רק בשבוע שעבר סיפרנו לכם על פסק דין ראשון שבו נהגת-משגיחה של מכונית אוטנומית הורשעה בתאונת דריסה - למרות שלא נהגה ברכב בעצמה - בעוד שיצרנית הרכב וחברת הטכנולוגיה האוטונומית לא הועמדו לדין. והנה כעת עולה שוב שאלת האחריות הפלילית במקרה של תאונה במכונית חצי אוטונומית.

לכאורה - מדובר במקרה פשוט יותר: נהג שיכור נכנס לטסלה שלו ונתן לרכב "לנהוג" במקומו מאחר והוא לא היה כשיר לנהיגה. יתירה מכך, המערכת התריעה בפני הנהג 150 פעמים (!) במשך נהיגה של כ-45 דקות שיחזיר את הידיים אל ההגה, לפני שאירעה התאונה. מעבר לנסיבות המפלילות הללו, מערכת 'אוטופיילוט''של טסלה מוגדרת כמערכת אוטונומית ברמה 2 - כך שהנהג נושא באחריות משפטית מלאה ממילא.



אולם סרטון דרך שצולם מהרכב הפוגע מדגים כמה גרוע תפקדה בקרת השיוט האדפטיבית של טסלה בזיהוי תנאי הדרך, ומעלה שאלות לגבי התרומה שלה לתאונה; קרוב לוודאי שאם מערכת זיהוי הנהג הייתה מתפקדת טוב יותר, ולא מאפשרת 150 התרעות ללא פעולת מנע (כמו עצירה בצד או התנתקות המערכת), התאונה הייתה נמנעת. מה גם שעצם העובדה שהמערכת מאפשרת לנהג שיכור לתת לרכב לנהוג במקומו מהווה בעיה.

הסרטון הוא אחד מני רבים שהגיעו לידי ה'וול סטריט ג'ורנל' וקשור לחקירה של ה- NHTSA (הרשות האמריקאית הלאומית לבטיחות בדרכים) כנגד טסלה. החקירה הזו נמשכת מאז אמצע 2021 ובוחנת את האופן שבו מערכת 'אוטופיילוט' מטפלת בזיהוי רכבי חירום והצלה שנעצרו בנתיב הנסיעה. עד כה זיהתה הרשות הלאומית לבטיחות לפחות 16 מקרים שהם רכבי טסלה התנגשו באמבולנסים, רכבי כיבוי-אש וניידות משטרה - ככל הנראה בגלל שהאורות המהבהבים של רכבי החירום מבלבלים את המצלמות והמכ"מ של בקרת השיוט האדפטיבית ולמעשה "מעוורים" אותם.

בקרת שיוט אוטופיילוט טסלה
צילום: WSJ

בסרטון המצורף שהוצג בדו"ח של הוול סטריט ג'ורנל, נראה כי טסלה מודל X לא מצליחה לזהות את ניידת המשטרה החונה על נתיב הנסיעה ומתנגשת בה במלוא העוצמה. נתונים ממערכת האוטופיילוט מראים שהיא זיהתה את הניידת רק ממרחק של כ-40 מטרים (או 2.5 שניות) לפני ההתרסקות. ה"טייס האוטומטי" האט את המהירות מ-103 קמ"ש שקבע הנהג, אך לא האט מספיק ולא נקט בבלימת חירום.

טסלה מודל X סביבת נהג
צילום: יצרן

בעוד שהנהג הפוגע יועמד לדין תעבורתי, השוטרים שנפצעו בתאונה תובעים גם את טסלה - ונצטרך לראות אם בית המשפט יקבל את תביעתם וידון במקרה. כך או כך, חשוב לציין שהסוגיה לא תוכרע רשמית עד שערכאות משפטיות גבוהות יותר או קובעי המדיניות בעולם יגדירו חוקים ברורים בנושא.

מאז 2019 נרשמו לפחות 17 הרוגים בארה"ב בתאונות בהן הייתה מעורבת מכונית של טסלה שננהגה במצב חצי-אוטונומי; בתקופה המדוברת תועדו בארה"ב 916 תאונות הדרכים בהן היו מעורבות מכוניות חצי-אוטונומיות, וב-82% (!) מהמקרים היו מעורבים רכבי טסלה.

תאונה רכב טסלה
צילום: WSJ