נהיגה בתוך העיר היא לא עניין פשוט, והיא עשויה להיות כרוכה באתגרים: עומסי תנועה, רחובות צרים, ילדים שעלולים לזנק פתאום לכביש בין מכוניות חונות ודפוסי תנועה בלתי צפויים – כל אלה דורשים מערך מיומנויות שונה בהשוואה לנהיגה בכבישים בינעירוניים. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לנווט בתוך הכאוס של העיר בבטיחות וביעילות:
 

מנעו הפתעות ע"י הכנה מראש

תכננו את המסלול לפני שאתם יוצאים לדרך - גם אם זו עיר המגורים שלכם ואתם מכירים אותה כמו את כף ידכם, מספיקה משאית גזם אחת כדי ליצור פקק ענק. השתמשו באפליקציית ניווט כמו ׳ווייז׳ או מפות גוגל כדי לבדוק האם הדרך שבחרתם פנויה; אולי תגלו נתיבים חלופיים שיביאו אתכם מהר יותר אל היעד.

צמצמו הסחות דעת - גם בעיר וגם מחוצה לה, הסחות דעת הן אחד הגורמים העיקריים לתאונות דרכים. לכן הקפידו להשאיר את העיניים על הכביש: הימנעו משימוש בטלפון הנייד, מאכילה ושתייה או כל עיסוק אחר שעלול להסיט את תשומת הלב שלכם מהנהיגה. ואם אין ברירה אלא לטפל בעניין דחוף – עצרו במקום בטוח שלא יפריע לזרימת התנועה, טפלו בו, ורק אז המשיכו לנהוג.

נסיעה לא בטיחותית
צילום: Alexandre Boucher
 

ערנות תהפוך אתכם לבלתי מנוצחים

נהיגה בתוך העיר דורשת מודעות מוגברת ל"הפתעות" בלתי צפויות - שימו לב לתמרורים, לשינויי תנועה שחלים בעקבות עבודות בכביש ולפעולות של הולכי רגל ורוכבי אופניים בסביבתכם. נסו לצפות מראש שינויי נתיב פתאומיים על ידי נהגים אחרים או סכנות פוטנציאליות מכיוון המדרכות (למשל באזורים שבהם עשויים להיות ילדים רבים, כגון בתי ספר או גינות שעשועים). כמו כן בדקו באופן קבוע את המראות והיו מודעים ל"שטחים המתים" שאינכם יכולים לראות ממושב הנהג.

התאימו את המהירות לתנאי הדרך - אמנם בתוך העיר מגבלת המהירות נמוכה יותר מאשר בכבישים בין-עירוניים, אבל אפשר ומומלץ לנהוג במהירות נמוכה אפילו יותר. סעו במהירות שמתאימה לזרימת התנועה ושמרו על מרחק בטוח מהרכב שמלפנים. כך תוכלו לאפשר לעצמכם זמן תגובה ארוך יותר ותוכלו להגיב טוב יותר למצבים בלתי צפויים.

נסיעה עירונית
צילום: מערכת אוטו
 

היו מוכנים נפשית לפקקים

מדינת ישראל הולכת והופכת צפופה יותר, והרבה מאיתנו נמנעים מתחבורה ציבורית. הדבר גורם למציאות מצערת של עומסי תנועה. גם אם תנסו לנסוע בדרכים עקיפות ובקיצורי דרך שרק אתם מכירים, אתם תמיד עלולים להיתקע בפקק בלתי צפוי – ולכן כדאי להיערך מראש: הישארו סבלניים, שמרו על מרחק בטוח, ונסו להתעודד בעזרת האזנה לרדיו או שיחה נעימה עם מי שיושב לצידכם ברכב.

פקקים
צילום: kathy
 

ואולי שווה בכלל... לוותר על הנהיגה?

אם נהיגה בתוך העיר מלחיצה אתכם, או שאין לכם חשק לחפש חניה, יכול להיות שכדאי פשוט לחנות את הרכב במקום בטוח ולהשתמש בתחבורה הציבורית שקיימת בתוך העיר. ואם אתם צריכים להגיע לכמה יעדים שקרובים יחסית זה לזה, אולי תעדיפו להגיע ממקום למקום ברגל. 

לסיכום,
נהיגה באזור עירוני יכולה להיות מאתגרת; אבל עם סבלנות, מודעות והכנה מראש, תוכלו לנהוג בבטחה ולהגיע אל היעד בשלום. שמרו על ערנות, התאימו את אופן הנהיגה שלכם לסביבה, ומעל הכל הקפידו על הבטיחות שלכם ושל כל האנשים שמסביבכם. נסיעה טובה!

טיפים לנסיעה עירונית
צילום: מערכת אוטו