שלשום (שני, 8.5), נחנכה תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל, פרי מיזם משותף של שלוש שותפות – כלמוביל, המייבאת כיום את משאית יונדאי החשמלית המצוידת בתא-דלק מימני; סונול, שיש לה כ-250 תחנות תדלוק בכל הארץ; בזן (ר"ת בתי זיקוק נפט), התשלובת הפטרוכימית הגדולה בישראל וזו המספקת את המימן. התחנה הוקמה על-ידי חברת לינדה (Linde) הגרמנית והיא ממוקמת בסונול יגור, בצמוד למפרץ חיפה. 
 

מקור

כזכור, השיקה כלמוביל בישראל בדצמבר 2022 את המשאית אקסיינט (Xcient) – הנעה חשמלית שמקור האנרגיה שלה תא דלק. למקור אנרגיה זה יתרון על סוללות רגילות בגלל משקל קל במיוחד (עשירית וגם טוב יותר), משך מילוי קצר ביותר (כמו תדלוק רגיל) – ובעיקר: מבטל את הצורך בטעינה מהרשת מה שמעמיס עליה ובנוסף מגביר את פליטת ה-CO2 בגלל תחנות הכוח, ללא בעיות המחזור המאפיינות את הסוללות והתלות במחצבים יקרים. 

הבעיה העיקרית של השימוש במימן לתאי דלק נעוצה בעובדה שיש ליצור עבורו מערכת הולכה ואחסנה נפרדת; מה שמספיק לנוזל (בנזין, סולר), ממש לא מספק גז.

יונדאי הציגה את אקסיינט ב-2020 ולאחר שת"פ עם החברה השוויצרית H2 Energy והתוכנית המקורית מדברת על מכירת 1500 יחידות של דגם זה עד 2025. כיום משווקת משאית זאת גם בניו זילנד ודרום קוריאה. בישראל ינועו בקרוב שלוש משאיות כאלה. 

תחנת תדלוק במימן
צילום: עידן סבח
 

האירוע

התחנה הראשונה נחנכה בהשתתפות שר האנרגיה, ישראל כץ ויו"ר מכון האנרגיה, יוסי רוזן. דירקטור של שותפות המימן באיחוד האירופי, בארט ביאבוק, הביא ברכות, ונשיא המדינה, יצחק הרצוג, שלח את ברכתו לפרויקט. בנוסף השתתפו חתני השמחה: מנהלי כלמוביל, סונול ובזן. 

סונול, כך נמסר, חקרה את תחום המימן בשש השנים האחרונות בשיתוף פעולה עם שתיים מהמובילות בעולם – Linde ו-H2Mobility – שהקימו מאות תחנות כאלה באירופה. בשנים הקרובות תפתח סונול תחנות למילוי מימן בכל רחבי הארץ; ההשקעה בתחנה כזו, כך סונול, היא 5 מיליון שקלים

קבוצת בזן, האחראית על ייצור המימן, הקימה תשתית לכך וגם מעבדה מוסמכת ראשונה מסוגה בישראל. 

למשאית מנוע חשמלי המייצר 350 קילוואט (476 כ"ס) ו-3400 ניוטון-מטר (346.6 קג"מ), ולתיבה האוטומטית 6 הילוכים. למשאית הינע 2x4 (ל-19 טון) ובהמשך תגיע כזאת עם 2x6 (ל-27 טון). טווח הנסיעה הוא 400 ק"מ ומשך התדלוק למילוי מלא הוא 8 דקות.

מימין - אסף אלמגור מנכל בזן יניב שיראזי מנכל כלמוביל שר האנרגיה מר ישראל כץ ומנכל סונול  ניר גלילי
צילום: עידן סבח