"נהיגה דפנסיבית" היא לא רק יכולת שכדאי לפתח, אלא ממש דפוס חשיבה או הלך רוח שיכול להציל חיים. 

כשאתם צופים מראש סכנות, אתם מאמצים גישה של יוזמה ופעולה, ואופי הנהיגה שלכם הופך לבטוח יותר.

נהגים דפנסיביים מפחיתים משמעותית את הסיכוי שלהם להיות מעורבים בתאונה, ולכן גם את נתוני תאונות הדרכים הכלליים, עד כדי כך יש לצורת הנהיגה הזו כוח. לפניכם טיפים פרקטיים שתוכלו ליישם כבר בנסיעה הבאה.

איך נהיגה דפנסיבית תגן עליכם מתאונות?
צילום: עזרא רפאל
 

מהי נהיגה דפנסיבית ולמה זה טוב?

מעבר לציות לחוקי התנועה, נהיגה דפנסיבית משלבת ריכוז ומודעות לסביבה שלכם ומוכנות למה שעתיד לבוא. כאשר אתם סורקים באופן מתמיד את הכביש, צופים מראש את התנהגות הנהגים האחרים ושומרים מרחק בטוח, יש לכם יותר זמן להגיב ולהימנע ממצבים מסוכנים. 

בנוסף לכך, נהיגה דפנסיבית תעזור לכם להימנע מקנסות, כי היא מביאה איתה באופן טבעי שמירה על המהירות המותרת, שימוש באיתות והימנעות מהסחות דעת, כמו הסמארטפון שלכם. 

איך נהיגה דפנסיבית תגן עליכם מתאונות?
צילום: freepik
 

איך נוהגים נהיגה דפנסיבית?

צפו מראש סכנות פוטנציאליות - אחד האספקטים המרכזיים בנהיגה דפנסיבית היא היכולת לראות את הנולד. זה כולל מודעות לשטחי ראייה מתים, חיפוש הולכי רגל גם מחוץ למעברי חצייה, תשומת לב לשליחים על קטנועים ולרוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים.

הגיעו מוכנים לתנאים מיוחדים - קחו בחשבון גם את תנאי מזג האוויר ואת תנאי הכביש, והתאימו את מהירות הנסיעה ואת המרחק שאתם שומרים מהרכב שלפניכם. לדוגמה: זיהיתם שהכביש חלק? נהג דפנסיבי יוריד מהירות וישמור יותר מרחק. נהג אחר ימשיך כרגיל בלי לקחת בחשבון שבלימה על כביש חלק לוקחת יותר זמן והוא עלול להתנגש במכונית שלפניו או אפילו לאבד שליטה ולגרום לתאונה קשה.

איך נהיגה דפנסיבית תגן עליכם מתאונות?
צילום: freepik

שמרו יותר מרחק - נכון, יש נהגים שינצלו את זה וייכנסו ברווח שביניכם לבין המכונית שמלפנים, אבל זה לגמרי שווה את זה, אם אתם מוסיפים לעצמכם עוד כמה שניות לתגובה ומונעים תאונת דרכים.

צמצמו הסחות דעת - הסחות דעת הן אחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים, ולכן נהגים דפנסיביים מצמצמים אותן כמה שאפשר. לא תראו נהג דפנסיבי מתגלח ברמזור או עונה להודעת ׳וואסטאפ׳ תוך כדי נהיגה. לא תתפסו נהגת דפנסיבית אוכלת כריך או חטיף, או מסדרת רגע את האיפור במראה. האוטו מותנע? מתעסקים רק בנהיגה תוך מודעות מלאה למכשולים ולסכנות אפשריות מסביבכם.

איך נהיגה דפנסיבית תגן עליכם מתאונות?
צילום: freepik

האם נהיגה דפנסיבית הופכת אתכם לפראיירים? 
לא.

עכשיו כשהוצאנו את זה מהמערכת שלכם, אפשר לסכם: 
שינוי אופי הנהיגה שלכם לנהיגה דפנסיבית הוא השקעה לטווח ארוך, שיכולה לשמור על החיים שלכם ושל הנוסעים שלכם, אבל גם על הנהגים שמסביבכם. זכרו - נהיגה דפנסיבית היא לא רק יכולת, היא לקיחת אחריות על הסביבה שבה כולנו נוהגים.

איך נהיגה דפנסיבית תגן עליכם מתאונות?
צילום: MinkuKang