הוצאתם שניה משהו מהתיק, הורדתם ”רק לרגע“ עיניים לחולצה כי טפטפה עליכם טחינה מהסנדוויץ', הילדים מאחור רבים על הבמבה… החיים מלאים הסחות דעת, גם בזמן הנהיגה. אלא שנהיגה מחייבת את מלוא תשומת הלב והריכוז שלכם, ולא רק למען הבטיחות שלכם אלא גם של הנוסעים האחרים ברכב ושאר משתמשי הדרך. הסחות דעת מגבירות את הסיכון לתאונות ובמקרים מסוימים עלולות לעלות בחיי אדם! מה אתם יכולים לעשות כדי למנוע אותן? 

הטכנולוגיה היא חברתנו, אבל לא בזמן הנהיגה!
הסמארטפון הוא כנראה הסחת הדעת הגרועה ביותר בזמן נהיגה: נהגים רבים נוטים להיכנע לפיתוי לבדוק הודעות בכל פעם שנשמע צפצוף מן המכשיר, לבצע שיחות טלפון או לגלוש ברשתות חברתיות. נהגים מסוימים אף קוראים עיתון ואפילו צופים בסרטונים או משחקים בטלפון תוך כדי נהיגה — וזה מסוכן כל כך! אם גם אתם מתקשים לעמוד בפיתוי, תוכלו להעביר את הטלפון למצב שקט או להניח אותו במקום רחוק מהישג ידכם – בתא הכפפות או במושב האחורי. ואם במכשיר שלכם מותקנות אפשרויות כגון "נא לא להפריע" או "מצב נהיגה", השתמשו בהן. 

תכנון מסלול ומשימות בדרך עושים ב-Parking, לא ב-Drive. אם אתם בד"כ מנצלים את זמן הנהיגה כדי לבצע כל מיני משימות בדרך אל היעד, תכנון מוקדם יכול יעזור לכם להתייעל ולשמור על בטיחותכם: הקפידו לתכנן מסלול נסיעה שיכלול נקודות עצירה תכופות על פי הצורך. כך תוכלו לעצור מדי פעם ולענות להודעות, לתקן את האיפור או לעשות כל דבר אחר בנחת כאשר הרכב נייח ולא בזמן נהיגה.

טלפון בזמן נהיגה
צילום: freepik

נטרלו מראש הסחות דרך נפוצות (ונפיצות)
חפצים שמתגלגלים בתוך הרכב עלולים ליצור הסחות דעת מיותרות. אם תוך כדי נהיגה שמתם לב לכדור של הילדים שמתגלגל במושב האחורי, בקבוק מים שמטייל מתחת למושבים, תיק שמתנדנד מצד לצד וכדומה – אל תסבלו את זה לאורך כל הנסיעה. במקום זאת, עצרו בהזדמנות הראשונה באופן בטוח (בתחנת דלק, למשל) ואבטחו את כל החפצים באמצעות חגורת בטיחות, בתא המטען או בכל דרך אחרת; ואז חזרו לנהיגה מבלי ששום דבר זז, מתגלגל או נופל ברכב.

חשוב: בקבוק מים יכול גם למצוא את עצמו מתחת לדוושת הגז או הברקס. עוד סיבה למנוע התגלגלות שלו על רצפת הרכב!

יש איתכם נוסעים ברכב? הפעילו אותם!
בקשו ממי שנוסע איתכם לעזור במשימות שעלולות להסיח את דעתכם מהנהיגה: בקשו מהם לטפל בניווט, להחליף תחנות רדיו או לדבר במקומכם בטלפון. כך תוכלו לחסוך מעצמכם טיפול בכל הסחת דעת אפשרית ולהתמקד אך ורק במשימת הנהיגה.

אגב, אם הילדים שלכם כבר גדולים מספיק כדי לשבת לידכם (אבל לא מספיק גדולים כדי להיות תקועים בטיקטוק), הם ישמחו לקבל קצת אחריות ולעזור לכם.

ניווט בנסיעה
צילום: freepik

לא אוכלים ושותים במהלך נהיגה
אכילה או שתייה מאחורי ההגה יכולים להסיח את הדעת באופן משמעותי מנהיגה בטוחה. מספיק שקצת נוזלים יישפכו עליכם תוך כדי נהיגה כדי שתסיטו את המבט לשבריר שנייה מן הכביש ותגרמו לאסון גדול. "לי זה לא יקרה" לא תופס פה, זה קורה באופן לא מודע כמעט.

חשוב לאכול ולשתות כדי להתרענן, אבל עדיף שתעשו זאת לפני תחילת הנסיעה או במהלך עצירת התרעננות. ואם אין עצירה קרובה ואתם פשוט חייבים לשתות משהו, מוטב שיהיו איתכם ברכב בקבוקים סגורים מאשר כוסות פתוחות. 

לסיכום
לעולם אל תקלו ראש בחשיבותה של נהיגה רציפה, בריכוז מלא וללא הסחות דעת. למען הבטיחות שלכם ושל כל הסובבים אתכם בכביש, עשו הכל כדי להתמקד בנהיגה – ולהגיע ליעד בשלום.

אוכל ושתיה במהלך נהיגה
צילום: freepik