נהגים שנוהגים בפזיזות ובחוסר אחריות הם אחת מהבעיות הקשות ביותר בכביש. כל אחד ואחת מאיתנו יכולים להיות הנהגים הטובים, הזהירים והאחראיים ביותר בעולם; ועדיין להיקלע למצבים לא נעימים — לעיתים אפילו מסוכנים — בגלל נהג פרוע אחד. מה עושים כשפוגשים נהג כזה בכביש? הנה כמה דרכים לצמצם את הסיכון כדי לצאת מן המצב בשלום.
 

תהיו ״טפלון״, אל תיגררו אחרי מופרעים

הישארו רגועים. מפגש עם נהג פרוע יכול להיות מתסכל, אבל חיוני שתשמרו על קור רוח. איבוד עשתונות או הרצון "להחזיר לו" עלולים לגרום להסלמה ולסכן את ביטחונכם ואת ביטחון היושבים ברכב. לכן עשו מאמץ להתמקד בנהיגה בטוחה ולא בנהג האחר. חתכו אתכם? אל תמהרו לחתוך בחזרה. קיללו אתכם? הבליגו או קללו בשקט. פגעו לכם ברכב? החליפו פרטים בצורה עניינית ועשו מאמץ להישאר רגועים ולא להיגרר לאלימות פיזית או מילולית.

הימנעו מפרובוקציה. לעיתים קרובות, נהגים פזיזים מחפשים תשומת לב. במקרים כאלה, הם יכולים להתנהג בכוונה באופן תוקפני או מסוכן כדי לעורר תגובה מצידכם. אל תשתפו עם זה פעולה! הימנעו מלבצע מחוות פיזיות או מלדבר איתם. השתדלו אפילו לא ליצור איתם קשר עין. זכרו: תגובה למעשיהם יכולה ללבות את האש, ובמקביל להסיח את דעתכם מהכביש ולהגדיל את הסיכון לתאונה, חלילה.

מראה באוטו
צילום: Joshua Wordel
 

שמרו על מרחק בטוח

נהגים פרועים נוטים להפגין התנהגות לא יציבה, כגון נסיעה במהירות מופרזת, זגזוג בין נתיבים או בלימות פתאומיות. זו בדיוק הסיבה לכך שמוטב לשמור על מרחק פיזי גדול ככל האפשר מהם, ואולי אף לשקול לעבור לנתיב אחר במידת הצורך. שמירה על מרחק תגדיל את חלון הזמן לתגובה שלכם וכך תסייע לכם למתן את ההשפעת התמרונים הפתאומיים של הנהג הסורר.
 

אל תשמרו את המידע לעצמכם

דווחו על הנהג הפרוע. מכירים את הסטיקר "איך אני נוהג?" אז גם אם אין כזה על הרכב של הנהג הבעייתי, ואתם מזהים שההתנהגות שלו עשויה להעמיד אחרים בסיכון מיידי, שקלו לדווח עליו למשטרה (אך ורק אם זה לא מסכן אתכם!). התקשרו למוקד של משטרת ישראל, ציינו את מספר לוחית הרישוי, תיאור הרכב והמיקום של הנהג. כל פרט שתוכלו לספק למשטרה לגבי הנהג הפרוע יכול במקרים מסוימים להציל חיים.

נהגים עצבניים
צילום: Freepik

חפשו את הנהגים הבעייתיים. נהגים פרועים בד"כ צצים משום מקום ומפתיעים כשכבר מאוחר מדי להתרחק מהם, אז חפשו אותם באופן אקטיבי: היו מודעים לסביבתכם, השתמשו במראות לעיתים קרובות ובדקו מה קורה ב"שטחים המתים" בקביעות. כך יהיה לכם קל יותר לאתר את הנהגים הבעייתיים כשהם עדיין רחוקים מכם, וליזום תגובות שקולות ורגועות יותר כגון עצירה במקום בטוח והמתנה עד חלוף הסכנה.
 

לסיכום

התמודדות עם נהגים פרועים בכביש דורשת סבלנות וקור רוח. זכרו שהדבר הכי חשוב הוא להגיע ליעד בשלום, ולכן גם אם חלילה נקלעתם למצב מסוכן או בעייתי — תנו עדיפות לבטיחות שלכם, של הנוסעים שאיתכם ושל נהגים אחרים בכביש.

להתמודד עם נהגים פרועים בכביש
צילום: Freepik