במרוץ ה-12 של עונת 2023 בפורמולה 1 – הגרנד פרי של בלגיה שנערך אתמול (ראשון) במסלול ספא – ניצח מקס וורסטפן ברד בול. היה זה הניצחון ה-10 שלו העונה (בשניים האחרים סיים במקום השני), בשעה שקבוצתו ניצחה בכל המרוצים השנה, וציינה גם מרוץ 13 רצוף בו היא מנצחת. 

מעבר לצבר הנקודות של וורסטפן, גם במרוץ זה הפגין אלוף העולם דומיננטיות מוחלטת; לא רק שזינק מהמקום השישי וסיים ראשון, אלא שהפער בינו לבין חברו לקבוצה סרג'יו פרז שסיים שני עמד בסוף המרוץ על 22.305 שניות, ואילו שארל לקלר בפרארי שסיים שלישי הגיע לקו הסיום לאחר 32.259 שניות. 

וורסטפן כעת 314 נקודות, 125 נקודות יותר מאשר פרז. בכל הקשור לאליפות היצרנים, הפער גדול אפילו יותר; לרד בול 503 נקודות, 256 נקודות מאשר למרצדס השנייה.

פורמולה 1 גרנד פרי בלגיה 2023
צילום: F1
 

סוף שבוע עמוס

קרקס הגרנד פרי הגיע למסלול ההיסטורי בספא פרנקושאמפ – נחנך ב-1921, מארח מרוצי גרנד פרי מ-1925 – כאשר המארגנים מתכננים עבורו מרוץ ספרינט, ומזג האוויר גשם שוטף. הגשם השפיע גם על מקצי הדרוג, גם על מרוץ הספרינט והקפיד לתת הופעה גם במרוץ עצמו.

במקצה הדירוג היה וורסטפן (שוב) המהיר ביותר אבל לקלר שהיה שני ירש את עמדת הזינוק הבכירה. הסיבה לכך הייתה שבמסלול זה בחרה רד בול לספוג את העונשין על החלפת מספר גדול מדי של חלקים בתיבת ההילוכים במכונית של וורסטפן. 

וורסטפן ירד אחר כבוד למקום השישי, אבל כולם זכרו היטב שבשנה שעברה פתח "מד מקס" מהמקום ה-14 ואפילו זה לא עצר אותו. שלישי במקצה הדירוג היה סרג'ו פרז לפני לואיס המילטון (שניהם קודמו במקום). 

במרוץ הספרינט הצליח אוסקר פיאסטרי, הכישרון הצעיר של מקלארן, ליטול מוורסטפן את ההובלה, מכיוון שמקלארן תזמנה טוב יותר את המעבר מצמיגי גשם מלאים לצמיגי ביניים. אלא שבהמשך ברח האלוף קדימה ופיאסטרי הסתפק במקום השני, כאשר פייר גסלי מפתיע ומסיים שלישי. קרלוס סיינז ושארל לקלר סיימו במקום הרביעי והחמישי בזכות עונשין להמילטון, שסיים רביעי אך הורד לשביעי בגלל תאונה שגרם לה עם פרז. 

גרנד פרי בלגיה מסלול
צילום: F1
 

יום מרוץ

לקלר שזינק מהמקום הראשון למרוץ עצמו, איבד את מקומו די מהר לפרז ועד ההקפה התשיעית גם וורסטפן – שזינק כאמור מהמקום השישי גם במרוץ עצמו – עבר אותו. שתי מכוניות הרד בול שעטו קדימה, ואחרי החלפת הצמיגים עקף וורסטפן את פרז ועלה למקום הראשון.

הציפיות לקרב בין המילטון ללקלר לא התממשו; המרצדס רדפה במשך רוב המרוץ אחרי הפרארי, אך לא הייתה מהירה מספיק. המילטון נכנס שתי הקפות לסיום להחלפת צמיגים ובהקפה האחרונה קבע את הזמן המהיר ביותר כדי לקבל נקודה נוספת, הפעם על חשבון וורסטפן. הישג זה אפשר להמילטון הרביעי בדרוג הכללי לצמצם את הפער בינו לבין פרננדו אלונסו השלישי לנקודה אחת.

אלונסו, שחגג בסוף השבוע יום הולדת 42, סיים חמישי והצליח להתחמק מקרב עם ג'ורג' ראסל במרצדס השנייה שסיים שישי. מקלארן, שהבריקה לאחרונה ולאחר התחלה מבטיחה בסוף השבוע, הצליחה פחות. פגיעה של סיינז בזינוק בפיאסטרי (הם זינקו מהמקומות ארבע וחמש) הסתיימה בפרישה מידית של האוסטרלי ובהמשך גם של נהג הפרארי. נוריס, חברו של פיאסטרי לקבוצה, סבל משגיאה בהחלפת הצמיגים אך הצליח לתקן זאת לקראת סיום וטיפס עד למקום השביעי. 

שמיני סיים אסטבן אוקון באלפין שנמצאת במשבר ניהולי אדיר, לאחר שההנהלה הבכירה פוטרה. אחריו סיימו לאנס סטרול (אסטון מרטין) ויוקי טסונודה באלפא טאורי. 

גרנד פרי
צילום: F1

גרנד פרי בלגיה, מסלול ספא, 30.7.23

1. מקס וורסטפן – רד בול 
2. סרג'יו פרז – רד בול
3. שארל לקלר- פרארי
4. לואיס המילטון – מרצדס 
5. פרננדו אלונסו – אסטון מרטין 
6. ג'ורג' ראסל – מרצדס 
7. לנדו נוריס – מקלארן 
8. אסטבן אוקון – אלפין 
9. לאנס סטרול – אסטון מרטין
10. יוקי טסונודה – אלפא טאורי

אליפות העולם לנהגים לאחר 12 מרוצים (מתוך 22)

1. מקס וורסטפן – 314 נק' 
2. סרג'יו פרז – 189 נק' 
3. פרננדו אלונסו – 149 נק' 
4. לואיס המילטון – 148 נק' 
5. שארל לקלר – 99 נק'

אליפות העולם ליצרנים לאחר 12 מרוצים (מתוך 22)

1. רד בול – 503 נק' 
2. מרצדס – 247 נק'
3. אסטון מרטין – 196 נק' 
4. פרארי – 191 נק' 
5. מקלארן – 103 נק' 

גרנד פרי בלגיה
צילום: F1