חברת פוינטר, המעניקה שירותי מיגון, איתור והשבת כלי רכב גנובים, פרסמה נתונים המסכמים את פעילותה ברבעון השלישי של שנת 2023. מנתונים אלה עולה כי המגמה המדאיגה נמשכת: ברבעון השני של שנת 2023 רשמה פוינטר עליה של 162% בניסיונות הגניבה ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
 

גונבים לא רק לחלפים

לפי נתוני פוינטר ברבעון האחרון חלה עליה דרמטית בניסיונות גניבת כלי רכב חדשים מ"מודל 2023" – כ-7% מניסיונות הגניבה היו של כלי רכב חדשים שכאלה, עליה מטרידה מ-2.5% "בלבד" עד כה. בחברה מסבירים את העליה בתופעה מתרחבת ניסיון מכירת הרכבים עצמם ברשות ו/או בישראל במקום גניבה לשם פירוק לחלפים. כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 24% מסך ניסיונות הגניבה, שנת 2020 כ-17%, שנת 2022 כ-15%, שנת 2019 כ-13% ושנת 2018 כ-11%.

מגמה מדאיגה: עליה בניסיונות גניבת רכבים
צילום: פוינטר

בכלל, בחברה מציינים כי הגנבים השתכללו עם השנים ולרוב לא מדובר ב"פורץ בודד" אלא ב"מפעלים" של ממש. אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר: "שרשרת גניבת הרכב מתחילה במשפחות בעלות מגרשי הפירוק, אשר מרכזות את ההזמנות לחלפים מהשוק המקומי וממוסכים בישראל. אלה מוציאות הזמנה לכלי הרכב המבוקשים על פי סוג, דגם ולעיתים גם צבע… שזה נמצא, "הטכנולוג" שנמצא ברכב המוביל, מפעיל את אמצעי השיבוש ומתחיל במלאכת התנעת הרכב. בו בזמן יש מי מהחולייה שצופה ומזהיר על התקרבות של אנשים או כוחות משטרה למקום…"

מגמה מדאיגה: עליה בניסיונות גניבת רכבים
צילום: פוינטר
 

חשמלי והיברידי נגנב פחות

לפי נתוני החברה ישנה ירידה קלה בניסיונות הגניבה של כלי רכב חשמליים והיברידיים – אלה היוו ברבעון השלישי כ-18% מנסיונות הגניבה, ירידה של 21% ביחס לנתוני העבר. בדומה לשוק הרכב עצמו, הסגמנט הפופולרי ביותר בקרב הגנבים הוא סגמנט רכבי הפנאי – 41% מניסיונות הגניבה היו של כלים אלה, ללא שינוי משמעותי ביחס לעבר.

בקרב מכוניות "פרטיות" שאינן היברידיות נרשמה עליה של 50% בנסיונות הגניבה (12% סה"כ), אחריהן כלים דו-גלגליים עם 12% מניסיונות הגניסבה (ללא שינוי), כלי רכב מסחריים מהווים 11% מסך ניסיונות הגניבה (עליה של 22%), משאיות מהוות 5% (ללא שינוי) וכלי צמ"ה כ-1% (ללא שינוי).

מגמה מדאיגה: עליה בניסיונות גניבת רכבים
צילום: פוינטר
 

האזורים והאמצעים ה"מועדפים"

אזור המרכז ממשיך להיות פופולרי בקרב חוליות הגנבים – 31% מניסיונות הגניבה נעשו באזור זה, עליה של 34% ביחס לתקופה המקבילה. בשפלה נרדמה ירידה קלה ל-21% מניסיונות הגניבה, באזור השרון נעשו 19% מניסיונות הגניבה (ירידה של 13%), בדרום 12% (ירידה של 33%), בירושלים 9% (ללא שינוי) ובצפון עליה משמעותית של 33% ביחס לרבעון הקודם לסך של 8% מניסיונות הגניבה.

לפי פוינטר בשונה מן העברה הגניבות מבוצעות לאורך כל שעות היממה ללא הבדל משמעותי בין שעות האור לשעות החושך.

מגמה מדאיגה: עליה בניסיונות גניבת רכבים
צילום: פוינטר

מעבר לכך, במרבית הגניבות משתמשים הגנבים באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, ביניהם גם משבשים סלולריים – בכ-88% מהגניבות מעורבים מכשירים מסוג זה.

השיטה המועדפת היא עדיין שכפול מפתח "גולם" וחיבור לשקע ה-OBD ומשם למחשב הרכב – 45% מסך ניסיונות הגניבה נעשו בשיטה זו, על כך יש להוסיך 7% ניסיונות בשימוש במשכפל אלחוטי. "תקיפה אלימה" – שיטה בה מחליפים את מחשב הרכב – היוותה 25% מניסיונות הגניבה. גניבת מפתחות מבית הלקוח היוותה 12% מניסיונת הגניבה, בניבה בידי מורשה 10% וגניבת ושוד רכב ממונע כ-1%.

מגמה מדאיגה: עליה בניסיונות גניבת רכבים
צילום: פוינטר