הסידור הזה דווקא היה קודם. רכב חשמלי קטן הפועל בטווח לא גדול ומשרת בעלי מקצוע – גם באזורים תפעוליים אבל גם ברחובות העיר. מכיוון שהטווח ממילא לא אמור להיות גדול, והרכב יוצא מבסיסו הקבוע וחוזר אליו בסוף המשימה הקצרה יחסית, הוצעו כלים כאלה גם לפני הרבה שנים, גם עם מצברים רגילים.
 

מהעיקרון להצעה

העידן החשמלי, שפריחתו התאפשרה הודות לסוללות ליתיום – מנועים חשמליים יעילים קיימים מהמאה ה-19 – מצא ביטוי גם בכלים כאלה. חלקם מוגבל מלכתחילה לשימוש עירוני גם על־פי הגדרתם ולפי לשון החוק – כמו קוודריסייקל, שנראה לפעמים כמו מכונית רגילה אבל ממש קטנה, לפעמים בנוי באופן ייחודי – והם נפוצים יחסית באירופה, שם יש להם יתרונות גם במיסוי ובארצות מסוימות מותר לנהוג בהם גם ללא רשיון, אפילו מגיל 14. אותן מגבלות – תנועה רק ברחובות העיר ולא בכבישים בין־עירוניים, מהירות מוגבלת ל־50 קמ"ש – כאשר לכלים כאלה יתרונות רבים בהקשר המסחרי, מדגישות את הצורך בכלים שיוכלו לפעול בלי אותן מגבלות.

סנטרו לוגיסטאר 100 חשמלי
צילום: יואל פלרמן

אותם יתרונות משמעותיים לאותם נותני שירותים המגיעים לבתי לקוחות לפי קריאה וצריכים גם כלי עבודה וחלקים (כי אם לא, אפשר קטנוע), או לכאלה המפיצים הזמנות בנפח גדול לבתים ו/או בסבב אחד באזור נתון בעיר (כי אם לא, אפשר קטנוע). לרכב החשמלי יתרונות רבים בהקשר זה, בעיקר מחיר אחזקה נמוך; כידוע, עניין זה אינו מוכר על־ידי שלטונות המס ברכב מתחת ל־3.5 טון. בנוסף, רכב חשמלי זריז בכישורי התנועה שלו בעיר.  

מה שמביא אותנו למסחרית הקטנה והחשמלית סנטרו לוגיסטאר 100. 

סנטרו לוגיסטאר 100
צילום: יואל פלרמן
 

מהיצרן לצרכן

סנטרו (Cenntro) היא חברה סינית המתמחה בייצור כלי רכב חשמליים למטרות מסחריות. כיום יש לה שמונה דגמים, שלושה מהם אלה כלים לאזורים תפעוליים או קוודריסייקלים, וחמישה מכהנים בסדרת לוגיסטר (Logistar) בדגמים מ־100 ועד 400 המיועדים להובלת סחורה; הגדול ביותר הוא 400 – מסחרית גדולה למשקל כולל של 6.5 טון עם כושר העמסה של 3.5 טון ו־13.9 מ"ק. 

הדגם הקטן ביותר הוא 100 הנבחן כאן, ומקורו במכונית מיני במבנה מיניוואן –  Beidouxing X5 של היצרן הסיני BAIC – וזו נחנכה ב־2004; דגם זה מבוסס מצדו על סוזוקי וואגון R+ ששווק גם כאן לפני שנים. הדגם הוצג עם מנוע בנזין וב־2016 נוספה גרסה חשמלית, והיא זו המשווקת גם באירופה. היבואן בישראל של לוגיסאר הוא UDS – המייבא ציוד שינוע והרמה לרוב, גם את הקוודריסייקל BAW פוני, אותו פגשנו בגיליון 450 – וזה מייבא משל מותג זה גם את הדגם 200, גם את הדגם מטרו.

סנטרו לוגיסטאר 100 סמל
צילום: יואל פלרמן

לוגיסטאר 100 משתרע על בסיס גלגלים של 248.5 ס"מ, אורכו 366 ס"מ, רוחבו 161 ס"מ וגובהו 169 ס"מ. המשקל העצמי של הרכב הוא 930 ק"ג והמשקל הכולל המותר הוא 1530 ק"ג, כך שמדובר ב־600 ק"ג (כולל נהג). נפח ההעמסה שלו הוא 2000 ליטרים (2 מ"ק). 

ללוגיסטאר 100 מנוע המייצר 25 קילוואט ו־90 ניוטון מטר שהם 34 כ"ס ו־9.2 קג"מ, ונתונים אלה מסדרים לרכב מהירות מרבית של 90 קמ"ש. לסוללה אנרגיה של 16 קוט"ש, הטווח המוצהר הוא 120 ק"מ והטעינה ב־AC בלבד, בהספק של 3.3 קילוואט. משך זמן הטעינה, כך היצרן, הוא 5 שעות.

סנטרו לוגיסטאר 100 פתח טעינה חשמלי
צילום: יואל פלרמן

באבזור תאורת לד יום, מסילות הטענה על הגג, מצלמת נסיעה וחיישני חנייה לאחור, מסך מגע מרכזי ושיקוף סלולרי, נעילה מרכזית. מפרט הבטיחות המתקדמת חסר לחלוטין, לרכב אין ולו מערכת סיוע מקורית אחת ומותקן בו מערך התרעה של מובאון.

מחירו של סנטרו לוגיסטאר 100 הוא 85,000 שקלים.

סנטרו לוגיסטאר 100 קורות
צילום: יואל פלרמן
 

מהחוץ לפנים

העיצוב החיצוני של לוגיסאטר 100 רגיל בתכלית, ובזכות קווים עגלגלים קצת חביב. הכניסה פנימה נוחה למדי, עניין חשוב ברכב מסחרי. כאשר מתיישבים, שמחים במושב טוב – הבסיס גדול, תומך גם בשני הצדדים ובמבנה נכון, גם מסעד הגב ומשענת הראש. סביבת הנהג מעוצבת באופן פשוט ביותר, קרובה לזו של סוזוקי וואגון R+, ומאופיינת בטקסטורה סבירה, חומרים נוקשים למגע ובגווני אפור מפעם, בד הריפוד סביר, איכות הבנייה מסיבית ביחס והגימור נאות.

סנטרו לוגיסטאר 100 סביבת נהג
צילום: יואל פלרמן

מעבר לכך זהו רכב בסיסי ביותר. אין תפעול חשמלי למראות, מוט ההגה קבוע ללא תנועה לפנים/אחור או מעלה/מטה, תפעול המיזוג מכני ובלם החנייה נמשך ביד, הפקדים מפעם ויש בו מעט תאי אחסון, וברכב מסחרי זה בולט. יצוין לחוד כי כושר הכיסוי של המראות אינו טוב, בעיקר ביחס לנתיב הימני, וגם ניסיונות לכוונון ידני שינו את התמונה.

סנטרו לוגיסטאר 100 לוח מחוונים
צילום: יואל פלרמן

במרכז צג קטן מאוד ובסיסי למדי. תמונת המצלמה בנסיעה לאחור סבירה ובתצוגה גם קווים להכוונה, ואילו מערכת השמע אינה טובה. ברכב מערכת מובאון המציינת בפני הנהג בצלצול מעודן כי הרכב לפנים זז (וזה נחמד) ומטרידה בענייני מהירות בעיקר מכיוון שהיא מפשלת בקריאת המגבלות (על כביש מספר 4 אין הגבלה ל־40 קמ"ש; זו קיימת בקטע קצר מאוד בכביש צמוד). 

סנטרו לוגיסטאר 100 קונסולה מרכזית
צילום: יואל פלרמן

האגף המסחרי מבוסס על הסבה של רכב נוסעים רגיל לחלל הטענה גדול. ללוגיסטאר 100 דלת צד, אך זו אינה דלת הזזה לנוחות הטענה אופטימלית כי אם רגילה, המפתח אינו מזוות בחלקו השמאלי כי אם בנוי לפי מושב נוסעים כמו בדגם המקורי, והוא אינו רחב במיוחד. כך גם מאחור, עם דלת אחורית הנפתחת מעלה ולא שתיים לצדדים.

סנטרו לוגיסטאר 100 דלת נוסעים
צילום: יואל פלרמן

בבסיס תא המטען משטח מתכת מסיבי ויעיל להנחת חפצים, גם כבדים. קרוב לדלת כיסויים על מכלולים הפוגמים מעט בנפח ההעמסה ובנוחות, והרצפה נמוכה ביחס לסף ההטענה, דבר שיש לקחת בחשבון בהטענה ובייחוד בפריקה של מוצרים כבדים. לרכב מסילות הטענה מקוריות בגג, כך שניתן להצמיד להן פריטים ארוכים כמו סולם, צינורות וכיו"ב. 

סנטרו לוגיסטאר 100 תא מטען
צילום: יואל פלרמן
 

מהחניה ליעד

מנוע חשמלי, כידוע, מנפק את כל המומנט שלו כבר בסל"ד נמוך מאוד, עקרונית בסל"ד אפס (מעשית ברכב, משהו כמו 200 סל"ד). אופי פעולה זה מסדר ללוגיסטאר 100 יציאה יעילה מאוד מהמקום, גם ברמזור וגם כדי להשתלב בתנועה, וכושר צבירת המהירות טוב. כך קל להגיע למהירות המרבית שהיא במצב 'D' הרגיל 80 קמ"ש ולשייט שם לאורך זמן, אם־כי נרשמת דעיכת־מה ממש בסוף. מצב 'S' מסדר לרכב ביצועים משופרים – עד 90 קמ"ש (לפי המפרט); עד 95 קמ"ש (לפי מד המהירות) – ותגובה מחודדת יותר של הדוושה והוא יעיל במיוחד כאשר רוצים לפתור משהו באופן מיידי במהירויות הגבוהות. התשלום, כמובן, בצריכה ממש מוגברת. 

המערך החשמלי אינו שקט. פעולת המנוע נשמעת בתדר גבוה ומערך הקירור מפגין אף הוא נוכחות ווקאלית. 

סנטרו לוגיסטאר 100 חלק אחורי
צילום: יואל פלרמן

עם סיום המבחן – ללא מטען, בתוואי מישורי בלבד, כל הזמן עם מיזוג; בעיקר ברחובות גוש דן, גם בנתיבי איילון ובכביש גהה – עלה כי טווח הנסיעה בפועל הוא 70 ק"מ, כך שהצריכה בפועל היא 4.4 ק"מ/קוט"ש. 

נוחות הנסיעה של המסחרית הקטנה הזאת טובה מאוד, ובהינתן בסיס הגלגלים הקצר אפילו מרשימה. הרכב סופג היטב את כל מערך השיבושים שיש לערים להציע (ויש להן הרבה סוגי שיבושים להציע) ועושה זאת ברכות מרוסנת היטב. אם מאתגרים את הרכב, מגלים שחלקו האחורי נע מעט יותר, ומשקל קבוע של 100 ק"ג שם ישפר את הנוחות אפילו יותר. בכל הקשור לרעשים ומעבר לאלה של יחידת הכוח, רעש הרוח ב־70-80 קמ"ש סביר וכך גם רעשי הכביש. 

סנטרו לוגיסטאר 100 צמיגים ונוחות נסיעה
צילום: יואל פלרמן

אין אתגרים רבים ליכולת הדינמית של רכב כזה בתוואי המדובר, ובכל זאת, למען הפרוטוקול המקצועי, היו אי־אלו פניות שנעשו באופן מהיר מהסביר (וזה גם חרוז). הצמיגים אמנם יללו, אבל הרכב התנהל היטב בתוך העיקולים ושמר על התנהגות ראויה. ההגה הוא מה שנקרא 'ארוך', עם 3.3 סיבובים מנעילה לנעילה. לזכותו, בהקשר העירוני, משקל קל לתמרון נוח; לחובתו, בהקשר הבין־עירוני, שטח מת מעט גדול במרכז. אגב התמרון; הודות לממדים, הרכב הזה ימצא את מקומו במקומות מאתגרים ממש. 

בניגוד לכלים חשמליים אחרים, כישורי הבלימה של הדגם הזה בהחלט טובים – העוצמה רבה, התגובה מיידית והדוושה אינה ספוגית. מנגד, כישורי אחזור הבלימה (רגנרציה) לא משהו; אין כל שליטה על שינויי עוצמה ואלה קיימים רק עם הרמת הרגל מדוושת התאוצה.

סנטרו לוגיסטאר 100 פנסים
צילום: יואל פלרמן
 

מהכביש לשולחן

לוגיסטאר 100 הוא רכב מסחרי שיש להתייחס אליו כפי שהוא אמור להיות בהקשר המדובר: כלי עבודה לאותם בעלי מקצוע או בעלי עסקים שצריכים רכב בממדים כאלה, ויש להם נקודת טעינה מוסדרת בצמוד לעסק (או לבית קרוב). 

לזכותו של הרכב נפח ומשקל הטענה טובים, ביצועים סבירים־עד־נאים, נוחות נסיעה מעולה. מנגד, הוא חסר מערכות בטיחות מתקדמות, אינו שקט, טווח הנסיעה בפועל אינו גבוה, אין לו טעינה מהירה והמהירות המרבית האפשרית (יחד עם הטווח והטעינה המוגבלים) פוגעת במעטפת היכולת שלו. יצוין כי לרכב אחריות של 36 חודשים ו־60 חודשים לסוללה. 

מול אלה ניצב המחיר – 85,000 שקלים. זהו מחיר נמוך יחסית לרכב מסחרי מסוגו, והוא מאפשר ללוגיסטאר 100 להיות אופציה לעיונו של מי שרכב כזה יכול לשרת אותו. 

סנטרו לוגיסטאר 100 סיכום מבחן
צילום: יואל פלרמן