פוני הוא רכב חשמלי שונה ממה שמוכר כאן, לפחות בינתיים. מקורו בסין, הוא חשמלי – והוא ממש קטן. לפני שנתייחס אליו, היכרות עם סוג הרכב, גם עם הדגם.
 

סוג

פוני היא מכונית מאוד קטנה שממדיה כשל מכונית מיקרו – באזור החיוג של סמארט, קטנה משמעותית מאשר מיני רגילה (יונדאי i10/קיה פיקנטו, פיאט 500) – אך אינה מוגדרת כמכונית רגילה; השם הוא 'קוודריסייקל' (Quadricycle), וסוג זה נחלק לשניים: קל (L6e; משקל עד 455 ק"ג) וכבד (L7e; מעל 425 ק"ג; למשא: מעל 525 ק"ג).

היתרון של כלים כאלה הוא כמובן בממדיהם הקטנים ובמחירם הנמוך, ובמדינות מסוימות באירופה ניתן לנהוג בהם גם ללא רשיון נהיגה ומגיל צעיר ביותר, 15 וגם 14 שנים. 

החיסרון השימושי העיקרי הוא בכך שדגמים אלה מוגבלים לכבישים עירוניים בלבד; בין־עירוניים הם מחוץ לתחום.

BAW פוני חשמלית
צילום: יואל פלרמן
 

דגם

פוני היא מכונית של המותג הסיני BAW המאוד ותיק (נוסד ב־1953) המייצר גם רכבי שטח, גם לשימוש צבאי. דגם זה הוצג ב־2021 ונקרא בסין יואנבאו (Yuanbao) וגם 'S3' והוא מיועד לנהג ולנוסע בלבד. 

הממדים, כאמור, קטנים: בסיס הגלגלים הוא 205 ס"מ, אורכו 316 ס"מ ורוחבו 150 ס"מ. מנגד, גובהו 159 ס"מ ובעיקר תא המטען שלו ענק: 750 ליטרים.

BAW פוני תא מטען
תא מטען ענקי! | צילום: דני פרומצ'נקו

לפוני מנוע חשמלי המייצר 27 כ"ס, ההנעה אחורית והמהירות המרבית היא 90 קמ"ש. הרכב מצויד בסוללה של 13.7 קוט"ש, הטווח המוצהר עומד על 170 ק"מ והטעינה ב־AC בלבד (8 שעות).

באבזור בין השאר תאורת לד, מצלמות היקפיות של 360 מעלות וחיישני חנייה מלפנים ומאחור, תפעול חשמלי למראות ולחלונות, מסך מרכזי "10.5 ולוח מחוונים מוקרנים "5, מיזוג אוויר. מפרט הבטיחות חסר ביותר, וכולל כרית אוויר לנהג וזהו.

מחירה של הפוני הוא 70,000 שקלים.

BAW פוני - מבחן דרכים (S3)
מתחרה לפיאט 500?? | צילום: דני פרומצ'נקו
 

מפגש

פוני היא מכונית נאה ובהחלט חריגה בנוף. פרונט קצר, אחוריים רבועים וגדולים וגלגלים קטנים. למרות שממש אינה דומה לה, יש לפוני מה שהיה למולטיפלה של פיאט (ההיא מ־1998-2004), הופעה היוצרת מגנט מבטים מצד רבים, המועצם בגלל הצבע הוורוד ברכב בו נהגתי. התתכוננו ל"כמה היא עולה" ולחיוכים בכל רמזור.

מכיוון שפוני היא מכונית שונה מאוד מהמקובל, כך גם הצגת המסקנות שלי לאחר המבחן שערכתי לה. את המסקנות חילקתי למה שטוב יותר ולמה שטוב פחות וציינתי בהמשך גם למי היא מתאימה.

BAW פוני - מבחן דרכים (S3)
יותר קצרה, יותר צרה ויותר גבוהה | צילום: דני פרומצ'נקו
 

מה שטוב יותר

- מחיר נמוך ביחס למכונית – 70,000 שקלים.
- מזגן אוויר שמבצע כהלכה את מלאכתו גם בימים החמים של קיץ 2023. 

BAW פוני - מבחן דרכים (S3)
לוח מחוונים עשיר | צילום: דני פרומצ'נקו

- מסך מולטימדיה נאה המציג גם צילומים היקפיים. עם זאת, יש לי שתי הערות על המסך: 1. במכונית שנהגתי המסך לא היה ברור דיו במצב של שמש מלאה, אך אני בטוח שניתן לסדר זאת; 2. עם כל כיבוי של המכונית, המסך חוזר למצב ברירת המחדל שלו ולא לזה שהיה בו, וכך המזגן מתחיל את פעולתו באופן שאינו מספק בקיץ, וגם כאן נדרש עדכון תוכנה.

BAW פוני מסך מולטימדיה
צילום: יואל פלרמן

- טווח הנסיעה בפועל בחשמל טוב וקרוב לזה המוצהר, כ־150 ק"מ, גם לאחר שחלק ממנה נעשה כאשר המנוע במצב 'ספורט'. 

- תאוצת המכונית מספיקה בהחלט כדי להשתלב בקלות בתנועה עירונית. 
- המהירות המרבית במצב 'ספורט', 90 קמ"ש, היא מעל לנחוץ בכל כביש עירוני. 
- תא המטען גדול ביותר ונפחו מרשים גם ביחס למכוניות גדולות ממש.

BAW פוני סביבת נהג
סביבת נהג | צילום: יואל פלרמן
 

מה שטוב פחות

- מכונית זו מורשית לנוע בדרכים עירוניות בלבד; גם אם מגבלה הזו לא תיאכף, הרי מדובר בעבירה, ולא בטוח שביטוח מקיף תקף בכבישים אחרים. 

- ההגה אינו מתכוונן פנימה והחוצה, מה שמגביל אפשרויות לקביעת תנוחת נהיגה מתאימה, ולי לא התאימה; נאלצתי לקרב את המושב להגה, והדבר חייב לקפל את רגל שמאל באופן לא נוח. 

- ההגה לא חוזר למרכז לאחר הפניה קלה, ולי זה הפריע. 
- נוחות הנסיעה על כביש משובש אינה טובה. 
- למעט כרית אוויר, אין כל אבזור בטיחותי.

BAW פוני - מבחן דרכים (S3)
שני מושבים | צילום: דני פרומצ'נקו
 

למי היא מתאימה

- פוני מיועדת לאנשים הנוסעים בעיר הגדולה ואינם נצרכים ליותר משני מקומות. ניתן להגיע לכל מקום בגוש דן, אבל יש נקודות־יציאה/יעדים המחייבים תכנון; צריך לקחת בחשבון שנתיבי איילון, כביש 4 אסורים לרכב זה. 

- פוני מתאימה לרווקים או לזוגות ללא ילדים, ובעיקר לאנשים בגיל השלישי שבשום אופן לא יעלו על קורקינט או רכב דו־גלגלי. 

- בעיקר: פוני מתאימה למשלוחים ולהפצה. עם תא מטען גדול ונוח לשימוש, מיזוג אוויר ואפשרויות חנייה כמעט כמו של סמארט.

BAW פוני - מבחן דרכים (S3)
מצלמה היקפית ומצלמת רוורס באיכות גבוהה | צילום: דני פרומצ'נקו
 

BAW פוני חשמלי: נתונים

מנוע: מנוע חשמלי אחד, אחורי. הספק/סל"ד: 27 כ"ס. תמסורת: הילוך יחיד, הנעה אחורית. צמיגים: 155/65-13. קוטר סיבוב (בין מדרכות): 9.5 מ'. מתלים קדמיים: תמוכות מק'פרסון. מתלים אחוריים: חצי־נפרדים. בלמים ק'/א': דיסקים מאווררים/תופים. בסיס גלגלים: 205 ס"מ. מידות: 316x150x159 ס"מ. משקל: 693 ק"ג. תא מטען (בקיפול): 750 ל'.מהירות מרבית (יצרן): 90 קמ"ש. סוללה; טעינה מהירה: 13.7 קוט"ש;צריכה (מבחן): 10.9 ק"מ/קוט"ש. טווח נסיעה (מבחן): 150 ק"מ. דרגת זיהום: 1. מחיר (מבחן): 70,000 שקלים. אחריות: 3 שנים. ציון מבחן בטיחות (E-NCAP): לא נבחן.

BAW פוני - מבחן דרכים (S3)
מתחרה לפיאט 500?? | צילום: דני פרומצ'נקו