איילון הוא כבר מזמן לא כביש מהיר, בטח לא בשעות העומס, הכבישים שמובילים לפארקים ולשמורות טבע בחגים ובסופי שבוע גורעים מהכיף שבחופשה, ואולי המתסכלים ביותר הם הפקקים הבלתי-צפויים שנוצרים במקרה של תאונה, חלילה. נהיגה בפקקים היא חוויה לא נעימה, אבל היערכות יכולה לשפר אותה ולשמור על הבטיחות שלכם ושל הנהגים שסביבכם. 
 

קצת פחות ספונטניות, הרבה יותר רוגע

תכנון מראש של מסלול הנסיעה הוא אולי הטיפ החשוב ביותר: רובנו כבר נוסעים באופן קבוע עם ווייז או עם אפליקציות ניווט אחרות, אבל אנחנו עושים את זה כשהרכב כבר מותנע. אנחנו מציעים לתכנן קצת מראש – אפילו בתחילת היום – את השעה שבה נצא ואת המסלול שלנו לפי מפת הפקקים ושעת ההגעה הרצויה שלנו.

הכינו מראש סביבת נהיגה נעימה, כולל פלייליסט: בנהיגה התעסקו בנהיגה. מספיקה שניה של הורדת המבט מהכביש כי התעסקתם בפלאפון – ואתם עלולים לגרום לתאונת שרשרת.

הכינו פלייליסט לפני שאתם יוצאים לדרך, התקשרו לחבר, או אם אתם נוסעים עם ילדים – הכינו להם מראש עיסוקים. אל תשברו את הראש תוך כדי נהיגה ובטח אל תורידו את הידיים והמבט מההגה. 

צריכים לעשות משהו תוך כדי נהיגה? חפשו מקום בטוח לעצור בצד, ותקבלו גם הפסקה להתרעננות ומתיחת רגליים קלה לשיפור מצב הרוח.

פקקים
צילום: Kathy
 

הרגלי נהיגה נכונים ישמרו על בטיחות ועל עצבים מאוזנים

הימנעו מיותר מדי מעברים בין מסלולים. האשליה של "המסלול של השכן מהיר יותר" היא רק אשליה, ואלא אם כן זיהיתם מלפניכם נהג בעייתי שתוקע את התנועה, אין לכם מה לעבור מסלול אלא רק לנשום עמוק ולהתקדם בקצב שהוכתב לכם.

עוברים מסלול? אל תשכחו להשתמש באיתות כדי לסמן לנהגים שמסביבכם להיזהר. 

שמרו על מרחק של 3 שניות לפחות ביניכם לבין הרכב שמלפנים. אפשרו לעצמכם יותר זמן תגובה במקרה של בלימה פתאומית, וגם תשמרו על הבלמים שלכם, כי תוכלו להפעיל אותם פחות, ובעוצמה נמוכה יותר. התאימו את מהירות הנהיגה לזו של הנהג שלפניכם.

הסתכלו מעבר למכונית שלפניכם. ההרגל הזה יאפשר לכם לזהות בלימות הרבה לפני הזמן, ולמנוע בלימה פתאומית ותאונה חס וחלילה. 

איך נוהגים בפקקים
צילום: Ming

הישארו ממוקדים. נקודה חשוב שהזכרנו במילה, וחשוב לנו לחזור עליה: במיוחד כשהפקק מתקדם באיטיות מתסכלת, לפעמים נדמה כאילו זה הזמן לגלוש ברשת באמצעות הסמארטפון או לענות להודעות – אבל לא, זה ממש לא הזמן. שימוש בטלפון בזמן נהיגה אסור על פי חוק, גם כשיש פקקים, ומעבר לכך: הרי מספיק שבריר שנייה של חוסר תשומת לב כדי להיכנס בטעות ברכב שמלפנים. זכרו שגם אם מדובר בתאונה שהתרחשה במהירות נסיעה איטית מאוד, עדיין לא נעים להחליף פרטים באמצע כביש פקוק (ובכך להוסיף לו עוד עומס), ואז לטפל בפח שהתעקם.

 "הסבלנות היא הדרך המהירה ביותר" – ש. פרנס
כן, פקק יכול להיות מתסכל מאוד, וכך מרגישים גם כל שאר הנהגים שתקועים בו לפניכם, מאחוריכם ומצדדיכם. כולם רק רוצים להגיע בשלום ליעד שלהם, וכשכולם באותו מצב - כעסים או אגרסיביות לא יעזרו במיוחד. נסו להישאר רגועים וממוקדים, ואל תיקחו שום דבר באופן אישי. ואם מישהו בכל זאת הרגיז אתכם? חתך? צפר? קחו נשימה עמוקה והזכירו לעצמכם שבסופו של דבר תגיעו ליעד.

לסיכום, פקקים הם חלק בלתי נפרד מחוויית הנהיגה של כולנו והם כנראה לא ייעלמו בקרוב. אבל כל עוד נקפיד לתכנן את הנסיעה מראש כדי להימנע מהם או נשמור על קור רוח כשהם מפתיעים אותנו, כך נוכל להתמודד איתם טוב יותר. בסופו של דבר, הכי חשוב להגיע ליעד בשלום. 

טיפים לנהיגה בפקקים
צילום: MinkuKang