אם תתלוננו על השמש הישראלית באוזני אנגלי, תקבלו כתף קרה. אבל רק אנחנו יודעים כמה לא נעים להיכנס לרכב שעמד כמה דקות בשמש (קל וחומר כמה שעות), ברוב עונות השנה. החדשות הטובות הן, שיש כמה דברים פשוטים מאוד שאפשר לעשות כדי לצנן אותו בכמה מעלות טובות.
 

חניה נכונה תעזור לכם בהורדת הטמפרטורה ברכב

המובן מאליו: העדיפו חניה בצל. ויש לזה כמה סיבות: בראש ובראשונה הצל יאט את ההתחממות של האוויר בחלל הרכב, אבל גם יסייע להגנה על הצד החיצוני שלו מפני דהייה ובלאי עקב חשיפה לשמש. 

אין חניה בצל? אפשר לכסות את הרכב בכיסוי ייעודי לרכב. כן, ממש כמו שהיה נהוג לעשות פעם עם בד לבן גדול שכיסה לגמרי את הרכב מן הגג ועד לגלגלים. הסיבה פשוטה: כיסוי לרכב מחזיר את קרני ה-UV וכך מאט את צבירת החום והתחממות האוויר שבפנים הרכב. התפעול של הבד הזה פשוט ושווה את הדקה-שתיים הנוספות. פשוט מגלגלים ומכניסים לתא המטען.

כיסוי מלא לאוטו
צילום: Elioz Cohen

השתמשו במגן שמש כשאתם חונים בחוץ. גם מגני השמש הפשוטים ביותר יכולים להפחית את הטמפרטורה הפנימית של הרכב בעד 10 מעלות. כל מה שצריך לעשות הוא לפרוש את מגן השמש בחלק הפנימי של השמשה הקדמית בעת החניה, ולאחסן אותו כאשר נכנסים לרכב.

חונים ויוצאים מהאוטו? פתחו מעט את החלונות. כשהחלונות סגורים אין זרימה של אוויר בתוך הרכב. פתיחתם מאפשרת סירקולציה המוציאה אוויר חם מבפנים ומכניסה אוויר קריר מבחוץ. כמובן שלא כדאי להשאיר פרצה לגנב ולפתוח את החלונות לגמרי לרווחה, אבל כדאי לפתוח חרכים של כמה סנטימטרים.

פתיחת חלונות באוטו
צילום: Dmitry Limonov
 

בדקו את מערכות הרכב והגנו עליהן

שמרו על תקינות מערכת המיזוג. המזגן ברכב אחראי על ההבדל שבין נסיעה נעימה לבין סיוט מיוזע. כדאי לבדוק את מערכת המיזוג עוד לפני שיא הקיץ, גם אם נדמה שהכל בה עובד כמו שצריך. 

הפעילו מזגן בשיא העוצמה ל-2 דקות לפני שאתם נכנסים לרכב. הסיבה לכך היא שחרור רעלן בשם בנזן שנפלט מהפלסטיקה ברכב שעומד בשמש, ומצטבר באוויר שבחלל הרכב. אם תפעילו מיזוג שתי דקות ותחכו מחוץ לרכב, או לחילופין תיסעו עם מיזוג בעצמה מלאה וחלונות פתוחים כמה דקות, תאפשרו לבנזן להתנדף ותימנעו מלנשום אותו.

דאגו לכיסוי ללוח המחוונים. בדומה לכיסוי רכב מלא, גם כיסוי ללוח המחוונים יכול להחזיר את אור השמש כלפי חוץ ולהאט את התחממות הרכב. כיסוי ללוח המחוונים יכול לסייע גם בשמירה על הפלסטיקה מפני נזקי השמש.

מגן שמש לאוטו
צילום: מערכת אוטו
 

צננו את עצמכם

חשוב לשתות מים כדי לא להתייבש. התייבשות מאטה את מהירות התגובה שלכם, ולגרום לכם אפילו להירדם על ההגה. מומלץ לקחת איתכם בקבוק אישי רב-פעמי ששומר על קור המים, ולמלא אותו מדי פעם. אפשר גם לתכנן את מסלול הנסיעה כך שיעבור במקומות שבהם אפשר לעשות הפסקת שתיה ולהחזיר לעצמכם נוזלים.

רכב לוהט הוא סכנת חיים. אל תשאירו אף אחד ברכב ללא השגחה

עם כל הכבוד להורדת הטמפרטורה בכמה מעלות ע"י חנייה בצל, שימוש בכיסוי רכב או במגן שמש - לעולם, לעולם, לעולם אין להשאיר ילדים או חיות מחמד ללא השגחה ברכב. אפילו לא לכמה שניות. הטמפרטורה בתוך הרכב מזנקת במהירות ועלולה להוביל לסכנת חיים של ממש! לכן אנחנו ממליצים למצוא פתרונות יצירתיים שיזכירו לכם לבדוק שלא נשאר ברכב אף ילד או בעל חיים. כולנו יכולים להיות עייפים או טרודים ולעשות טעויות קשות בהיסח הדעת.

חום באוטו
צילום: Andrea Piacquadio