תחזוקה סדירה של הרכב חשובה ממגוון סיבות, מבטיחות הנסיעה בו ועד לחיסכון כלכלי במניעת תקלות עתידיות ומורכבות שנובעות מהזנחה. יתרה מזאת, כשאנחנו נמצאים על הכביש, אי אפשר לדעת באיזו "הפתעה לא נעימה" ניתקל: פנצ'ר, תאונה, מצבר שסיים את חייו דווקא באמצע הלילה כשאנחנו רק רוצים לחזור הביתה וכיו"ב. במקרים כאלה, טוב לדעת שיש ברכב משהו שיכול לעזור לכם להתמודד עם התקלה, גם אם באופן זמני עד לתיקון קבוע.
 

אז מה כדאי שיהיה לכם קבוע ברכב? 

1. ערכת החלפת גלגל: אחת התקלות הנפוצות היא פנצ'ר בגלגל, ובמקרה כזה כדאי שתהיה ברכב ערכה הכוללת ג'ק (מגבה) ומפתח גלגלים. כדאי לדעת שרכבים רבים מגיעים עם ערכת החלפה שכזו, שבדרך כלל נמצאת בסמוך לגלגל הרזרבי. אנחנו ממליצים לוודא שהיא אכן שם.
ישנם רכבים מסוימים בהם אין גלגל רזרבי, במקומו יש לוודא שסופקה לכם ערכה לתיקון תקרים ואם אין ברכב ערכה כזו, עליכם לרכוש מבעוד מועד ולשים אותה ברכב למקרה חירום.

2. כבלים להתנעה: מצבר הרכב אמנם מחזיק מעמד לזמן רב, אבל תמיד נגמר דווקא ברגע הכי לא מתאים. אם זה המצב, תוכלו לבקש מנהג אחר שעבר בסביבה לעזור לכם להניע את הרכב שלכם באמצעות הרכב שלו; אבל אם הוא לא קרא את השורות הללו ואין לו כבלים ברכב – היו אתם אלה שישלפו אותם מתא המטען.

 כבלים להתנעה הרכב
צילום: Daniel

3. פנס: בין אם עליכם להחליף צמיג בחושך, או שאתם מחפשים מתחת למכסה המנוע, כדאי שתעשו זאת עם פנס חזק וטוב. יש המשתמשים בפנס המובנה בתוך הסמארטפון, אבל קשה להעמיד אותו בזווית טובה שתאיר היטב, וזה "מבזבז" לכם יד אחת על החזקת הטלפון. לכו תדעו גם אם בכלל תהיה לכם סוללה טעונה כשתצטרכו אותו. זו הסיבה לכך שכדאי להחזיק ברכב פנס לשעת חירום, וכמובן גם סוללות רזרביות או אפשרות להטענה.

4. מד לחץ אוויר בצמיגים: שמירה על צמיגים תקינים ומלאים בדיוק בכמות הנכונה של אוויר חיונית לבטיחות וליעילות הדלק. מד לחץ אוויר הוא כלי קטן וזול שיכול לעזור לכם לבדוק בקלות רבה את לחץ האוויר בצמיגים, כדי שתדעו האם צריך לבצע התאמות.

מד לחץ אוויר בצמיגים
צילום: מערכת אוטו

5. כלי עבודה רב תכליתי (מולטיטול): דווקא משום שאי אפשר לדעת אילו תקלות יקרו בדרך ואילו תיקונים יהיה צורך לעשות, כלי עבודה רב תכליתי שכולל מברג, פלייר, סכין וכו' יכול להיות שימושי למגוון מצבים: החל מהידוק בורג רופף ועד לחיתוך חבל.

6. סרט דביק או איזולירבנד: אידיאלי לתיקונים זמניים ולא תופס הרבה מקום. כדאי לשמור גליל בתא הכפפות, לכל צרה שלא תבוא.

עוד שני דברים חשובים שכדאי שיהיו ברכב:

ערכת עזרה ראשונה: אי אפשר לצפות תאונות, אבל אפשר להיות מוכנים לקראתן. ערכת עזרה ראשונה בהישג יד יכולה להציל חיים.

ערכת עזרה ראשונה
צילום: Mat Napo

מידע על סיוע בדרכים: בררו מראש לאן תוכלו להתקשר במקרה שתזדקקו לעזרה, משום שבמקרה חירום יתכן ותתקשו לעשות זאת. לכן החזיקו במקום נגיש ברכב מספרי טלפון של חברת שירותי דרך וגרירה, עמותת "ידידים", חברת הביטוח וכן הלאה.

לסיכום,
הרשימה שלעיל יכולה לעזור לכם הן בשגרה והן בזמן חירום, ולכן חשוב להצטייד מבעוד מועד. כשכל מה שהזכרנו יהיה איתכם, בכל מקום שבו אתם והרכב נמצאים, יהיה לכם קל יותר להיחלץ ממצבים לא נעימים. שלא נדע!

מידע על סיוע בדרכים ידידים
צילום: ידידים