אם מעשה הנהיגה אינו מספיק, בכבישים ומעברים צרים העניין הופך למאתגר עוד יותר. בין אם מדובר בסמטאות צפופות בעיר או בנתיבים צרים בהר כאשר במקום שוליים נמצאת תהום — הקושי בניווט מחייב זהירות ומיומנות רבה. לפניכם כמה טיפים שיכולים להקל מעט על האתגר ולעזור לכם לנהוג בביטחון וברוגע.

שחקו אותה בריטים

האטו ושמרו על קור רוח. במיוחד כאשר נוהגים בכביש צר, חשוב להאט גם אם הכביש ריק לגמרי. המהירות הנמוכה מאפשרת לכם יותר זמן להגיב למצבים בלתי צפויים ולתמרן במקומות צרים. גם אם אתם נוסעים כל כך לאט עד שמאחוריכם נוצרת שיירה, וגם אם נדמה שכולם כועסים רק עליכם משום שאינם יכולים לעקוף אתכם – שמרו על קור רוח כדי שתוכלו לקבל החלטות טובות יותר, והימנעו מביצוע פעולות חפוזות.

תקשרו ביעילות ובאדיבות עם הסביבה. השתמשו בתבונה באיתות כדי ליידע את שאר משתמשי הדרך על כוונותיכם, ובמקומות עם שדה ראיה נמוך היעזרו בצופר כדי להתריע על קרבתכם בפני נהגים אחרים (שאולי אתם לא רואים או לא רואים אתכם בגלל הצפיפות). אם המצב באמת מאתגר – פתחו את החלון ודברו איתם. בכל מקרה, היו סבלניים ואדיבים וזכרו שגם הם רוצים להיחלץ כבר מן המצב ולהגיע למקום רחב יותר.

נהיגה בכביש צר
צילום: Jan Canty
 

תפעלו את הרכב בעדינות של צורף


נגיעות קלות בהגה, לא יותר. כשאתם מתפעלים את ההגה, התייחסו אליו יותר כמו שותף לריקוד עדין.. זה נכון לכל סוג נהיגה, אבל במיוחד בנתיבים צרים בהם לתנועה הקטנה ביותר יש השלכות.  

שימו לב למה שקורה במראות שלכם. היו מודעים לסביבתכם בעזרת המראות של הרכב, ועשו זאת יותר מהרגיל. דעו כל הזמן מה קורה מסביבכם, ובמיוחד כאשר אין מסביב די מקום למעבר נוח של שני כלי רכב. השתמשו במראות הצד שלכם כדי לאמוד את המרחק בין הרכב שלכם לבין כל מכשול קרוב, והתאימו את המיקום שלכם בהתאם על מנת להבטיח מעבר בטוח.

הישארו במרכז הנתיב. נסו למקם את הרכב במרכז הנתיב שלכם, כדי למקסם את המרווח משני הצדדים. עם זאת, היזהרו מתנועה מתקרבת מן העבר השני והתאימו את מיקומכם לפי הצורך. זכרו להימנע מחציית קו ההפרדה או מסטייה אל שולי הכביש.

כבישים צרים
צילום: Markus Kamel
 

אפשרו לעצמכם יותר זמן תגובה


בלי וואטסאפים בבקשה. אתם צריכים להיות עכשיו בשיא הריכוז שלכם, ורוב הסיכויים שקטע הדרך המסוכן ייגמר בקרוב. זה הזמן להפעיל את מנגנון דחיית הסיפוקים ולא לענות להודעות, לא משנה אם הן מגיעות בצרורות. כשתוכלו – עצרו בצד וענו לכולם. כל הסחת דעת מקצרת לכם את זמן התגובה למקרי חירום שעלולים להגיע.

שמרו על מרחק בטוח. שמרו על מרחק סביר מהרכב שלפניכם. כך יהיה לכם די זמן להגיב לעצירות פתאומיות או למכשולים בלי להסתכן בהתנגשות. הטיפ הזה נכון לכל מצבי הנהיגה, אבל הוא חשוב במיוחד בכבישים צרים שבהם עלולים להופיע סכנות בלתי צפויות מאחורי עיקולים נסתרים או מבין מכוניות חונות.

תכננו את המסלול מראש. לפני שתצאו לנסיעה שלאורכה כבישים צרים, תכננו את המסלול שלכם מראש: כך תוכלו להכיר את תנאי הדרך, וגם לשקול דרכים חלופיות אפשריות. כך לדוגמה אם הנתיב הקצר אל היעד מצריך נהיגה באזור דחוק במיוחד, יכול להיות שעדיף לבחור דווקא בנתיב אחר, ללא כבישים צרים, שבו תוכלו לנהוג בביטחון רב יותר – גם אם הוא מעט יותר ארוך. 

לסיכום
נהיגה בכבישים צרים יכולה להיות מאתגרת, אבל היא בהחלט אפשרית עם הרבה סבלנות ומיומנות. יישמו את הטיפים הללו ותוכלו לנווט בביטחון, לצמצם את הסיכון לתאונות והתנגשויות, ולהוביל את עצמכם ליעד בשלום. גם בנסיעה לאחור. 

אזהרת כביש צר
צילום: Lance Grandahl