פרארי זכתה בניצחון היסטורי במרוץ 24 השעות של לה מאן, לאחר שהקדימה את טויוטה ששלטה בזירה זו מאז 2018 עם חמישה ניצחונות רצופים. 

מרוץ הסיבולת המפורסם והחשוב ביותר נערך השנה לציון 100 שנה למרוץ הראשון, הוזנק בשעה 17:00 בשבת, 10.6, והסתיים אתמול באותה שעה. זה היה המרוץ ה-91 במפעל הזה, מכיוון שבשנים 1940-1948 לא נערכו מרוצים.
 

מסלול ושיאים

המרוץ נערך במסלול לה מאן, עיר הנמצאת בצפון-מערב צרפת. אורכו כיום בגרסתו ה-15 הוא 13.626 ק"מ ויש בו 36 פניות. עוד מספרים: הרכב המנצח סיים 342 הקפות, עבר 4660 ק"מ ועשה זאת במהירות ממוצעת של 194 קמ"ש (נתון זה כולל עצירות). 

לה מאן שיאים
צילום: JONATHAN BICHE

שיא ההקפות שייך לטויוטה TS050 ב-2019: 5287 ק"מ, 388 הקפות ומהירות ממוצעת של 220 קמ"ש. גם שיא ההקפה המהירה נקבע אז ובידי מייק קונווי עם 3:17.297 דקות, במהירות ממוצעת של 258 קמ"ש.

בישורת מולזאן הארוכה נקבע ב-1988 שיא של 407 קמ"ש, ובעקבות זאת ומהירויות אופייניות סביב ל-380 קמ"ש, נוספו לה שני שיקיינים. במרוץ כיום המהירויות מגיעות ל-350 קמ"ש (ויורדות לאזור ה-90 קמ"ש בפניות ההדוקות ביותר). 

לה מאן קורבט
צילום: ALEXIS GOURE
 

קטגוריות וסוגים

במרוץ לה מאן משתתפות מכוניות בשלוש קטגוריות. הקטגוריה הבכירה, שנקראה פעם LMP1 ונקראת כיום 'הייפרקאר' (מכונית קיצון), מבוססת על מכוניות ייעודיות, וכללה מספר קטן של כחצי תריסר משתתפים. כעת זו הורחבה ל-LMD, כך שדגמים המשתתפים ב-24 השעות של דייטונה האמריקאית יוכלו להשתתף בה (ומכאן ה-D). כתוצאה מכך השתתפו בקטגוריה זו השנה 16 מכוניות. 

הקטגוריה השנייה, LMP2, כללה הפעם 22 מכוניות, ובמסגרתה הייתה קטגוריית משנה, Pro Am. בקטגוריה זו מכוניות מרוץ המבוססות על שלדת אורקה 07 ומנוע 4.2 ליטר V8 של גיבסון, והתחרו בה 22 מכוניות. 

הקטגוריה השלישית, GTE, כוללת מכוניות ספורט של דגמים רגילים עם הסבות בהתאם, והשנה היו בה 38 מכוניות לסך כולל של 62 מכוניות מתחרות. קטגוריה זו תהיה בשנה הבא זהה ל-GT3. 

לה מאן 100 שנים
צילום: ALEXIS GOURE
 

מנצחים ועוד

פרארי, משתתפת קבועה בקטגוריה GT, חזרה לזו הבכירה לאחר 50 שנות היעדרות וזכתה במקום הראשון לאחר 58 שנים, ב-1965; סיפור ניצחונותיה אז וההפסדים בהמשך על-ידי פורד GT40(בשנים 1966-1969) שימש בסיס לסרט 'פורד נגד פרארי' מ-2019.

הרכב המנצח, ההיברידית 499P עם 952 כ"ס, ננהג בידי אנטוניו ג'יאובנצי, פייר גווידי ואנטוניו פוצ'ו. שנייה הייתה המנצחת של חצי העשור האחרון, טויוטה, שסיימה את המרוץ עם אותו מספר הקפות ובפיגור של 1:21.793 דקות עם המכונית GRO 10, ובמכונית שלה נהגו סבסטיאן בואמי, ברנדון הארטלי וריו היראקאווה. שלישית ורביעית היה הצמד של קדילאק V-Series.R בפיגור של הקפה ושתיים. הפרארי השנייה הייתה חמישית עם 347 הקפות.

לה מאן פורשה
צילום: JONATHAN BICHE

בקטגורית LMP2 ניצחה קבוצת יורופול שהגיעה למקום ה-9 בדירוג הכללי לאחר שסיימה עם 328 הקפות. בקטגוריה GTE ניצחה שברולט עם קורבט וסיימה אותו במקום ה-26 הכללי לאחר 313 הקפות.
 

כמה דברים במרוץ

עיקר העניין במרוץ היה בתחרות הצמודה בין טויוטה לפרארי שהתחלפו לא פעם בהובלה, מופע ממושך שהיה רב אירועים ותאונות. באחת מהתאונות פרשה המכונית השנייה של טויוטה בה נהג באותו זמן קאמוי קובייאשי הוותיק שהינו ראש הקבוצה. גם המכונית השנייה של טויוטה הייתה מעורבת בלא מעט בתאונות, ולקראת סיום החליק נהגה היפני היראקאווה אל מחוץ למסלול והפסיד זמן יקר במרדף אחרי פרארי. 23 דקות לפני הסיום ניצת שביב של תקווה עבור טויוטה, כאשר הפרארי המובילה התעכבה ברחבת הטיפולים בגלל בעיית התנעה. הבעיה נפתרה, והפער לזכות פרארי היה מספיק גדול כדי להבטיח לה את הניצחון. זה הניצחון ה-10 שלה במפעל זה, והיא השלישית בין הזוכות לאורך השנים.

לה מאן מסלול
צילום: לה מאן

פיג'ו שחזרה אף היא לזירה וגם היא התחרתה בקטגוריה הבכירה עם 9X8 הייתה בחבורת הצמרת עד אמצע המרוץ. לפנות בוקר המכונית המובילה שלה החליקה מהמסלול, היא נפגעה ויחד עם תקלות נוספות סיימה את המרוץ במקום השמיני. כתוצאה מכך שתי המכוניות של גליקנסהאוס הקטנה, 007 LMH, סיימו במקום השישי והשביעי.

השאיפות של פורשה לשחזר את ההצלחות ההיסטוריות שלה – שיא ניצחונות של 19 במספר (הרבה יותר מאודי השנייה עם 13), כולל רצף ב-2015-2017 – ולהתחרות על הניצחון עם 963 הסתיימו בשעות הבוקר אחרי תאונה של המכונית המובילה; זו שנשארה סיימה במקום ה-16.

24 השעות של לה מאן
צילום: לה מאן