*כתבה סאטירית, אל תהיו כבדים

קצת לא נעים להודות בזה בתקופה הזו, אבל בתיאוריה, תמיד חשבתי שדיקטטורה היא שיטת שלטון הרבה יותר יעילה מדמוקרטיה. כי בואו נודה על האמת, רוב האנשים הם די מטומטמים, וכשנותנים לכל מטומטם שהגיע לגיל 18 קול, מגיעים לחמש מערכות בחירות בארבע שנים, ממשלות שאינן מתפקדות, בזבוז נוראי של כספי ציבור וסחבת בלתי נגמרת.

 אבל המקום האמיתי שבו גיבשתי את חיבתי לדיקטטורה היה בישיבות המערכת שקדמו לתחרות "אוטו השנה", בהן גיליתי ששאר הקופים במערכת המגזין (שנקראים בטעות "עיתונאי רכב") בכלל לא מבינים במכוניות. הבחירה שלהם הייתה חסרת היגיון - וחבל שאני לא נכנסתי לאירוע בכוח הזרוע והחלטתי עבורם מיהו "אוטו השנה".

סשה ברון כהן הדיקטטור 2012
ניצן לא היחיד עם חיבה לדיקטטורה מסתבר | צילום: VinWiki

עדיין לא השתכנעתם שדיקטטורה טובה מדמוקרטיה? אני מבטיח שהסיפור הבא יגרום לכם לחזור בתשובה: ב-1990 ערכו ברשת ג' את מצעד השירים הלועזיים הטובים ביותר ב-50 השנים שקדמו לו - לפי בחירת המאזינים. עשרות אלפי אנשים שלחו גלויות הצבעה ו"מצעד המצעדים" זכה לרייטינג חסר תקדים. היו שם קלאסיקות אלמותיות של אלביס, פינק פלויד, קווין, הסטונס, הביטלס ואחרים.

אני זוכר את ההתרגשות שאחזה בנו כשישבנו צמודים לרדיו וחיכינו לגלות מהו השיר הזוכה, וסוחב עד היום את הטראומה והבלבול שאחזו בנו כשגילינו שרוב הציבור בחר את "למבדה", השיר הרומני הנוראי שהיה הלהיט של 1989, כשיר הטוב ביותר בכל הזמנים...

מצעד המצעדים 1940-1990 רשת ג
...ולכן הציבור משלם | צילום: כאן תאגיד השידור הציבורי

הדיקטטור הגדול
הרעיון של דיקטטור נאור, שמיטיב עם בני עמו ופועל תמיד בדרך מחושבת ומתחשבת, הוא רעיון נפלא, אוטופי כמעט, אבל משום מה, איכשהו, ההיסטוריה הוכיחה שזה לא עובד; הכוח משחית, הדיקטטורים גוזלים לעצמם את כספי העם ומטפחים משטר אלים ומדכא. אבל לא לכולם רע.

הדיקטטור ומשפחתו, למשל, חיים חיי מלכות מפוארים - לפחות עד שהם מסיימים את חייהם בהפיכה צבאית או בלינץ' עממי. אבל היי, בעודם בחיים יש להם היכולת לספק כל תשוקה חומרית בכספים בלתי מוגבלים, בין אם מדובר בארמונות, יאכטות ומטוסים - וכן, גם במכוניות.

רבים מהדיקטטורים במאה השנים האחרונות אהבו מכוניות, וחלקם לקח חלק במירוצים ואף בייצור כלי רכב - אז חשבנו שלרגל ימים אלו נספר לכם על הבולטים שבהם. ולא, את ההוא המתועב לא הכנסנו לרשימה. פשוט לא רצינו לקלקל כתבה שעשויה בכזה טוב טעם.

מועמר קדאפי ברכב
חיים הכט עשה את זה טוב יותר | צילום: רויטרס
 

מועמר קדאפי

נשיא לוב, מועמר קדאפי, האיש והשגעון, ראה את עצמו לא רק חובב מכוניות, אלא גם כמעצב רכב להמונים. בשנת 2009, לכבוד 40 שנות שלטונו הוא עיצב בעצמו (כביכול) מכונית בשם "סרוח אל-ג'מחיריה" אותה הוא כינה "הרקטה הלובית"...

לרקטה האימתנית הזו היה מנוע V6 עם - אהממ - 230 כ"ס, על משקל של 1860 ק"ג. בקיצור, טיל בליסטי היא לא הייתה, אבל העיצוב היה בהשראת רקטות, או סירת מירוץ. תלוי את מי שואלים.

הרקטה הלובית
הרקטה הלובית- מתמודד חזק בתחרות הרכב המכוער בהיסטוריה |  צילום: AUS 

אב הטיפוס יוצר בכלל באיטליה, ומחירה לצרכן הלובי היה 2 מיליון יורו. שווה לכל נפש. אבל מה שבאמת הפך אותה למיוחדת הוא שהיא הייתה המכונית הבטוחה בעולם. או כך לפחות טען קדאפי - ולראיה המכונית מעולם לא הייתה מעורבת בתאונה, כי מעולם לא הגיעה לייצור סדרתי. "המצאת המכונית הבטוחה בעולם היא הוכחה לכך שהמהפכה הלובית בנויה על האושר של האדם", אמר דובר מטעם הממשל בערוץ 14 בטריפולי.

מרצדס S קלאס מוארכת של קדאפי
ה-W140 ששמשה את מועמר עד לסוף המר | צילום: Youtube

כשהוא לא תכנן בעצמו את המכוניות שלו, קדאפי התנייד בב.מ.וו סדרה 7 משוריינת ובמרצדס S קלאס מוארכת, אבל הרכב המפורסם ביותר באוסף שלו היה דווקא פיאט 500 צנועה, עליה העמיס הנשיא המגלומן תוספות מזהב טהור בשווי 260 אלף דולר - שנבזזו לעיני מצלמות כששלטונו נפל.

פיאט 500 של קדאפי נבזזת
לובים בוזזים פיאט 500 חשמלית שעלתה 200 אלף יורו | צילום: AP News
 

ז'אן קלוד "בייבי דוק" דובלייה

"בייבי דוק" היה דור שני לדיקטטורים של האיטי ושלט בין השנים 1971 ל-1986. במשך 15 שנים ארוכות הוא הפך את חיי עמו לגיהינום, שהחל כשאביו נפטר בהיותו ​​בן 19 בלבד. בייבי דוק השתמש גם הוא בוודו ובכוח קטלני כדי לשמור על נתיניו כנועים, והצליח להתעלות על אביו בעושק ראוותני כאשר פתח את המדינה להשקעות זרות ולסיוע, שרובם, כמעט 500 מיליון דולר - נכנסו ישירות לכיס שלו. כמו דיקטטורים רבים, הוא אהב את פרארי והחזיק בטסטרוסה וב-365GT (2+2).

ז'אן קלוד "בייבי דוק" דובלייה ברכב
מי היה מאמין שהבן של פאפא דוק יקרא בייבי דוק | צילום: Wikipedia

בשנת 1986, מהומות של המונים מורעבים גירשו את משפחת דובלייה מהשלטון - והם ברחו עם מיליוני דולרים לפריז. בייבי דוק חזר בסופו של דבר להאיטי לאחר רעידת האדמה ב-2010; הוא טען שהוא רוצה לעזור לשקם את ארצו, אבל למעשה היה מרושש, לאחר שבזבז את ההון העצום שנחלב מהעם. הממשלה הייתה מפולגת מכדי להביאו לדין, והוא נפטר ב-2014.

פרארי טסטהרוסה קדימה
אדום אדום או שלום שלום? הפרארי של בייבי דוק | צילום: Eugene Tkachenko

 

הסולטן מברוניי

אם אתם חובבי רכב, קרוב לוודאי ששמעתם על אוסף המכוניות המדהים של הסולטן מברוניי. אבל רגע, איפה זה ומה זה בכלל ברוניי? ובכן, ברוניי היא סולטנות קטנה ועשירה בנפט הממוקמת בצפון האי בורנאו, ליד מלזיה (ותודה לוויקפדיה). הסולטן, חסן אל בולקייה, עלה לשלטון ב-1967, שווי הונו מוערך ב-22 מיליארד דולר, והוא נחשב לאחד מהאנשים העשירים בעולם - ולהומופוב חשוך. הונו הרב נובע מזכות ראשונים על הכנסות המדינה מנפט ומגז טבעי - אחלה סידור, תכל'ס.

אוסף מכוניות הסולטן של ברוניי
מזהים חלק מהמכוניות באוסף של הסולטן? | צילום: GTboard

הסולטן מחזיק בארמון השני בגודלו בעולם, עם 1,788 חדרים ו-257 חדרי אמבטיה ושירותים, מוסך ל-110 מכוניות, אורווה ממוזגת ל-200 סוסי פוני שנועדו למשחקי פולו, וחמש בריכות שחייה.

בשנת 1998 פרסם מגזין בריטי כי באוסף שלו יש כ-6,000 כלי רכב ששוויים ארבעה מיליארד דולר, כולל 350 רכבי רולס-רויס, שמונה מקלארן F1, שש דאואר 962 LM (גרסת הכביש של פורשה 962), מרצדס CLK-GTR היחידה בעולם עם הגה ימני, למבורגיני LM002 סטיישן נדירה, שתי מכוניות יגואר XJR-15 קרביות ושפע אדיר של דגמים מבית פרארי, פורשה, בנטלי ואחרים.


 

בניטו מוסוליני

המנהיג הפשיסטי של איטליה, בניטו מוסוליני, היה בעל הברית העיקרי של היטלר במלחמת העולם השניה, ובדומה לפיהרר, האמין בתמיכה בעסקים מקומיים; הוא העריץ את אלפא רומיאו בעקבות התכתבות עם ניקולא רומיאו בצעירותו, ושמר למותג אמונים (ואנחנו מתאפקים מלכתוב "למרות הביקורים התכופים במוסך").

במהלך שלטונו, מוסוליני החזיק שתי אלפות 6C 2300 פסקארה ספיידר, 1500 סדאן, 1500 פתוחת גג וארבעה דגמי 1750.

מוסוליני שכר את ארקול בוראטו, נהג מרוצים לשעבר של קבוצת אלפא רומיאו, בתור נהגו האישי - ואף מצא את מותו בגלל מכונית של היצרנית; עם קריסתן של איטליה וגרמניה במלחמה, שלטונו בן 18 השנים של מוסוליני הגיע לסיום, והוא הודח בכוח מתפקידו על ידי מתנגדים בממשלתו.

מוסולינו ומאהבתו החליטו לברוח מאיטליה לברלין; הדיקטטור התחבא ברכב שגרתי שנסע מלפנים, והמאהבת עקבה אחריהם באלפא 6C ספורט ברלינטה שהוא נתן לה - מה שעורר את חשדם של חיילים קומוניסטים, ושניהם נלכדו ונרצחו.

לעומתו, חלק מהאלפות שלו דווקא שרדו היטב - ומדי כמה שנים אחת מהן מוצאת דרכה לאחד מבתי המכירות הפומביות.

בניטו מוסוליני
צילום: fgear