צמיגים הם אחד המרכיבים החשובים ברכב. הם משפיעים על הביצועים, על הבטיחות ועל שימוש יעיל בדלק. בחירת צמיגים ותחזוקה נכונה חיוניות לביצועי רכב אופטימליים, לשמירה על אריכות חיי הרכב, והכי חשוב – לשמירה על בטיחותכם.
 

איך לבחור את הצמיגים הנכונים?

מידות הצמיגים: בדקו את המידות המומלצות על ידי היצרן. תוכלו למצוא את המידות הנכונות בספר הרכב או על משקוף דלת הנהג. במידה ומידות הצמיגים לא נמצאות שם תוכלו לפנות למרכז שירות מורשה ולשאול מה מידות הצמיגים המומלצות לרכב שלכם. הקפידו לבחור צמיגים התואמים בדיוק את הגודל המומלץ - לא גדולים מדי ולא קטנים מדי, כדי להבטיח התאמה וביצועים נאותים.

תנאי נהיגה: סוג הצמיגים שתבחרו צריך להתבסס על תנאי הנהיגה שלכם. לדוגמה, אם אתם גרים באזור גשום במיוחד, אולי תרצו לבחור בצמיגים מותאמים לחורף, המציעים אחיזה טובה יותר בכבישים רטובים על ידי פינוי טוב יותר של המים הנאגרים על האספלט. אם אתם גרים באזור עם כבישים יבשים ברובם, תצטרכו צמיגים עם תכונות אחרות. 

מותג ואיכות: ככל שהמותג ידוע יותר באיכות הצמיגים שלו, כך הוא מומלץ יותר מבחינת בטיחות. בין המותגים הפופולריים ביותר בישראל ניתן למנות את קונטיננטל (Continental), מישלן (Michelin), פירלי (Pirelli), Good Year ועוד. מומלץ גם לשקול את האחריות שמציע יצרן הצמיגים.

מותג ואיכות צמיגים
צילום: Artem Podrez
 

איך לתחזק את הצמיגים כדי לשמור עליהם לאורך זמן?

ניפוח נכון: בדקו לפחות פעם בחודש את לחץ האוויר בצמיגים, ומלאו אוויר אם יש צורך. לחץ האוויר בצמיגים צריך להיות תואם ללחץ האוויר המומלץ בספר הרכב או על משקוף דלת הנהג. צמיגים עם לחץ אוויר גבוה או נמוך מדי עלולים להוביל לצריכת דלק גבוהה יותר, ובמקרים קיצוניים יובילו לתקר, פיצוץ ובלאי נוסף ומיותר.

כיוון פרונט: לסיבוב ויישור הצמיגים יש קשר הן לחיי הצמיגים והן להתנהגות ולביצועי הרכב.
זו גם אחת הסיבות לכך שבכל התקנה של צמיגים חדשים יש לגשת לכיוון פרונט במוסך.
מומלץ לעשות מעת לעת כיוון גלגלים, כדי לוודא שהם לא יצאו מאיזון. במידה וכיוון הגלגלים אינו טוב, הצמיגים יתבלו באופן שאינו סימטרי וכך הם יגרמו לבלאי מואץ, היעדר אחיזה אידיאלית, צריכת דלק גבוהה יותר ועוד. 

איך לתחזק ולשמור על הצמיגים
צילום: Gustavo Fring

שחיקה: צמיגים שחוקים ובלויים הם סכנה ממשית, משום שנהיגה על צמיגים כאלה עלולה לפגוע באחיזת הכביש שלהם, במיוחד בתנאים רטובים. לכן בדקו את רמת השחיקה של הצמיגים באופן קבוע. אם עומק החריצים הוא 2 מ"מ או פחות, החליפו אותם בהקדם מבלי להסס

הימנעו מעומס יתר: עומס יתר על הרכב פירושו עומס יתר על הצמיגים, ומכאן קצרה הדרך לבלאי מוקדם. מומלץ לעיין בספר הרכב כדי לבדוק מהי מגבלת המשקל ברכב, ורצוי להימנע מהעמסת משאות כבדים. אם אין ברירה – חלקו את המשקל באופן שווה ככל האפשר בין חלקי הרכב. 

לסיכום, בחירה ותחזוקה של הצמיגים הנכונים לרכב חשובה לביצועים ולאורך החיים שלהם, אבל גם לבטיחותכם ולאורך החיים שלכם. נצלו את הטיפים שהזכרנו כדי לבחור נכון ולתחזק כראוי. באמצעות טיפול טוב בצמיגים תוכלו ליהנות מנסיעה בטוחה ונוחה לאורך שנים.

שחיקה בצמיגים
צילום: Andrea piacquadi