החודש אנחנו מטיילים קל"ב. ממש קל"ב. יחסית, כן? החום הגדול של הקיץ מעייף אותנו לפעמים עוד לפני שיצאנו לדרך, כולנו נשבזים רק מעצם המחשבה על נסיעת כביש ארוכה בהלוך ובחזור בעונה כזו, אבל הפעם אנו לוקחים אתכם לפיסת טבע פראית ולא מופרעת שנמצאת ממש קרוב – דרום־מערב רכס הכרמל שרבים לא מכירים – אבל תעניק לכם את חווית השטח המרוחק והפראי במרחק קטן מהבית.

לאן מטיילים: יער חוף הכרמל, שמורת נחל שמרי, בקעת שי"ר, דלית אל-כרמל.

אבני דרך במסלול: כביש 70, כניסה לכפר הנוער מאיר שפיה, פאתי פורידיס, גבעת טילמון, מחצבת טלימון מערב, יער חוף הכרמל, כביש הכניסה למושב עופר, בקעת שי"ר, גבעת שלוחית, שמורת טוף כרם מהר"ל, חניון שבילי רון, עמק מהר"ל, נחוות מכורה, נחל מערות, גן לאומי הר הכרמל, דלית אל כרמל.

אורך המסלול: כ-19 ק"מ.

עונה מומלצת: כל השנה. כמו תמיד, החורף הכי יפה אבל עלול להיות גם בוצי וחלקלק. לאחר אירוע גשם חזק ורצוף, בכמה נקודות נקוות שלוליות גדולות עם תשתית בוצית שעלולות לארוב לכם עם שקיעות מתישות. בחורף עדיף לצאת בשני כלי רכב לפחות ולא לשכוח ציוד חילוץ...

מפורידיס לדלית אל-כרמל
צילום: דרור ברלי

עבירות: קל-בינוני. רוב המסלול אינו ברמת קושי גבוהה, אולם קטעים טרשיים ומהמורתיים איטיים הופכים אותו למתאים רק לרכבי שטח בעלי הילוך כוח. בימים גשומים ואחריהם, רמת העבירות עולה דרגה אחת או שתיים – זהירות!!!

ניווט: קל. כל המסלול נע על שבילים ברורים, רובם מסומנים בצבע. הניווט בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפות סימון שבילים מס' 4 ("הכרמל") ואפליקציית "עמוד ענן".

נקודות להפסקה/מנוחה: לאורך כל המסלול פינות חמד מוצלות מתאימות להפסקה.

שמירת טבע: לא להשאיר אשפה, לא לרדת משבילים. גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה.

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: "דלק" על כביש 70, בין מחלף זכרון יעקב (כביש 2) לצומת פורידיס, תחנות דלק בזכרון יעקב.

ציוד נדרש: רכב תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה, בגד ים.

מגבלות צה"ל: המסלול גובל בשטחי אימונים, חלקם פעילים באש. בימי אמצע השבוע אל תיכנסו לשבילים מסומנים בבטונדות עליהן הכיתוב "כניסה אסורה".

סוזוקי ג'ימני

סיפור הדרך

בצומת מאיר שפיה על כביש 70 נכנסים לכיוון כפר הנוער מאיר שפיה. לאחר שחוצים את הצומת, עוצרים בצד איפוס ספידומטר. זו נקודת ההתחלה.

0.0 ק"מ. בצומת מאיר שפיה, בכיוון כפר הנוער, איפוס ספידומטר. סעו לכיוון כפר הנוער.

0.3 ק"מ. שמאלה לשביל מסומן בשחור/סימון שביל ישראל. השביל נע לכיוון מערב אולם עד מהרה מתחיל למשוך צפונה, לאורך מטעים.

1.4 ק"מ. פיצול – השביל השמאלי מוביל לפאתי פורידיס. אנו ממשיכים בשביל הימני, למרגלות הגבעה.

2.1 ק"מ. צומת דרך מכיוון פורידיס מצטרפת משמאל. אנחנו ממשיכים ישר, בין עצי הזית.

טיול רכב שטח
צילום: דרור ברלי

פורידיס. בערבית "אל-פוריידיס") מועצה מקומית בדרום הר הכרמל, מול זכרון יעקב. ייתכן ששם היישוב נגזר מהמילה ערבית "פרדוס" (גן עדן) בצורת הקטנה. המילה "פרדוס" היא גם מילה בשפה הפרסית שהושאלה גם לעברית – ומשמעותה "פרדס" וגם ללשונות האירופיות כ- paradiseכלומר "גן עדן". יש הטוענים שמקור השם משיבוש שמו של המלך הורדוס שהקים את העיר קיסריה הסמוכה ושמו השתמר במקום. בפורידיס מתגוררים כ-14,000 נפש, כולם ערבים-מוסלמים.

2.6 ק"מ. צומת/פיצול. פונים בשביל השמאלי, בירידה.

3.3 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת, על כביש, סמוך לאתר מחצבת טלימון-מערב. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה לכיוון מחצבת אבן הגיר, שמלבד זיהום האיזור באבק, מהווה פיגוע נופי חמור, חבל.

0.3 ק"מ – צומת. פונים ימינה בעליה עם הדרך הכבושה.

0.6 ק"מ. שביל מסומן בשחור מצד ימין, על מנע בקר. פונים ימינה דרך פתח בגדר – שימו לב!!! קל לפספס!!!

0.8 ק"מ. פיצול. השבי ל הראשי מתעקל שמאלה. אנחנו ממשיכים ישר דרך מנע בקר לפי הסימון השחור. עד מהרה הציר הופך לפראי, סלעי ומשובש מאוד – כדאי לשלב למצב LOW ולנסוע לאט ובזהירות, "קובייה-קובייה".

1.5 ק"מ. צומת T. פונים ימינה וממשיכים בנסיעה איטית וזהירה. בחורף תפגשו כאן בבוץ רב מאוד.

2.3 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת, דרך כבושה ורחבה חוצה. איפוס ספידומטר. חוצים את הדרך הכבושה וממשיכים ישר בשביל המסומן בשחור.

0.2 ק"מ. שביל יורד משמאל אנחנו ממשיכים על השביל הראשי המסומן בשחור/שביל ישראל. הציר פראי ומשובש מאוד, מלא באבנים חדות וגסות.

0.3 ק"מ. שביל מצטרף מימין. אנחנו ממשיכים ישר.

0.8 ק"מ. חוצים מנע בקר. סימון שביל ישראל פונה כאן ימינה כשביל להולכי רגל. אנחנו ממשיכים על הסימון השחור, שמתעקל שמאלה.

סוזוקי ג'ימני שטח
צילום: דרור ברלי

1.0 ק"מ. פיצול שחור-כחול. לממהרים הביתה – פנו ימינה עם הסימון השחור עד לכביש המוביל מצומת עופר למושב עופר. אנחנו פונים כאן שמאלה עם הסימון הכחול.

1.6 ק"מ. פיצול. פונים שמאלה על הסימון הכחול. השביל מתפתל בעלייה. סרפנטינות. מדי פעם שבילים מתפצלים ממנו, אנו ממשיכים על השביל הראשי.

2.2 ק"מ. בשיא הגובה (120 מטרים, לא להתלהב...) אבל סוף-סוף רואים את הים!

2.8 ק"מ. פיצול. פונים בשמאלי, בירידה.

3.6 ק"מ. צומת T. פונים שמאלה, לאורך מטעי בננות.

4.7 ק"מ – 0.0 ק"מ. על הכביש למושב עופר. איפוס ספידומטר. פונים ימינה לכיוון עופר.

1.2 ק"מ. יורדים מהכביש שמאלה, לשביל מסומן בכחול/שביל ישראל בכיוון צפון-מזרח.

1.6 ק"מ. פונים שמאלה, עם הסימון הכחול/שביל ישראל, בירידה.

2.2 ק"מ. מכלאה/שטח איסוף לבקר. מוקף בגדר, תחושה שהשביל "נעלם" או מסתיים, אבל הוא קיים ונמצא ומקיף את המכלאה בצמוד לגדר. סעו לאורך הגדר ותמצאו אותו. בהמשך, הוא צופה אל בקעת שי"ר ומושב כרם מהר"ל.

טיול עם רכב שטח
צילום: דרור ברלי

3.0 ק"מ. צומת T. ימינה בירידה בשביל "לבן".

3.7 ק"מ – 0.0 ק"מ. סוף הירידה. צומת. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה בחדות לשביל ישראל (לא להתבלבל – אנו מתכוונים לפנייה הראשונה שמאלה!). אבל לפני שפונים, מה עם קפה?... המשיכו ישר 20 מטרים, לפינת מנוחה בנויה, קסומה ומוצלת עם ספסל קטן.

0.2 ק"מ. ליד משרדי קק"ל. פונים שמאלה לכיוון הכביש.

0.4 ק"מ. על כביש 7021 (צומת עופר – כרם מהר"ל). פונים ימינה.

0.8 ק"מ. שמאלה, לדרך נוף יער חוף הכרמל. השביל מסומן בירוק. מושב כרם מהר"ל מימיננו.

כרם מהר"ל. מושב השוכן על אחת הגבעות הדרום-מערביות של הכרמל, בין זכרון יעקב לעתלית. נכלל בין יישובי המועצה האזורית חוף הכרמל ונקרא על שמו של המהר"ל מפראג שהיה הרב הראשי של קהילת פראג במאה ה-16. המושב הוקם ב-1949 על־ידי עולים מצ'כוסלובקיה על אדמות הכפר הערבי איג'זים שתושביו ברחו לשטחי השומרון במהלך מלחמת העצמאות ולאחר המלחמה לא הורשו לחזור לבתיהם. מייסדי המושב נמנו על "הבריגדה הצ'כית" שהוקמה על מנת לסייע לצה"ל בימיו הראשונים. במהלך השנה הראשונה לקיומו, היה כרם מהר"ל מושב שיתופי, אולם לאחר עזיבת חלק מגרעין המייסדים והצטרפות משפחות נוספות, פורקה המסגרת השיתופית והיישוב הפך למושב עובדים.

1.6 ק"מ. פיצול. פונים ימינה לשביל מסומן בשחור.

2.1 ק"מ. פיצול. ימינה בשביל השחור לפי השילוט "שבילי רון".

2.6 ק"מ. פיצול. פונים בשביל הימני עם הסימון השחור.

טיול ארבע על ארבע
צילום: דרור ברלי

3.2 ק"מ – 0.0 ק"מ. מגיעים לחניון שבילי רון. איפוס ספידומטר. בצומת פונים ימינה.

חניון שבילי רון. חניון מטופח ומוצל עם שולחנות וספסלים ע"ש רון אביאל וילדיו ענת ועופר שנרצחו בפיגוע התאבדות במסעדת "מצה" בחיפה ב-31 למרץ 2002. רעייתו כרמית נפצעה קשה בפיגוע.

1.3 ק"מ. עוברים בשער חשמלי צהוב ומגיעים לצומת T. כאן פונים ימינה עם הסימון השחור.

1.4 ק"מ. צומת. פונים שמאלה לשביל מסומן באדום (מימין – השער הסגור של כרם מהר"ל).

2.1 ק"מ. צומת. פונים ימינה עם הציר המסומן באדום.

2.5 ק"מ. צומת. פונים שמאלה, עם השביל המסומן באדום.

3.8 ק"מ. משמאל – שער הכניסה לחוות מכורה. ממשיכים ישר צפונה על השביל.

חוות מכורה. חוות סוסים וגידול בקר. למי שמעוניין לשלב בטיול הג'יפים עוד חוויות, במקום מתקיימים לימוד רכיבה על סוסים בכל הרמות וסדנאות, טיולי רכיבה ופעילויות למשפחות, ילדים, קבוצות וזוגות.

4.1 ק"מ. מנע בקר ופיצול. אנחנו ממשיכים ישר בשביל הימני, לפי השילוט "דליית אל כרמל".
4.3 ק"מ. שביל מצטרף משמאל. נוסעים לאורך ערוצו של נחל מערות.

6.0 ק"מ – 0.0 ק"מ. פיצול. חציית ערוץ נחל מערות במעיין מעבר אירי. איפוס ספידומטר. ממשיכים בציר השמאלי, בעלייה.

1.7 ק"מ. מתקרבים לפאתי דליית-אל-כרמל. השביל חוצה בין מבנים מעוטרים בדגלי העדה הדרוזית.

דליית-אל-כרמל, מכונה גם "דליה". מועצה מקומית במחוז חיפה השוכנת על הכרמל בלב פארק הכרמל. זהו היישוב הדרוזי הגדול בישראל. שטח השיפוט של דליית-אל-כרמל הוא כ-10,200 דונם ומתגוררים בה כיום כ-18,000 תושבים.

1.9 ק"מ. צומת T. ימינה, מול שלד של מבנה לא גמור.

2.0 ק"מ. סוף השביל. עולים על כביש בפאתי דלית אל-כרמל. סוף המסלול.
ליציאה – הניווט וההתמצאות בסמטאות דלית-אל-כרמל מאתגרים למדי למי שאינו מקומי... מומלץ להשתמש בתכנת WAZE.