מסלול איסטנבול פארק. אחד ממסלולי המרוצים הטובים בעולם, עם 5338 מטרים של אספלט משובח. התנהלו בו המפעלים החשובים ביותר – פורמולה 1 עם שיא הקפה 1:24.770 דק' ומהירות מרבית של 329.5 קמ"ש; מוטוGP ושיא הקפה של 1:52.877 דק' – גם עשרות מפעלי ספורט אחרים. זה היכל ספורט מוטורי עצום שיודע לארח 125,000 צופים. 

דיסוננס אוטומוטיבי. וכל התשתית הכבירה הזאת, הפאר וההדר האלה משמשים כעת להתרשמות ממש קצרת־מועד מאופנוע צנוע למדי, סיני, שיש לו, ובכן, 50 כ"ס.

המותג CFMOTO, הידוע בארצו בשם הקליל להגייה Zhejiang Chunfeng הזמין לאיסטנבול עשרות עיתונאים מכל רחבי הגלובוס גם כדי להציג בפניהם אופנוע – אבל לא רק. כי כן, CFMOTO שנוסד ב־1989 מכריז כי הוא לא רק סתם בעסקי ייצור אופנועים, אלא שהוא מכוונ גבוה מאוד – בספורט המוטורי, השתתפות במוטו3 (מקומות 15 ו-16 ב־2022); בטכנולוגיה ובעיצוב, גם עם אופנועים ספורטיביים. וכל אלה מוצאים ביטוי גם במקום בו נתכנסנו: מסלול מרוצים מהמעלה הראשונה. 

CFMOTO 450SR
צילום: יצרן

הסינים, בייחוד בעולם הדו־גלגלי וכמו שאמר פעם סלוגן של חברה אחת להשכרת רכב 'We try harder'; הם עדיין לא זכו למעמד שיש למובילי התעשייה האחרים, אבל הם מתקרבים וממש קרובים. אותה חשדנות שהייתה צמודה לאיכות של תוצרת סין רק לפני חצי עשור, הולכת ומתפוררת. 

בשעה שתעשיית הרכב האירופאית פלסה דרכה במשך עשרות רבות בשנים, זו היפנית קיצרה בהרבה את לוח הזמנים מכיוון שלמדה מהר ויישמה בהתאם. הקוריאנים לא רק שהלכו באותה דרך, הם גם שיפרו וקיצרו את תהליך היישום עצמו. גם הטייוונים עשו כך עם קטנועים – וזה מה שקורה ממש כעת עם תעשיית הרכב הסינית. והאופנועים כבר יצאו מקו הזינוק. 

וכל מה שצריך לעשות הוא לספור את מספר מותגי הדו־גלגלי שמקורם בסין ופועלים בישראל. ובכן, מתוך שלושים וחמישה מותגים, שבעה הם סינים, ואליהם מצטרפים עוד ארבעה מותגים שמקורם שונה אך חלק מהדגמים שלהם מיוצר שם ומגיע לכאן. 

CFMOTO 450SR במבחן
צילום: יצרן

מקונספט לגריד. דגם הקונספט SR-C21 שהוצג לפני יותר משנה בתערוכת מילאנו היה מרהיב. למרבה השמחה הוא לא שונה בהרבה מהמוצר הסופי שגם הוא עוצב בסדנת CF באיטליה. בעיקר, זה כלי שנראה הרבה יותר גדול ומרשים מנפח המנוע הצנוע שלו, ולא פחות חשוב: הוא נראה קרבי מקצה לקצה.

חרטום מחודד וזנב מורם אל על, פלסטיק דמוי סיבי פחמן, זוג מושבים מדורגים עם ידית אחיזה מרכזית למורכב מאחור, אתתים המשולבים במראות המתקפלות במקרה נפילה כדי למנוע נזק, תאורה קדמית ואחורית בצורת קרני שור, כיתובים על הפרינג שקורצים לדור הצעיר עם אמירות כמו Play to win או סתם More fun ועיצוב אווירודינמי שעבר לא פחות מ־"200 סימולציות ב־30 שעות של מנהרת רוח ו־20 אופטימיזציות עיצוב"(!).

אופנוע סיני
צילום: יצרן

אותה יעילות אווירודינמית מבוססת על שימוש בתעלות רוח מתחת למושב האחורי ובעיקר באמצעות כנפונים בחזית בסגנון עדות המוטוGP. העניין הוא ששם צריכים האופנועים להתמודד עם אוויר שמגיע אליהם ביותר מ־350 קמ"ש וכאן המקסימום הוא קרוב לחצי, 190 קמ"ש (אבל בינינו, זה לא נורא לאט). לפי אנשי CFMOTO כל אלה מביאים לכך שחרטום האופנוע מוצמד לקרקע פי 1.6, שזה תוספת של 2 ק"ג ב־120 קמ"ש. וכן, לא פחות חשוב: ההופעה הזאת תגביר מאוד את מספר המבטים בשכונה. וזה ממש בסדר גמור. בכל אופן, אנחנו בעד, גם בגלל שהתוצאה חד־משמעית – אופנוע ספורט המתחרה בקלות על המקום הראשון בתחרות היופי בגזרת ה־400-500 סמ"ק.

פרטים ומספרים. לאופנוע מנוע בנפח 450 סמ"ק, במבנה האופנתי דהיום של 2 צילינדרים במקביל עם גל הינע בזווית של 270 מעלות, לפעולה היוצרת תחושה של V2, וראש מנוע העשוי מגנזיום. לפי אנשי המותג, המנוע עבר ניסויים קשים במשך 4500 שעות. מלפנים מזלג הפוך של קאיאבה ועל הבלימה ברמבו מלפנים ומאחור. עוד נציין במפרט הטכני מצמד מחליק. 

CFMOTO 450SR במסלול
צילום: יצרן

עולים על האופנוע והתחושה היא שהוא קטן מאוד, בעיקר בגלל שהוא מאוד קטן; בסיס הגלגלים 137 ס"מ. הוא גם נמוך לישיבה; גובה המושב 79.5 ס"מ ויש אופציות ל־1 ס"מ נמוך יותר או ל־2 ס"מ גבוה יותר. זה כלי הפונה גם לרוכבות, והיו כאלה לא מעט בהשקה. 

בינתיים אני מתבונן בלוח המחוונים החביב, TFT בגודל "5, עדיין במתכונת המקורית שלו, שהיא כמו סינית בשבילי.

יאללה. יש אופנוע, יש חליפת עור, יש מסלול מפואר – בואו נעלה סופסוף על האספלט!

CFMOTO 450SR חווית נהיגה
צילום: יצרן

העולם האמיתי. המממ... יש בעיה: גשם. הגשם לא מפסיק לרדת, הוא ממשיך כל הזמן ואיסטנבול פארק דומה יותר לממדיון מאשר למסלול מרוצים, רטוב עד לשד האספלט שלו. ובכל זאת – מישהו הרי צריך לעשות את העבודה הזו. 

אנחנו מתחילים לנוע בשיירה מסודרת אחרי המדריך, עושים ספורט כמו שצַבֵּי הַקִּפּוֹד עושים אהבה – לאט ובזהירות. חלקו החיצוני של המשקף מלא במים, בחלקו הפנימי אדים, וצריך להיות עדין, מאוד מאוד עדין, בהטיות. אבל למרות שהצמיגים אלמונים ובזכות ההספק הצנוע והאספלט המשובח, האחיזה סבירה יחסית ובעיקר מאפשר להעלות קצב ואז להגביר אותו. פשוט כי כיף אתו. 

הגוף הצר של האופנוע מאפשר לחבק אותו בקלות, הכידון הצר מוסיף עם תנוחת רכיבה נוחה ולא מעיקה והאופנוע מתגלה נעים וידידותי מאוד. המכלולים טובים מאוד – ההילוכים משולבים גם במוד מרוץ מהיר מאוד והשילוב קליל, המצמד המחליק מוסיף והבלמים טובים, אם כי הקדמי מעט ספוגי. בסוף מגיעים בישורת הרטובה לכמעט 170 קמ"ש. 

לאחר שיורדים וסוקרים, מגלים אופנוע שנראה איכותי מאוד, ולא שלא היו תקלות בוסר; בכלי אחד המצערת לא עבדה כראוי, באחר רגלית ההילוכים קפצה למעלה.

CFMOTO 450SR מהירות
צילום: יצרן

מדוממים ומתייבשים. השורה התחתונה מתבהרת: CF רצה קדימה – שיתוף פעולה עם KTM; ייצור טרקטורונים, באגי ואופנועים בשלל דגמים; מנועים ברמות נפח מ־150 סמ"ק ועד 800 סמ"ק; אופנועי סקרמבלר, אדוונצ'ר, גם אופנוע ספורט ליטר בדרך; מכירות ב־100 מדינות; ב־6 שנים גידול של פי 5(!), להיקף מכירות של 1.6 מיליארד דולר.

CFMOTO הפגינה תצוגת תכלית עם כלי המכוון לעימות חזיתי מול דגמים דומים של ימאהה, קאוואסאקי, קטמ – והמסר ברור: אנחנו סינים, 

ואנחנו גאים בזה.

CFMOTO 450SR סיכום
צילום: יצרן