מכונית היא מכונה גדולה ומורכבת למדי וכשזה מגיע לרכישה של אחת חדשה למשפחה צריך לקחת בחשבון המון תחומים: מחיר, מנוע, צריכת דלק, נוחות נסיעה, אבזור, בטיחות ועוד. כמובן, כל מכונית יש להתאים לצרכים וההעדפות של הנהג ומשפחתו – וזה בולט במיוחד בסגמנט המשפחתיות הקומפקטיות, אלה שהיו עד לא מזמן המובילות הלאומיות של משפחות ישראל. 

נכון, בשנים האחרונות רכב הפנאי דחקו אותן מראש הטבלה, אולם עדיין הסגמנט מהווה חלק משמעותי מתמהיל שוק הרכב הישראלי. כך למשל בשנת 2022 המשפחתיות היוו כמעט 13% מהשוק (כ-34,000 משפחתיות נמסרו) ו-3 משפחתיות נכנסו לרשימת עשרת הדגמים הנמכרים ביותר.

בקיצור, תאי המטען של המשפחתיות נשארו רלוונטיים ביותר בשיקולי הרכישה של מכונית חדשה או משומשת. ובהתאם לייעודן, תאי המטען בסגמנט זה מהווים חלק חשוב ובעל משקל רב בבחירת המכונית המתאימה. לכן אספנו את חמש המכוניות המשפחתיות הקומפקטיות (סגמנט C) עם תאי המטען הגדולים ביותר לרשימה אחת. שימו לב – עם כל הכבוד לנתון הנפח הרשמי ישנם גורמים נוספים המשפיעים על שימושיות התא בפועל. לא פעם מתפרסמים נתונים שהושגו ע"י שימוש בתקני מדידה שונים, פתח תא המטען משפיע על אפשרות הטענת חפצים גדולים, מבנה התא עצמו משפיע על היכולת לנצל את הנפח ועוד – כך שתמיד מומלץ לגשת לסוכנות ולבדוק את תא המטען גם בעצמכם ולוודא שהוא עומד בקריטריונים האישיים שלכם.

פורד פוקוס
פורד פוקוס | צילום: אלי שאולי
 

פורד פוקוס – עד 575 ל'

הדור הרביעי של פורד פוקוס נחת בישראל באיחור קל ביחס לעולם, זאת לאחר כהונה לא ממש מוצלחת של הדור השלישי. בכל מקרה, שמחנו לגלות מכונית איכותית ומוכשרת מאוד בכל הקשור ליכולות בכביש – אלא שכעת היא גם המשפחתית בעלת תא המטען הגדול ביותר בסגמנט. מדובר בפוקוס בתצורת הסטיישן המוצעת בגרסת סטיישן "רגילה" או במרכב מוגבה ומאופר לשטח המכונה 'אקטיב טורר' – לשתיהן תא מטען בעל נפח של 575 ל'. על כך מוסיפה הפוקוס סטיישן גם את העובדה שדלת תא המטען נפתחת במלואה ומאפשרת גישה נוחה לחלל התא מה שרק מגביר את השימושיות.

פורד פוקוס תא מטען
פורד פוקוסצילום: פורד
 

סקודה אוקטביה – עד 553 ל'

מי שהייתה תמיד שיאנית תאי המטען מסתפקת הפעם במקום השני המכובד בפני עצמו. האוקטביה מציעה נפח הטענה של עד 553 ל', ואם הייתה משווקת כאן גרסת הסטיישן (מכונה 'קומבי') היא הייתה מתייצבת במקום הראשון עם נפח של כ-600 ל'. בכל מקרה, גם לאוקטביה סדאן אין מה להתבייש — בזכות מבנה ליפטבק של הדלת האחורית הגישה אל תא המטען נוחה במיוחד ומוצלחת בהרבה מכל מכונית במרכב סדאן מסורתי. מעבר לכך התא עצמו שימושי מאוד ומלא פתרונות אחסון ועגינה חכמים.

סקודה אוקטביה תא מטען
סקודה אוקטביה | צילום: בן חסון
 

קיה סיד – עד 512 ל'

קיה סיד היא מהמשפחתיות האלה שהשוק הישראלי משום מה מתקשה לאמץ ולקבל בחום – וחבל שכן מדובר במשפחתית יעילה ומוצלחת למדי. אומנם היא לא מוצעת במרכב סדאן האהוד כאן, אך היא כן מוצעת במרכב סטיישן – ונכון לכתיבת שורות אלה מדובר במשפחתית עם תא המטען השלישי בגודלו בשוק הרכב הישראלי.

קיה סיד תא מטען
קיה סיד | צילום: קיה
 

סיטרואן C4 X – עד 510 ל'

המתמודדת הרביעית ברשימה היא – וכמה שהשם מתאים כאן – סיטרואן C4 X, המשפחתית סדאן בעלת סממני הפנאי והעיצוב הייחודי. מדובר, כאמור, בגרסת הסדאן של C4 המוכרת הזוכה כאן לזנב ארוך יותר המאכלס תא מטען מהגדולים בסגמנט – לא פחות מ-510 ל' של נפח הטענה. להבדיל משלוש המכוניות במקומות הראשונים כאן המבנה הוא של סדאן קלאסי כך שפתח תא המטען הגדול הזה צר יחסית ופחות נוח להטענת חפצים גדולים. לזכותה העובדה שהיא מוצעת עם מנועי בנזין, דיזל ובגרסה כל חשמלית – ונפח תא המטען זהה בכולן.

סיטרואן C4 X תא מטען
סיטרואן C4 X | צילום: סיטרואן
 

רנו גרנד קופה – עד 503 ל'

נציגה צרפתית נוספת סוגרת את הרשימה הפעם – רנו גרנד קופה, משפחתית במרכב סדאן המציעה נפח הטענה של עד 503 ל'. בדומה לסיטרואן גם כאן המבנה הוא של סדאן מסורתי עם פתח צר יחסית. מעבר לכך מדובר במשפחתית הוותיקה ביותר ברשימה (הושקה ב-2016) אך אחת מהחסכוניות בזכות מנוע דיזל יעיל.

רנו גרנד קופה תא מטען
רנו גרנד קופה | צילום: יצרן
 

כמעט ונכנסו לרשימה

מעניין לציין כי שתי המשפחתיות הנמכרות ביותר – יונדאי אלנטרה וטויוטה קורולה – פספסו את הכניסה לרשימה ולא במעט. הן מציעות נפח של 474 ל' ו-471 ל' בהתאמה ומבנה סדאן שהוא פחות נוח מטבעו. קצת לפניהן ישנה MG 5 החדשה המציעה נפח גדול רק במעט – 479 ל' – אך בזכות מרכב סטיישן השימויות עדיפה.

MG5 תא מטען
MG5 | צילום: יצרן