הרכב שלנו הוא אחר מפריטי הרכוש הכי יקרים, שאנחנו לא יכולים בלעדיהם. אז למה אנחנו לא דואגים לו יותר? ואם כבר הזכרנו את בדיקת השמן והמים, נזכיר שחשוב לבדוק אותם באופן קבוע, לפחות אחת לשבועיים, כדי לאתר נזילות ולעקוב אחרי ביצועי המנוע. 

ארבע הסיבות המרכזיות לתחזוקת רכב שוטפת:
 

1. מעל הכל - בטיחות

הקפדה על ביצוע משימות תחזוקה שוטפות כמו למשל בדיקת מערכות הבלמים והצמיגים, יכולה למנוע תאונות. לדוגמה, בלמים שחוקים שלא מגיבים כראוי הם פצצה מתקתקת שעלולה להוביל לתאונות דרכים קטלניות. כלומר, בדיקות תחזוקה שוטפות יכולות לסייע בזיהוי בעיות פוטנציאליות בהקדם, לפני שהן הופכות למפגע בטיחותי.

למה לא מספיק לבדוק רק ״שמן-מים״?
צילום: Pexels Andrea
 

2. ביצועי רכב אופטימליים

בלאי טבעי של רכיבים שונים המותקנים ברכב מקצר את הדרך אל ירידה בביצועיו, מגביר את צריכת הדלק וכיו"ב. משימות תחזוקה שוטפות כמו החלפת שמן, החלפת מסנני אוויר, מצתים והחלפת רצועת טיימינג בהתאם להנחיות היצרן וכו' יכולים לשמר את ביצועי הרכב ברמה מיטבית לזמן רב. 

למה לא מספיק לבדוק רק ״שמן-מים״?
צילום: טויוטה
 

3. החיסכון בכסף

לפעמים נדמה שבדיקות שגרתיות לרכב שמתנהג "רגיל" ולא נדלקה בו אף נורת אזהרה הן בזבוז כסף. אבל מה אם נגיד לכם שבטווח הארוך מדובר דווקא בחיסכון כספי משמעותי? 

תיקונים קטנים שבשגרה בדרך כלל עולים הרבה פחות מאשר תיקונים גדולים הנובעים מהזנחה. לדוגמה, אי החלפת שמן באופן קבוע עלולה להוביל לנזק למנוע, שעלול להיות יקר לתיקון. בנוסף, ביצוע תחזוקה שוטפת כמו החלפת מסנני אוויר יכולה לשפר את יעילות ניצול הדלק של הרכב: יותר קילומטרים לליטר דלק פירושם פחות תדלוקים בחודש. ואין צורך להסביר כמה כסף זה חוסך, לאור מחירי הדלק בישראל... 

למה לא מספיק לבדוק רק ״שמן-מים״?
צילום: עמית לוי
 

4. בגלל כדור הארץ

רכב שאינו מתוחזק כראוי עלול להשפיע לרעה על הסביבה, ובאופן משמעותי למדי. לדוגמה, רכב עם מסנן אוויר מלוכלך שלא הוחלף או נוקה זמן רב יפלוט יותר חומרים מזהמים לאוויר מאשר רכב עם מסנן נקי. חשוב שכל בעל רכב ייקח אחריות על רכבו, כיוון שככל שעוברות השנים יש יותר מכוניות על הכביש, והנזק מצטבר. 


לסיכום
לכל בדיקה ומשימת תחזוקה יש חשיבות. אבל על מנת לשמור כמו שצריך על בטיחות הנוסעים ברכב ועל הרכב עצמו – וכאמור, גם בגלל החיסכון הכספי לטווח ארוך ואפילו בגלל איכות הסביבה – חשוב להקפיד על תחזוקה שוטפת באופן שתואם את הנחיות היצרן. רק כך ניתן יהיה ליהנות מהרכב ברמה הגבוהה ביותר, בכל המובנים, ולאורך זמן. 

למה לא מספיק לבדוק רק ״שמן-מים״?
צילום: Tekton