מקס וורסטפן ורד בול זכו לניצחון בגרנד פרי האוסטרלי – המרוץ השלישי בעונת 2023 –  שהתקיים השכם בוקר יום ראשון (לפי שעון ישראל) באלברט פארק במלבורן. המרוץ התחיל בסוג של הפתעה והסתיים באופן כאוטי ומבולבל.

היה זה ניצחונו השני של וורסטפן העונה, וניצחונה השלישי של הקבוצה שסיימה ראשונה עד כה בכל המרוצים. הפעם זה לא היה ניצחון כפול כי נהגה השני של רד בול, סרג'יו פרז, זינק מקצה הטור בגלל תאונה בתחילת מקצה הדירוג. פרז סיים חמישי, מפגין מצדו את היכולת המעולה של מכוניות רד בול; במרוץ הקודם, בגרנד פרי של סעודיה שנערך בג'דה לפני שבועיים, התחיל וורסטפן מהמקום ה-16 וסיים שני(!).

והבלגן? ארבע פעמים הוזנק המרוץ באוסטרליה בעקבות שלושה דגלים אדומים שהפסיקו אותו. שניים מהם בשלוש ההקפות האחרונות דבר שגרם לבלבול רב גם ברחבת הטיפולים.

וורסטפן ורד בול מנצחים גם במירוץ כאוטי באוסטרליה
צילום: F1
 

רבותי, מרוץ (וכאוס)

בניגוד לשפע ההפסקות במרוץ, האירוע עצמו התנהל בהתאם למצופה פחות או יותר. בזינוק שמר הצמד של מרצדס על מקדם ההפתעה שמצא ביטוי במקצה הדירוג, אותו סיימו שני הנהגים שלה במקומות השני (ג'ורג' ראסל) והשלישי (לואיס המילטון) – ואז הוסיף עליה. 

ואכן, עם מתן האות, עבר ראסל את וורסטפן והמילטון עקף את אלוף העולם והוריד אותו למקום השלישי.

בהקפה התשיעית המרוץ נעצר בגלל תאונה של אלכסנדר אלבון בוויליאמס; תחילה הוצאה מכונית קוצבת ומרצדס ניצלה אותה להחלפת צמיגים אצל ראסל. אבל ההחלטה על הפסקת המרוץ גרמה לכך שראסל ירד במיקום וכל היתר יכלו להחליף צמיגים בזמן ההפסקה. זה לא שינה הרבה לראסל, מכיוון שבהקפה ה-18 עלה באש המנוע במרצדס שלו, והוא פרש.

המילטון הוביל אחרי ההזנקה מחדש – אבל וורסטפן עקף אותו בקלות ופתח מיד פער גדול למדי. הוא ניהל מרוץ משל עצמו כאשר המילטון ואלונסו שטיפס למקום השלישי לא יכלו אפילו להתקרב אליו. עם זאת, בסיום המרוץ, עמד הפער בין הרד בול למרצדס על 17.9 שניות, הרבה פחות מאלה במרוצים הקודמים, 50 שניות ו-25 שניות. 

F1
צילום: F1

ארבע הקפות לסיום קוין מגנוסן בהאס היה מעורב בתאונה, דגל אדום עצר את המרוץ ואחרי זמן לא קצר המתחרים יצאו להזנקה מחדש – ואז החל הכאוס. זו הסתיימה עם מספר תאונות שהביאו לפרישות, בהן גם של אלונסו, לאחר שקרלוס סיינז בפרארי פגע בו מאחור.

שוב הונף דגל אדום, ולאחר זמן רב – חוסר החלטיות בקרב השופטים, אי ודאות ברחבת הטיפולים – הוחלט להזניק את המכוניות מחדש להקפה אחת מאחורי מכונית קוצבת. עם זאת ובהתאם לתקנון, המכוניות הוזנקו לפי סדר ההזנקה הקודם (למעט אלה שפרשו עקב התאונות, כמו הצמד של אלפין).

וכך, אלונסו באסטון מרטין חזר למקום השלישי – בפעם השלישית העונה(!) – סיינז קיבל עונש של חמש שניות על הדחיפה מה שדרדר אותו מהמקום הרביעי לאחרון; סיום זה חתם מרוץ גרוע של פרארי, לאחר ששארל לקלר פרש כבר עם תחילתו.
 

כמו כן סיימו

רביעי סיים לאנס סטרול באסטון מרטין לפני פרז שזינק מהמקום האחרון. פרז הצליח גם לקבוע את ההקפה המהירה במרוץ ולזכות בנקודה נוספת. שישי סיים לאנדו נוריס במקלארן, שנהנתה מהפרישה של שתי המכוניות של אלפין בגלל אותן תאונות בהזנקה הלפני אחרונה. אחריו סיימו ניקו הוקלנברג בהאס, אוסקר פיאסטרי במקלארן, גוואניו זו באלפא רומיאו ויוקי טסונודה באלפא טאורי. לסוף המרוץ הגיעו רק 12 מכוניות מתוך ה-20 שהוזנקו לו.  

אותן 4 הקפות לסיום עשויות להביא לערעורים של חלק מהקבוצות וייתכן כי התוצאות ואיתן הניקוד ישונו.

פורמולה 1
צילום: F1

גרנד פרי אוסטרליה, אלברט פארק מלבורן, 2.4.2023 

1. מקס וורסטפן – רד בול 
2. לואיס המילטון – מרצדס 
3. פרננדו אלונסו – אסטון מרטין 
4. לאנס סטרול – אסטון מרטין 
5. סרג'יו פרז – רד בול 
6. לאנדו נוריס – מקלארן 
7. ניקו הוקלנברג – האס
8. אוסקר פיאסטרי – מקלארן
9. גוואניו זו – אלפא רומיאו 
10. יוקי טסונודה – אלפא טאורי

אליפות העולם לנהגים לאחר 3 מירוצים (מתוך 23 מרוצים)

1. מקס וורסטפן – 69 נק' 
2. סרג'יו פרז – 54 נק' 
3. פרננדו אלונסו – 45 נק' 
4. לואיס המילטון – 38 נק' 
5. קרלוס סיינז – 20 נק' 

אליפות העולם ליצרנים לאחר 3 מירוצים (מתוך 23 מרוצים)

1. רד בול – 123 נק' 
2. אסטון מרטין – 65 נק' 
3. מרצדס – 56 נק' 
4. פרארי – 26 נק' 
5 מקלארן – 12 נק'

וורסטפן ורד בול מנצחים באוסטרליה
צילום: F1