המפגש עם דימיטריס טריפוספיטיס (Dimitris Tripospitis) תמיד זורם ומאופיין באווירה חמימה ונעימה. טריפוספיטיס נולד ביוון, פועל במסגרת טויוטה מ-1997, ב-2001 הגיע לטויוטה אירופה ומאז מילא שורת תפקידים גם בלקסוס.

טריפוספיטיס מכיר היטב את ישראל ואת שוק הרכב כאן עוד מהימים בהם היה מנהל מכירות בטויוטה אירופה בחטיבה האחראית לאזור שישראל שייכת לו, וביקר כאן לא מעט פעמים. טריפוספיטיס מונה למנכ"ל לקסוס אירופה בתחילת 2023, ואני פוגש בו בסוף היום העמוס בו נחשף LBX החדש. למרות זאת טריפוספיטיס דווקא שמח להאריך בשיחה עד שמפיקי האירוע אומרים לו ש'זהו, צריך לפנות את המקום'. 

השיחה נפתחת בהתייחסות למצבה של לקסוס באירופה. "אנחנו בעיקר משפרים את היקף האספקה; המשבר עדיין שם, הוא לא נגמר, אבל לאט לאט אנחנו מתקדמים ומספקים יותר ויותר מכוניות. אנחנו מגדילים את המכירות וממוקדים כעת ב-LBX. זה רכב מאד חשוב לנו לא רק במכירות המיידיות אלא גם מכיוון שהוא מאפשר להגיע לקהל גדול יותר שחלקו יהיה חדש".

לקסוס RX
צילום: אלי שאולי

לאיזה היקף מכירות אתם רוצים להגיע?

"השנה נמכור 70,000 כלי רכב בלי רוסיה ועבורנו זה שיא. עד עתה המספרים שלנו היו יחד עם רוסיה שהייתה שוק חשוב מאוד עבורנו, ב-2022 מכרנו באירופה 50,000 כלים, ואלה של 2023 אינם כוללים את LBX. ברור שתהיה כאן קניבליזציה ואנחנו מוכנים לכך, אבל הנתונים הכלליים יהיו הרבה יותר גבוהים. והכוונה היא להגיע לשם ולהיות יציבים; אני לא רוצה לראות עליות וירידות אלא צמיחה רצופה ועקבית". 

האם זה אומר שאתם מכוונים לאזור ה-100,000 מכוניות? 

"אפשר לומר שזה הכיוון, אם בשנה הבאה נמכור 25,000 יחידות של LBX".

לקסוס LBX
צילום: לקסוס

דיברת על בעיות האספקה. האם המשבר הזה אינו מאחורינו?

"מבחינתנו המצב משתפר אבל המשבר עדיין לא נגמר: יש מחסור ברכיבים ובעיות לוגיסטיות של שינוע". 

היכן מבחינתך החשיבות הגדולה של ה- LBX? 

"יש לנו תדמית טובה ולקוחות מרוצים, אבל הפרופיל שלנו כאן באירופה נמוך. אנחנו עובדים קשה כדי לתת ללקוח תחושה שהוא 'מלך'. ועדיין, דגם חדש יאפשר לנו לדבר עם לקוחות חדשים, אנשים שלא מכירים אותנו. דבר זה יגביר את השיחה עלינו – וחשוב שידברו עלינו. בשווקים בהם מכוניות קטנות הן חשובות דגם זה יימכר היטב, ואם נוכל להגיע למחיר תחרותי בהם נוכל להצליח".

לקסוס LBX
צילום: לקסוס

אתם מדברים הרבה על הצד הדינמי של ה-LBX, ועם זאת מציעים אותו רק עם מנוע אחד שאינו חזק במיוחד...

"יכולת דינמיות זה לא רק כוחות סוס. מבחינתנו זו קומבינציה של כוחות, ביטחון ושליטה. כשתנהגו ברכב תופתעו ממנו. כשלוחצים על המצערת המכונית קופצת קדימה, וכשהיא פונה היא מגיבה בנחישות. אז כרגע אנחנו עם המנוע הזה, אבל אנחנו בודקים כל הזמן מה קורה בעולם ומה הם הביקושים". 

איך מתקדם המסע החשמלי של לקסוס?

"זה מסע מרגש. אנחנו ב-2023 ובישראל למשל אני רואה כיום הרבה כלים חשמליים מסין. אבל עבורנו המושג 'חשמול' יצא לדרך מוקדם מאוד עם RX ההיברידי ב-2005. הרעיון לייצר מכונית עם פחות ופחות זיהום ויותר נסיעה על חשמל החל אז, וצעד אחר צעד הוא מבוצע טוב יותר. בעתיד יהיו לנו יותר כלים חשמליים, אבל המסע הזה החל לפני 20 שנים. זה מסע מרגש, ולאחר שהגענו לרמה כזו של בגרות נוכל להוסיף עוד ועוד אלמנטים חשמליים".

לקסוס RX
צילום: אלי שאולי

יש שווקים שדורשים כרגע חשמל ויש כאלה שלא. איך כיצרן אתם מתמודדים עם העדפות שונות אלה?

"לפני שמוניתי למנהל לקסוס אירופה עבדתי בנורבגיה, ושם מכירות רכב חשמלי מהוות 85% מהשוק. ישראל רוצה הרבה כלים חשמליים, אבל במדינה שלי, יוון, הנתח החשמלי זניח. הפילוסופיה של טויוטה ולקסוס היא שמשקיעים בכל חטיבות הכוח – מהיברידי ועד תאי דלק – ולהציע אותן לפי השווקים. 

"יש שתי דרכים להסתכל על העתיד: האחת היא לבחור כיוון ולהמר עליו השנייה היא להכין תשתיות למספר אפשרויות. אנחנו משקיעים בטכנולוגיות שונות ונותנים ללקוח לבחור. באירופה כל מדינה שונה בדרישות אבל כשיש מגוון דגמים זה מאפשר לנו ליצור תכנית לכל שוק. בכל מקרה חשוב לזכור שהנעה חשמלית מבוססת תאי-דלק תתקדם". 

לקסוס LC
צילום: יצרן

עד כמה חשובה לכם ה-LC והאם יהיה לדגם הזה המשך?

"זה דגם חשוב מאוד לבניית מותג. זו מכונית יפהפייה ותמיד טוב שתהיה לנו כזאת, גם כי יופי בונה תדמית ומותג. מבחינת מכירות ברור שהן קטנות כי המכונית יקרה, אבל זו מכונית דגל. ולגבי העתיד – אתם תמיד צריכים לצפות למכוניות מפתיעות מלקסוס".

האם המבחר שלכם באירופה שלם כרגע, או שהיית רוצה שיהיו לכם דגמים נוספים?

"לראשונה יש לנו מבחר כזה עם שפע רכבי פנאי בכל מיני גדלים. אנחנו במצב טוב מבחינת המבחר והגיל שלו. אנחנו במצב טוב מבחינת מחזור הייצור כי המבחר צעיר, מודרני ומגוון".

הודעתם על תחילת השיווק של LM. איך ואן גדול מתחבר להיצע שלכם?

"אתם כבר יודעים שרכב עם הסימון L הוא סוג של רכב דגל עבורנו, אנחנו באמת רואים בו ככזה – ואתם תבינו זאת כשתפגשו בו".

לקסוס LM
צילום: לקסוס