גם אם יש לכם רישיון נהיגה חודש וגם אם עשרים שנה, הכתבה הזו רלוונטית עבורכם באותה מידה. לנהיגה בכבישים מהירים יש חוקים אחרים מאשר נהיגה צפופה בעיר, ועל אחת כמה וכמה נהיגה רגועה בכבישי המושב. היא דורשת יותר ערנות ושמירה על כללים ברורים. הנה מה שאתם צריכים לדעת כדי לנסוע כחוק, ולהגיע ליעד בשלום.
 

קודם כל - עירנות 

אנחנו יודעים שזה מובן מאליו, אבל חשוב לנו להזכיר שככל שאתם נוסעים מהר יותר, יש לכם פחות זמן להגיב. אז שמרו את הידיים על ההגה ואת העיניים פקוחות לרווחה - גם אם המסלול פנוי כרגע. אתם לא יודעים איזו הפתעה תצוץ מאיזה כיוון.

עירנות בנהיגה
צילום: אלי שאולי
 

מורה הנהיגה שלכם התקשר עם כמה תזכורות

סעו במסלול הימני, עקפו בשמאלי - כמה פעמים יצא לכם לקבל הבהוב עצבני מהרכב שמאחוריכם כי שהיתם קצת יותר מדי במסלול השמאלי? אז אנחנו מזכירים: לא משנה באיזו מהירות אתם נוסעים, הנתיב השמאלי מיועד לעקיפה בלבד. אל תגיעו למצב שתצטרכו לעבור למסלול הימני במהירות ובלחץ. 

אל תסמכו רק על המראות שלכם - גם אם אתם נוסעים רק ישר, חשוב שתציצו במראות מדי פעם כדי להיות מודעים למה שקורה סביבכם. אבל אל תשכחו שמסביב לרכב שלכם יש הרבה מאוד שטחים מתים שלא מכוסים ע"י המראות. תנו הצצה מחוץ למראה מדי פעם ותהיו מוכנים להימנע מכל הפתעה. 

נוהגים בלילה? התכוננו בהתאם - בצעו בדיקת תקינות לפנסים, וודאו שאין נורות שרופות ושהם מכוונים. בלילה, במיוחד בכבישים שאין בהם תאורה, הנהיגה מאתגרת יותר ויש יותר סיכוי להפתעות לא נעימות. ובבקשה שימו לב שאתם לא מסנוורים נהגים אחרים.

נהיגה בלילה
צילום: Patrick
 

וגם למשטרה יש כמה דברים להגיד

שמרו על מרחק ועל המהירות המותרת - בין אם יש לכם אאודי R8 או טויוטה קורולה, אתם צריכים לנהוג כחוק. גם אם אתם ממהרים, גם אם בא לכם לבדוק את גיר הספורט ובמיוחד אם הכביש נראה פנוי ואין מכונית, שוטר או מצלמת מהירות באופק. סעו כחוק והימנעו ממרוצים ומעקיפות מיותרות.

אל תשכחו להפעיל את האיתות לפני הפנייה - ואנחנו כותבים "לפני הפנייה", כי הרבה מנהגי ארצנו מפעילים אותו תוך כדי הפנייה, אחריה, מפעילים את האיתות הימני ופונים שמאלה או לא מאותתים בכלל. פעולה קטנה כמו איתות יכולה להציל חיים, כיוון שלנהגים האחרים אין דרך לדעת מה אתם הולכים לעשות עוד רגע. פנקו אותם בקצת מידע שיעזור להם להתכונן.

הונגצ'י
צילום: עזרא רפאל
 

איך מתמודדים עם עצירות פתאומיות ומקרי חירום? 

אנחנו מקווים שלא תגיעו למצבים כאלה, אבל מעבר לשמירה על עירנות ועל החוקים שהזכרנו כאן, חשוב לדעת מה עושים ברגעים הראשונים של מקרה חירום: מדליקים אורות אזהרה, מגיעים בזהירות לשול, לובשים אפוד, מניחים משולש אזהרה ומתקשרים לבקש עזרה במספר הרלוונטי.

לסיכום - נהיגה בכבישים מהירים יכולה לתת תחושה של חופש חסר דאגות, אדרנלין וקיצור זמני הגעה. אבל לצד כל אלה יש גם סכנות שחשוב להיות מודעים להן. הישארו ערניים, שמרו על המהירות המותרת, סעו בנתיב הימני, אותתו ושמרו על מרחק - ועל עצמכם.

MG4
צילום: רונן טופלברג