רובנו המוחלט יעדיף לקנות רכב עם "ריח של חדש", אבל בשל אילוצי תקציב, אנחנו פונים לקניית רכב משומש. רכישת רכב מכונס נכסים מורידה הרבה מכאב הראש והדאגות, והוא בד"כ יהיה זול יותר. 

ועם זאת, התהליך קצת שונה מהתהליך הרגיל של רכישת רכב משומש. מודאגים? אל דאגה, עד סוף המדריך הכל יהיה ברור.
 

אז איך קונים רכב מכונס נכסים?

נתחיל בהצגת תהליך המכירה, כדי שתדעו למה לצפות:

שלב ראשון: רכב מגיע לכונס נכסים, נתוניו מתפרסמים באתר המכרז, ואז המכרז עצמו מתפרסם.

בנקודת הזמן הזו יש לכם (הקונים הפוטנציאליים) אפשרות לבחון את הרכב ע"י בחינת התמונות והפרטים שמתפרסמים באתר הכונס, ואף להגיע פיזית למגרש בו נמצא הרכב ולהתרשם ממנו מקרוב.

חשוב לבחור אתר שמפרסם תמונות ברורות באיכות טובה, רצוי בצילום 360° שמאפשר לכם לראות כמה שיותר פרטים, כדי שיהיו לכם כמה שפחות הפתעות. צילום כזה תמצאו באתר CarBid מבית מימון ישיר שהושק החודש. מדובר בפלטפורמה אינטרנטית ייעודית למכירת כלי רכב בשיטת המכרז הפומבי. האתר תוכנן כך שיתאים לשיטת המכרזים של כונס הנכסים, ומאפשר לכל אחד – אדם פרטי או חברה – להשתתף במכרזים עם היצע מגוון של כלי רכב מכונס הנכסים.

השלב השני: יום המכרז עצמו – כל אחד רשאי להירשם ולהגיש הצעת מחיר למכרז, מאדם פרטי ועד לחברות ולסוחרים. כל משתתף מקבל מספר ייחודי כך שההשתתפות אנונימית לחלוטין. ההרשמה והגשת הצעות המחיר הן ללא חיוב – אך חשוב לדעת שאם תזכו חובה עליכם לממש את העסקה.

השלב השלישי, והאחרון: בסיום המכרז לרוב מוכרז הזוכה, שנדרש לשלם "דמי רצינות" בסך 10% ממחיר הרכב במכרז. כאן יוצא לדרך תהליך "ניקוי" הרכב מרישומים קודמים, תהליך שאורך כשבועיים. 

חשוב לדעת - במסגרת התהליך, החייב (ממנו נלקח הרכב), מקבל קדימות לפדות את הרכב בסכום המכרז בתוך 7 ימים. במידה ויעשה זאת, הרכב חוזר אליו, והזוכה מקבל הודעת ביטול זכייה ודמי הרצינות מוחזרים לו. אם התהליך ממשיך, על הזוכה להשלים את מימון הרכב במסגרת הזמנים המפורטת.

רכב מכונס נכסים
צילום: אדר לב-ארי
 

כמה אתם באמת חוסכים בקניית רכב מכונס נכסים? 

נתחיל בכסף: רכב מכונס נכסים יהיה זול משמעותית מאותו הרכב בשוק הפרטי. לרוב 20%-40% פחות. כמה זה יוצא בשקלים? חיסכון של אלפי עד עשרות אלפי שקלים פחות! 

הרבה יותר שקט נפשי: על פי חוק, רכב מכונס נכסים חייב להיות נקי משעבוד, עיקול או כל מחויבות חוקית לגורם צד ג‘ כלשהו. אין שלדים בארון (או בבגאז') שעלולים לצוץ בהמשך. חשוב לאתר פלטפורמה שמציגה כמה שיותר מידע!

הרבה יותר מגוון: לכונס הנכסים מגיע מגוון עצום של כלי רכב בסכומים שונים - ממכוניות עירוניות, דרך מכוניות ספורט ויוקרה, רכבי עבודה ועוד. בכל שנה נערכים מכרזים רבים, ובכל מכרז תמצאו עשרות כלי רכב, דבר המגביר את הסיכוי למצוא את הרכב שמתאים לכם גבוה ביותר.

עושים הכל מהבית: למה לבזבז זמן ודלק? היום אפשר לעשות את כל תהליך החיפוש והרכישה מהמחשב או מהנייד. 

רכב מכונס נכסים מגוון
צילום: Ivana Cajina
 

האותיות הקטנות

יש המון יתרונות בקניית רכב מכונס נכסים, אבל גם כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם: 

קשה לדעת מה מצבו המכאני של הרכב – הרכב מגיע לכונס הנכסים שאינו מודע להיסטוריה המלאה שלו ולמצבו המכני – ובהתאם הוא מציע את הרכב "AS IS", כלומר מה שאתם רואים זה מה שאתה מקבלים. כמובן שאפשר לראות את הרכב פיזית במגרש הכונס, אבל לא ניתן לערוך בדיקה מכאנית מקיפה וההתרשמות היא על-סמך ההופעה החיצונית והפרטים שיש הכונס בלבד. 

אין אחריות – בדומה לקנייה מאדם פרטי, גם כונס הנכסים אינו מציע אחריות משום סוג על הרכב ועל מצבו. ועם זאת - אם יעלה בידכם לאתר רכב חדש, הוא עשוי להיות מכוסה באחריות היצרן/יבואן.

אי אפשר להתחרט – כמו בקנייה מאדם פרטי, קנייה דרך כונס הנכסים אינה מאפשרת לקונה לחזור בו. לאחר שהוכרז זוכה הוא מחויב לרכוש את הרכב במחיר שהציע.

דברים שקורים בזמן שבין הקנייה לבין מסירת הרכב – לרוב, התהליך כולו אורך בין שבועיים לחודש וחצי בלבד. במסגרת הזמן הזו הרכב עשוי לסבול מבלאי של רכיבים מסוימים, כמו מצבר שעשוי להידרש להתנעה או החלפה, לחץ אוויר נמוך בצמיגים ועוד. אלה דברים קטנים אמנם, אך כדאי לקחת אותם בחשבון ולהצטייד בכלים המתאימים טרם ההגעה לאיסוף הרכב.

רכב מכונס נכסים המדריך מלא
צילום: Antoni Shkraba
 

מחפשים פלטפורמה אמינה לרכישת רכב מכונס נכסים? CarBid!


זוכרים שאמרנו שקשה לבדוק את הרכבים? אז ב- CarBid זה הופך להיות הרבה יותר פשוט.
כל הרכבים ב- CarBid מצולמים בצילום 360°, שמאפשר לכם סקירה חיצונית של מצבם מכל זווית אפשרית. יותר אמינות ופחות הפתעות.
 

מה עוד מחכה לכם באתר?

- חוויה דיגיטלית חדשנית.
- מגוון רחב של מכרזים.
- ממשק חלונות נגיש, קל ונוח להפעלה.
- כל פרטי הרכב הרלוונטי – סוג דגם, מספר רישוי, שנת דגם, ק"מ, רישיון רכב ועוד.
- תמונות המשקפות את הרכב ומצבו ככל שניתן.
- תאריך ושעת סיום המרכז מפורטים באופן ברור.
- תהליך התמחרות קל ואינטואיטיבי.

בשורה התחתונה - תהליך המכרזים מעניין ומהנה! אתם מוזמנים להתחבר רק כדי להתרשם ולחוש את התהליך לפני שאתם מחליטים סופית שזה בשבילכם.

קניית רכב מכונס נכסים
צילום: Roland Denes