מרצדס הציגה דגם נוסף בסדרת מכוניות הקונספט "ויז'ן" - מכונית-על חשמלית בעלת דלתות כנפי שחף בעיצוב רטרו שקורץ ל-C111 - מכונית הניסוי האוונגרדית מסוף שנות ה-60. אולם בעוד שהעיצוב מזכיר בבירור את העבר, הטכנולוגיה מתחת לעור חושפת את העתיד הקרוב של מרצדס-AMG.

מרצדס C111 המקורית הייתה כר ניסוי לטכנולוגית מנועים של היצרנית, אשר זכתה לעיצוב מרהיב פרי מכחולו של ברונו סאקו. 16 יחידות יוצרו במהלך השנים, כולל 13 עם מנוע ואנקל, אחת עם מנוע בנזין V8, ושתיים עם מנוע טורבו דיזל חמישה צילינדרים - שאחת מהן הגיעה ל-322 קמ"ש במסלול נארדו ב-1978 וקבעה שיא מהירות למכונית בעלת מנוע דיזל. מכונית הקונספט החדשה ויז'ן One-Eleven, הולכת אפוא בדרכה של ה-C111 בכך שהיא מציגה לראשונה את טכנולוגיית המנועים שתניע את רכבי היצרנית בעתיד.

מרצדס C111
צילום: ויקיפדיה

מדובר במנועים חשמליים מסוג חדש, "זרימה צירית" (axial-flux, שם שנשמע כמו משהו מהדלוריאן של מרטי מקפליי...) שהינם קלים וקטנים יותר ממנועי "זרימה רדיאלית" (radial-flux) המקובלים בתעשייה כיום. המנועים החדישים פותחו על ידי חברת YASA, מומחית מנועים חשמליים בריטית שנרכשה על ידי מרצדס ב-2021 לאחר שסיפקה את המנועים לפרארי SF90 סטראדלה.

מנוע זרימה צירית תופס בערך שליש מגודלו של מנוע זרימה רדיאלית קונבנציונלי, ועם פיתוח נוסף, הוא יכול להתמקם בתוך גלגל המכונית - עם ארבעה מנועים להנעה כל הגלגלים. בנוסף, לדברי מנכ"ל YASA, טים וולמר "בהשוואה למנועי זרימה רדיאלית, יש למנועים החדישים שלנו עתודות כוח ומומנט גבוהות יותר ומתמשכות, מה שמספק רמה חדשה לגמרי של ביצועים." 

מרצדס ויז'ן One-Eleven דלתות
צילום: מרצדס

גם הסוללות של ה-One-Eleven פורצות דרך, ופותחו בסיוע היצרנית של מנועי ה-F1 של מרצדס. לסוללה החדשה תאים גליליים מקוררי נוזל, ויש לה כימיה ייחודית המיועדת לביצועים גבוהים.

מבחינה עיצובית, הגריל הרחב של ה-C111 המקורית זוכה כאן לאזכור ברור בחזית על ידי פאנל דיגיטלי המשתמש בפיקסלים תלת מימדיים ליצירת פנסים עגולים. בחלק האחורי, דחוס בין כנף אחורית מעוקלת וספליטר ענק, יש מסך דומה השתמש בפיקסלים האלה כדי להציג את השם 'One Eleven'.

מרצדס ויז'ן One-Eleven חלק אחורי
צילום: מרצדס

תא הנוסעים כולל את השטיקים הרגילים של רכבי קונספט, עם מושבים בדמוי עור כסוף, מיתוג מינימלי והגה מלבני. עם זאת, מרצדס חשפה דגם נפרד של תא הנוסעים הכולל "מערכת בקרת מציאות מוגברת" שבה הנוסעים עונדים משקפי VR שהופכים את הקוקפיט לממשק בקרה עם אייקונים תלת מימדיים, והכוונות ניווט המוקרנות על הכביש מלפנים. ההגדרה "מציאות מדומה" קצת מטעה במקרה הזה - תחשבו יותר על משהו בסגנון משקפי-גוגל.

מרצדס ויז'ן One-Eleven סביבת נהג
צילום: מרצדס

לצערנו, בעוד שהטכנולוגיה החשמלית תגיע לרכבי היצרנית בקרוב, מה שלא סביר שנראה הוא מכונית סדרתית בעלת עיצוב דומה; בשיחה עם עיתונאים באירוע ההשקה אמר סמנכ"ל הטכנולוגיה של מרצדס, מרקוס שייפר "במקרה הטוב ביותר, המכונית כולה תיכנס לייצור סדרתי, אבל הדרישה המינימלית שלי היא שהרכיבים הטכנולוגיים ייכנסו למכוניות סדרתיות". כשנשאל על היסטוריית קביעת השיאים של ה-C111, ענה שייפר: "התוכנית היא לקבוע שיא גם עם המכונית הזו”.

מרצדס ויז'ן One-Eleven חישוקים
צילום: מרצדס