נקי, ההיגוי עלול להיות נוקשה וקשה לשליטה – ולכן מסכן אתכם ואת הנוסעים. לכן, חשוב לבדוק את נוזל הגה הכוח כל שלושה חודשים כדי לוודא שכמותו מספקת וצבעו אדום בוהק. אם מפלס הנוזל נמוך או שהוא לא נקי, הגיע הזמן להחליף אותו.


נוזל הגה כוח
צילום: Garage Dynamics