"סופרמוטו", אותה קטגוריה שנוסדה אי אז בסוף שנות השבעים/תחילת השמונים על-ידי העם, זכתה כידוע עם השנים לכך שהייתה לסגמנט נכבד בזכות עצמו מטעם יצרני האופנועים.  

המקור היה ביוזמה של אותם רוכבים שלקחו את אופנוע השטח שלהם, שהתעלה במתלים משובחים והוסיף כידון שטוח ותנוחת ישיבה לשליטה מרבית, והרכיבו בו צמיגי כביש בקוטר קטן, כאלה עם הטיה ספורטיבית (וביותר ממובן אחד).

אותם אופנועים אפשרות לרוכבים שלהם להתעלות במסלולי אספלט טכניים ולא גדולים, גם במרוצים ששילבו בתוואי גם דרכי עפר כבושות מאוד.  

הדרך מאופנוע שטח נכון למשימה ועד לביצוע הנכון הייתה קצרה יחסית וגם לא יקרה. הפופולריות גאתה, מספר המרוצים גדל מאוד, אלה מוסדו – והיצרנים נכנסו לעסק.

KTM 890 SMT
צילום: החברים של קושמרו
 

הקטע של ק.ט.מ

הדגם שבנידון, 890 SMT של ק.ט.מ, שמקורו באופנוע הרפתקאות מן המניין, לוקח את הקונספט צעד אחד קדימה, או במינוח הטכנו-מקצועי: אדוונצ'ר-ספורט-קרחנה. אותו אופנוע נראה טוב מאוד, אולי מהיותר נאים של ק.ט.מ שנראו כאן לאחרונה, עם חישוקי סגסוגת קלה של "17 כתומים ושילוב נאה של לבן/שחור/כתום, וגם כנף קדמית שאמורה ליצור קשר לדגם האנדורו.

ובכן, אותו 890 מבוסס רעיונית על SMT שהופיע לראשונה ב-2009 והיה אופנוע ברוטלי ונקודתי מאוד. הכלי החדש הרבה יותר ורסטילי, מאפשר רכיבה נינוחה יותר גם בזוג, גם למרחק, אבל עדיין עם אותה עקיצה שיכולה להוציא מהרוכב את השד שהוא כה מנסה לרסן ולשמור אותו בשקט.

KTM 890 SMT שלדה
צילום: החברים של קושמרו

ל-890 אותו מנוע LC8c טווין מקבילי 889 סמ"ק המשמש כבר את דגמי האדוונצ'ר ודיוק העירום, וכאן נתוני התפוקה שלו עומדים על 105 כ"ס (8,000 סל"ד) ו-10.2 קג"מ (6,500 סל"ד). במסגרת ההכנה לדגם זה, במפרט גם תיבת אוויר חדשה ו'נושמת' יותר, משקל מופחת בגלגל התנופה ובגל הארכובה לתגובה מיידית יותר ולפעולה קלה יותר; סוג של נגיעות המקצינות את אופי הפעולה שלו.

שלדת הפלדה חדשה לגמרי ועשויה פלדת כרומולי. לבולמים מהלך של 180 מ"מ, והבלמים כמו שצריך באופנוע כזה: 2 דיסקים של 320 מ"מ ו-4 בוכנות מלפנים, אחד 260 מ"מ עם 2 בוכנות מאחור. 

KTM 890 SMT מחיר
צילום: החברים של קושמרו

הכידון מתכוונן בשישה מצבים שונים להתאמה מדויקת של רמת האגרסיה של הרוכב, גובה המושב סביר ביחס לז'אנר, 860 מ"מ. מכל הדלק מותקן כך שיוריד את מרכז הכובד. 

והרבה אלקטרוניקה. קוויקשיפטר לשני הכיוונים, בקרת שיוט, ארבעה מצבי רכיבה ('מסלול', 'גשם', 'רחוב', 'ספורט'), כולל בקרת אחיזה של 8 מצבים, ABS ובקרת אחיזה תלוית זווית ההטיה. ניתן גם להוסיף בקרת עוצמה על בלימת המנוע ועל החלקת המצמד שמסייעים כשרוצים להחליק את הגלגל בדריפט.

KTM 890 SMT מסך
צילום: החברים של קושמרו
 

במבחן המעשה

מלפנים מיגון הרוח הקטן יחד עם תנוחת הישיבה הזקופה עלולים לגרום לעייפות ברכיבה למרחקים ארוכים מדי, והרבה יותר נחמד לתמרן אתו בכבישים הפרברים בין הפקקים. בכביש המהיר למורכב/ת מאחור יש מושב רחב עם ידיות אחיזה נוחות.

הכיף הגדול מגיע בכביש המעוקל שם הוא נעור לחיים. אפשר להטות אותו הצידה בתנוחה החביבה כמו בסופרמוטו עם רגל שלוחה קדימה ולהגיע עד לזאת בסופרספורט עם הברך. וכן, הבלמים נושכים היטב. באמצעות המחשב ניתן לשלוט ברמת ההחלקה של הצמיג האחורי, ואז ממש בא להיכנס לאיזה קורס דריפטינג כדי לדעת לעשות את זה כמו שצריך, או כדי שיתגשם מה שאמרו חכמינו בריאלטי – פאן לי במקסימום.

KTM 890 SMT הנאה מנהיגה
צילום: החברים של קושמרו
 

ייאמרו הדברים

ק.ט.מ 890 SMT הוא אופנוע ייחודי מאוד שיש לו מעט מתחרים. זהו אופנוע עם טוויסט שגורם לרוכב לחייך מלוא קוטר הקסדה, והוא צריך להגיע כמו קופסת סיגריות – עם מדבקת אזהרה שתתריע על אפשרות להתנהגות פחות סוציאלית מהרצוי, מווילי'ז ועד דריפטינג. בהתאם, נדרש רוכב אחראי על האוכף.

זה אופנוע מהנה מאוד שיודע לעשות דברים שאחרים לא יודעים, אופנוע שיכול ללמד את הרוכב טריקים חדשים, כזה שגורם לו להיות, בסופו של דבר, רוכב טוב יותר.

ק.ט.מ 890 SMT
צילום: החברים של קושמרו
 

ק.ט.מ 890 SMT

מנוע 899 סמ"ק; 2 צילינדרים במקביל; קירור נוזל. הספק/סל"ד 105 כ"ס/8,000 סל"ד. מומנט/סל"ד 10.2 קג"מ/6,500 סל"ד. תמסורת 6 היל'; מצמד רב־דסקי רטוב, מחליק; שרשרת. שלדה כרומולי, מנוע נושא עומס. בסיס גלגלים 1502 מ"מ. מרווח גחון 227 מ"מ. מתלה קדמי WP APEX, מזלג הפוך 43 מ"מ, מהלך 180 מ"מ. מתלה אחורי WP APEX, מתלה יחיד, מהלך 180 מ"מ. בלם קדמי ברמבו סטיילמה 2 דיסקים, 320 מ"מ, 4 קליפרים רדיאליים. בלם אחורי 1 דיסק, 260 ס"מ, 2 בוכנות. צמיג קדמי 120/70-17, צמיג אחורי 180/55-17. גובה מושב 860 מ"מ. מכל דלק 15.8 ליטר. משקל יבש 194 ק"ג. מערכות 4 מצבי רכיבה, 2 מצבי כוח ומפות הצתה,ABS  להטיה ב-3 מצבים, בקרת אחיזה ב-8 מצבים וניתוק, בקרת ווילי, בקרת זינוק, קוויקשיפטר לשני הכיוונים, בקרת שיוט. מחיר 100,000 שקלים.