חברת פוינטר, המעניקה שירותי מיגון, איתור והשבת כלי רכב גנובים, פרסמה נתונים המסכמים את פעילותה ברבעון השני של שנת 2023. מהנתונים עולה כי המגמה המדאיגה נמשכת: עליה של 120% ביחס לרבעון הראשון, שבו נרשמה עליה גבוהה אף יותר. מפוינטר נמסר כי סך ניסיונות הגניבה במחצית הראשונה של השנה גדול מאלה שבוצעו בכל שנת 2022.
 

עודף מוטיבציה, הסלמה באמצעים

לפי פוינטר הגנבים החרוצים פועלים במרחב פרוץ יחסית ובשוק של "ביקושים גבוהים", דבר המגביר את המוטיבציה של העוסקים במלאכה ומוסיף למשיכה של פעילים חדשים. בחברה גם מזהים גם הסלמה באופי ושיטות הפעולה של הגנבים שהופכות אלימות ונועזות יותר ולא פעם מבוצעות הגניבות לאור יום ובמרכזי ערים שוקקות.

אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר: "אנו נמצאים בתקופה שמהווה את שיא ניסיונות גניבת רכב בישראל. שילוב של מחסור בחלקי חילוף, מעברי גבול פרוצים, אובדן הרתעה ושימוש של משפחות פשע בגניבות הרכב כדלק לפעילות עבריינית וטרור הם חלק מהסיבות לכך... אנחנו מזהים אצל הגנבים יתר מוטיבציה ומוכנות להסלים את אירוע הגניבה ולעיתים ״הליכה על הקצה". אני חושש שלא רחוק היום בו בארועי הגניבה יעשה גם שימוש בנשק חם".

גניבת רכבים
צילום: freepik
 

השנתונים והאזורים ה"חמים"

לפי פוינטר גנבי הרכב מתמקדמים בכלים בני שנתיים פחות או יותר, שנת המודל 2021 – כ-29% מסך הניסיונות היו של כלי רכב משנה זו. כלי רכב משנת 2020 היוו 18%, מודל 2022 היוו 22%, שנת 2019 היו 9.5% וכלים משנת 2018 היוו 9% מסך הניסיונות.

מבחינת חלוקת האזורים חלו כמה שינויים משמעותיים ביחס לרבעון הראשון של השנה. אזור המרכז עדין מוביל את הטבלה, אלא שנתון של 23% מסך הניסיונות לגניבה מהווה ירידה משמעותית של 34% ביחס לרבעון הראשון. מחוז השרון נותר במקום השני עם 22% (עליה של 37%), אחריו אזור הדרום עם 18% (עליה של 28%), אזור השפלה עם 22% (עליה של 22%), אזור ירושלים עם 9% (עליה קלה) ואזור הצפון עם 6% מניסיונות הגניבה (ירידה של 50%).

פריצה לרכבים
צילום: freepik
 

שיטות ואמצעים

שיטות העבודה המועדפות על הגנבים מתועדות גם הן ע"י פוינטר והנתונים גם כאן לא פחות מדאיגים. בפוינטר מציינים שימוש נרחב באמצעים טכנולוגיים שונים בעזרתם פורצים הגנבים ומניעים כלי רכב שונים, ובתוך כך מציינים כי 85% מסך הגניבות נעשות בשילוש משבשים סלולריים. בתוך אמצעים הללו כוללים חיבור למחשב הרכב באמצעות שקע ה-OBD עם 46% מסך הגניבות, חיבור "אלים" למחשב הרכב עם 26% מהניסיונות, שימוש ברכיבים אלקטרוניים לשכפול המפתח (5%) ועוד.

ישנן גם שיטות "פשוטות יותר": גניבות מפתחות מבית הלקוח היוו 13% מסך ניסיונות הגניבה, גניבה בידי מורשה היוו 9% ושוד וגניבה של רכב מונע היוו 1% מסך הניסיונות.

בפוינטר מציינים כי בכ-90% מניסיונות הגניבה נעשה שימוש של משבש סלולרי, דבר המעיד על פעילות ענפה

שימוש בטכנולוגיה לגניבת רכבים
צילום: ג'נסיס
 

החשמל נכנס גם כאן לתמונה

בפוינטר מציעים פילוח גם לפי סגמנטים ואלה משקפים את הנעשה בשוק הרכב הישראלי כולו. בראש נמצאים עדין רכבי הפנאי עם 42% מסך ניסיונות הגניבה ואילו אחריהם נמצאים כלי רכב חשמליים והיברידיים עם 23% מניסיונות הגניבה. כמובן, ישנה חפיפה בין כלי רכב חשמליים שהם גם רכבי פנאי ובכל זאת הנתונים בהחלט תואמים את העדפות הצרכנים.

תחום הדו-גלגלי מהווה 12% מסך ניסיונות הגניבה, כלי רכב "רגילים" מהווים 8% בלבד מסך ניסיונות הגניבה, משאיות 5% וכלי צמ"ה כ-1%.

פריצה לאוטו
צילום: freepik