הרכב הוא אחד הדברים היקרים ללבנו. הוא זה שמסיע אותנו לעבודה ואת הילדים למסגרות, לפעמים לחופשה או לכל מקום אחר. קשה לדמיין את החיים שלנו מתנהלים ללא רכב, ולכן חשוב לטפל בו היטב. למרבה הצער, רבים מאיתנו עושים טעויות שעלולות להזיק לרכבים שלנו, ולעלות לנו המון כסף. הכירו את 10 הנפוצות ביותר שביניהן:
 

התעלמות מנורת בדיקת מנוע

אם נורית בדיקת המנוע נדלקת (Check engine), משהו מהותי ברכב לא תקין. אז למה כל כך הרבה אנשים מתעלמים ממנה? אולי משום שהם מקווים שהבעיה תיעלם מעצמה והנורה תכבה, אבל ההתעלמות עלולה להחמיר את הבעיה ולהוביל לתיקונים יקרים.

נדלקה נורה? קחו את הרכב למכונאי שיבדוק אותו בהקדם האפשרי. ככל שתחכו יותר – תשלמו יותר.

נורית בדיקת המנוע נדלקת
צילום: יצרן
 

הזנחת תחזוקה שוטפת

תחזוקה שוטפת היא קריטית לשמירה על תקינות הרכב ופעולה חלקה שלו. הזנחת פעולות תחזוקה שגרתיות כמו החלפת שמן, בדיקות צמיגים ובדיקות בלמים עלולה להוביל לבעיות גדולות יותר בעתיד. לכן הקפידו על שגרת טיפולים על פי הנחיות יצרן הרכב וטפלו בכל בעיה שתתעורר.

תחזוקה שוטפת של הרכב
צילום: Tim Mossholder
 

שימוש בדלק לא מתאים

שימוש בדלק שלא מתאים לרכב שלכם עלול לגרום לנזק משמעותי למנוע. ודאו שאתם משתמשים בדלק המומלץ על ידי יצרן הרכב כדי למנוע בעיות.

שימוש בדלק לא מתאים
צילום: Sippakorn Yamkasikorn
 

שימוש בשמן לא מתאים

יש עשרות סוגי שמנים לרכבים, אבל כמו בדלק, אם תמלאו שמן שאינו מומלץ ע"י יצרן הרכב אתם עלולים לגרום נזק משמעותי למנוע. ודאו שהשמן שבחרתם מומלץ ע"י היצרן והחליפו אותו באופן תדיר.

שימוש בשמן לא מתאים
צילום: טויוטה
 

אי-בדיקת לחץ אוויר בצמיגים

לחץ אוויר תקין בצמיגים חיוני להתנהלות תקינה של הרכב ולחסכון בדלק. אל תחכו שהצמיגים יאבדו גובה עד כדי שתראו את הירידה בבירור במבט עליהם – אלא הקפידו לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים באופן קבוע גם אם נדמה לכם שהכל בסדר. 

בדיקת לחץ אוויר בצמיגים
צילום: Andrea Piacquadio
 

העמסת משקל רב מדי

העמסת משקל יתר על הרכב עלולה לגרום לנזק למתלים, לבלמים ולצמיגים. ודאו שאינכם חורגים ממגבלת המשקל של הרכב שלכם באופן קבוע. אם אין ברירה אלא להעמיס בציוד רב – לפחות השתדלו לחלק את המשקל באופן שווה.

משקל יתר על הרכב
צילום: Marcin Simonides
 

אי-שימוש בבלם החניה (בלם יד/Handbrake)

בלם החניה לא רק מונע מהרכב מהתדרדרות כאשר הוא חונה בשיפוע – אלא גם מוריד מעט מן הלחץ על תיבת ההילוכים. לכן חשוב להקפיד על הפעלת בלם החניה בכל חניה, גם אם קצרה.

אי-שימוש בבלם החניה
צילום: BMW
 

עומס על הבלמים

לחיצות חוזרות ונשנות לפרקי זמן ארוכים מהוות עומס יתר על בלמי הרכב, מה שעלול לגרום לבלאי רב מהצפוי. לכן יש לוודא שהשימוש בבלמים נעשה אך ורק בעת הצורך ולהימנע מלחיצה עליהם לפרקי זמן ממושכים.

בירידות תלולות למשל, השתמשו בהילוך גבוה כדי להפחית את צבירת התאוצה ולהפחית את השימוש בבלמים.

עומס על הבלמים
צילום: Benjamin Brunner
 

תחילת נסיעה לפני חימום המנוע

גם אם חם בחוץ – מומלץ לתת למנוע להתחמם ולעבוד כמה דקות לפני כל נסיעה. כך הוא יפעל ביעילות רבה יותר למשך זמן רב יותר.

חימום המנוע
צילום: Andreas Brun
 

הזנחת מגבי השמשות

חשוב לדאוג למגבי השמשות גם בזמנים שאתם לא משתמשים בהם. הזנחת המגבים עלולה להוביל לחוסר יעילות בניקוי השמשה בזמן גשם שוטף ולסכן אתכם בזמן נהיגה, אבל גם להיווצרות פסים, כתמים ואפילו שריטות על השמשה הקדמית.

הקפידו להחליף את המגבים באופן קבוע ושמרו על השמשה הקדמית נקייה.

החלפת מגבי שמשות
צילום: Ben Stein


לסיכום, טיפול טוב ברכב שלכם חיוני לאריכות חייו ולבטיחותכם. אל תגידו "יהיה בסדר", המנעו מעשר הטעויות הנפוצות שתוארו לעיל, ותשפרו את אורך חיי הרכב (והחיים שלכם) ומצבו למשך שנים רבות.