עשר שנים עברו מאז שחברת 'בטר פלייס' הישראלית, המיזם הגרנדיוזי של שי אגסי, פשטה את הרגל - והאמת היא שכבר הספקנו לשכוח.

היו הרבה סיבות לקריסתה של בטר פלייס: השוק לא היה בשל, המכוניות לא היו מושכות או מתקדמות מספיק, המודל הכלכלי לא היה כדאי ללקוחות או לחברה, ותוכניות ההתרחבות לא תאמו את המציאות. אבל יש סיכוי שהרעיון שעמד בבסיס החברה - תחנות להחלפה מהירה של סוללות במקום עמדות טעינה איטיות - עשוי להפוך לאחד הפתרונות הריאליים ביותר לבעיית זמני הטעינה הארוכים וטווחי הנסיעה המוגבלים של כלים חשמליים.

Is Nio the one?
נכון לעתה, אפילו הדגמים העדכניים והמטענים המהירים ביותר עדיין זקוקים לכ-20 דקות טעינה של 10 עד 80 אחוז. לעומת זאת, תחנות ההחלפה החדשות של ניאו (Nio) מסוגלות להחליף סוללה תוך פחות משלוש דקות נטו, כשהתהליך המלא - כולל שחרור הרכב ובדיקת בטיחות - אורך פחות מחמש דקות.

ההחלפה עצמה דומה לשטיפת מכוניות אוטומטית - הנהגים פשוט נוסעים לתוך תחנת ההחלפה, מסומן להם מתי ואיפה לעצור, והתחנה האוטומטית מסירה את הסוללה של המכונית מתחת למרכב ומחליפה אותה ביחידה טעונה במלואה.

החלפת סוללות Nio
צילום: Nio

ניאו החלה לשווק דגם ראשון בעל יכולות החלפת סוללה כבר ב-2018, וכיום כל דגמיה מאפשרים זאת. לטענת היצרנית, כ-60% מבעלי רכבי המותג (החברה מסרה עד היום כ-300 אלף מכוניות בסין) משתמשים בטכנולוגיית החלפת הסוללה על בסיס קבוע. בחודש ינואר האחרון, למשל, חודש עמוס במיוחד בנסיעות בשל ראש השנה הסיני, נרשמו קרוב למיליון (!) החלפות סוללה ב-1360 התחנות הפרושות ברחבי המדינה.

התחנות החדשות שהושקו לאחרונה (דור 3) מסוגלות לאחסן עד 21 סוללות כל אחת, לבצע 408 החלפות ביממה, ומטעינות אוטומטית את הסוללות הריקות לאחר שהוסרו מהמכונית. בסין, בעלי רכבי ניאו יכולים אפילו לשלם בתחנה כדי לשדרג זמנית לסוללה גדולה יותר אם הם צריכים טווח נסיעה משופר לנסיעה ארוכה.

ניאו הכריזה בסוף 2022 על תחילת שיווק במספר מדינות באירופה, ומפעילה כרגע 13 תחנות החלפה ביבשת (בהולנד, נורווגיה וגרמניה), אך החברה מצפה להוסיף עוד 1000 מיקומים בסין ו-70 מיקומים ברחבי אירופה ובריטניה עד סוף 2023.

Nio Power
צילום: Nio
 

רגע, מי זאת ניאו בכלל? 

ניאו הוא מיזם רכב חשמלי מסין שהחל את דרכו ב-2014 במרוצי פורמולה E וקנה את שמו בזכות מכונית המסלול החשמלית EP9 שהוצגה ב-2016.

זו הייתה אחת ההיפרקארס הראשונות שהראו את הפוטנציאל של ביצועי החשמל, עם 1360 כ"ס ומספר שיאי מסלול, כולל בנורבורגרינג (6:45 דק' ב-2017. נשבר מאז). 

ניאו ממתגת עצמה כמותג פרימיום חשמלי וכרגע משווקת באירופה שלושה דגמים: ET7, ET5 ו-EL7.

ה-ET7 היא מכונית סלון חשמלית המקבילה לטסלה מודל S. הרכב משווק עם סוללות 75 או 100 קוט"ש, המאפשרות טווח נסיעה של 445 או 580 ק"מ בהתאמה (תקן WLTP). שני מנועים חשמליים מייצרים 653 כ"ס והנעה כפולה, והתאוצה למאה קמ"ש אורכת 3.8 שניות.

Nio ET7
צילום: Nio

ה-ET5 היא משפחתית-גדולה המתחרה מול טסלה מודל 3 ויונדאי איוניק 6, ותהיה הדגם הראשון של החברה שיוצע עם הגה ימני לשוק הבריטי. שני מנועים מספקים כאן 490 כ"ס ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-4 שניות. גם כאן מוצעות סוללות של 75 או 100 קוט"ש, המאפשרות טווח נסיעה של 445 או 580 ק"מ בהתאמה.

Nio ET5
צילום: Nio

ה-EL7 הוא רכב פנאי גדול ממדים - מתחרה למודל X ואודי אי-טרון - אך בעל 5 מושבים בלבד. מערכת ההנעה זהה לזו של ET7 ומייצרת 653 כ"ס והזינוק למאה אורך 3.9 שניות. סוללת 75 קוט"ש מספיקה לטווח של 394 ק"מ ואילו סוללת 100 קוט"ש תאפשר טווח של 513 ק"מ.

Nio EL7
צילום: Nio

שלושת הדגמים מוצעים במספר אופציות רכישה: מסלול ליסינג תפעולי של בין 12 ל-60 חודשים (הכולל ביטוח מקיף, טיפולים ואפילו צמיגים) או מסלול רכישה מלא, בו ניתן לבחור בין רכישת סוללה לבין השכרה חודשית של הסוללה.

המחירים באירופה גבוהים יחסית למקובל מכלי רכב מסין, ולמעשה גבוהים יותר מרכבי טסלה המקבילים - אך ניתן להוזילם משמעותית אם בוחרים בהשכרת סוללה במקום ברכישתה; מדובר בהוזלה של כ-19 אחוזים (75 קוט"ש) או 28 אחוזים (100 קוט"ש) במחיר הרכישה במקרה של ה-ET5, כאשר מחיר השכרת חודשית של הסוללה עומד על 170 או 290 יורו (שוב, בהתאם לגודל הסוללה שתבחרו לשכור).

באופן מפתיע, הרכב עדיין לא משווק בישראל...

תחנות החלפת סוללות Nio
צילום: Nio