חברת הסקרים המוערכת J.D.Power פרסמה השבוע את סקר "האיכות הראשונית" (Initial Quality Study) השנתי שלה המתייחס לשוק האמריקאי, ומבוסס על נתונים של יותר מ-93 אלף כלי רכב. הסקר מתייחס לתקלות שנרשמו במכוניות חדשות במהלך השנה הראשונה לבעלות ומדרג מכוניות ומותגים לפי מספר התקלות הממוצע לכל 100 כלי רכב שנמכרו.

המסקנה העיקרית, והדי מטרידה, היא שבשנתיים האחרונות עלתה תדירות בעיות האיכות הראשוניות ב-30 תקלות לכל 100 כלי רכב. למעשה, בעיות האיכות של תעשיית הרכב כל כך גרועות עד שמנהל השוואת כלי הרכב של J.D.Power, פרנק הנלי, אמר שהוא מעולם לא ראה דבר כזה.

"תעשיית הרכב מתמודדת עם מגוון רחב של בעיות איכות, תופעה שלא נראתה בהיסטוריה של 37 שנות קיום הסקר שלנו", אמר הנלי. "כלי הרכב החדשים של היום מורכבים יותר, מציעים טכנולוגיה חדשה ומסקרנת, אך לא תמיד גורמים לבעלים להיות מרוצים יותר מהרכישה".

סקר אמינות: מספר התקלות הממוצע במכוניות חדשות עלה ב-18.5% מאז 2021
צילום: מערכת אוטו

יצרנית הרכב הממוצעת חווה כעת 192 בעיות לכל 100 כלי רכב, שהן 12 תקלות ממוצעות יותר מאשר ב-2022, ו-30 תקלות יותר מאשר ב-2021 - עלייה של 18.5% בשנתיים.

האיכות הראשונית כל כך גרועה, עד שדודג', ראם ואלפא רומיאו (140, 141 ו -143 תקלות לכל 100 כלי רכב, בהתאמה) - מותגים שבאופן קבוע דורגו בתחתית הרשימה - הם המותגים הטובים ביותר באמריקה מבחינת האיכות הראשונית. לשם השוואה - בשנה שעברה ראם דורגה מתחת לממוצע בתעשייה ואלפא רומיאו היה המותג השביעי הגרוע ביותר מתוך 35 מותגים שנבדקו.

אלפא רומיאו טונאלה
צילום: עזרא רפאל
 

הבעיה החשמלית

למרות שחלק מיצרניות הרכב החשמלי אינן מדורגות רשמית מכיוון שגודל המדגם שלהן קטן מדי, J.D.Power מצא שהן היו המותגים עם הביצועים הגרועים ביותר בסקר; טסלה רשמה 257 תקלות לכל 100 כלי רכב שמכרה, ריוויאן רשמה 282 תקלות, פולסטאר רשמה 313 ולוסיד סגרה את הרשימה עם 340 תקלות. ציונים עלובים שעשויים לרמוז על מה שעומד בלב הנושא הזה.

התמקדות בחדשנות טכנולוגית על פני אמינות הובילה לבעיות נוספות - יותר תלונות ובעיות בכל התחומים, החל ממערכות שמע גרועות, דרך בקרות סטייה מנתיב שמתקלקלות ומערכות הפעלה מבוססות אנדרואיד שאינן מתפקדות כנדרש, ועד מטענים אלחוטיים לסלולרי שאי אפשר לסמוך עליהם.

הגליצ'ים הטכנולוגיים לא משפיעים רק על מערכות המולטימדיה, והם גורמים לבעיות אפילו בחלקים בסיסיים מאוד כמו דלתות; מאחר ולרוב כלי הרכב החשמליים יש ידיות דלתות נשלפות לשיפור האווירודינמיקה בנסיעה, הן סבלו מתקלות ב-7 מתוך 10 (!) מכלי הרכב החשמליים הפופולריים ביותר והודגשו כבעיה מציקה על ידי הנהגים.

וולוו XC40
צילום: נועם עופרן

תקלות ל-100 כלי רכב - הרשימה המלאה:

1. דודג' - 140
2. ראם - 141
3. אלפא רומיאו - 143
4. ביואיק - 162
5. שברולט - 166
6. ג'י.אמ.סי - 167
7. פורשה - 167
8. קאדילק - 170
9. קיה - 170
10. לקסוס - 171
11. ג'נסיס -  176
12. מיני - 179
13. ניסאן - 180
14. מזראטי - 182
15. יגואר - 185
16. סובארו - 185
17. יונדאי - 188
18. הונדה - 190
19. ג'יפ - 191
20. ב.מ.וו - 192
21. מיצובישי - 193
22. טויוטה - 194
23. פורד - 201
24. מרצדס - 201
25. לנד רובר - 203
26. מאזדה - 203
27. אקורה - 207
28. לינקולן - 208
29. אינפיניטי - 212
30. אודי - 221
31. פולקסווגן - 249
32. קרייזלר - 250
33. וולוו - 250
34. טסלה - 257
35. פולסטאר - 313
36. לוסיד - 340

טסלה מודל Y
צילום: עזרא רפאל