סטלנטיס, תאגיד הרכב הענקי המשמש בית ל-14 מותגי רכב שונים (בינהם סיטרואן, פיג'ו, פיאט, ג'יפ ועוד), הודיעה על השקעה מאסיבית ביצרנית הרכב הסינית ליפמוטור. במסגרת כך תשלם סטלנטיס כ-1.5 מילארד יורו תמורת כ-20% מליפמוטור ושני מקומות בדריקטוריון החברה. 
 

התכנית הגדולה

ההשקעה של סטלנטיס בחברה הסינית הצעירה (נוסדה ב-2015) מגיעה על רקע הצהרות הראשונה בנוגע למעבר לייצור ושיווק בלעדי של כלי רכב כל חשמליים עד לשנת 2030 בשווקי אירופה השונים בדרך ליעד של "0 פליטת פחמן" עד לשנת 2038. בתוך כך, בדומה ליצרניות אחרות מן המערב, גם במקרה הזה לא ניתן היה להתעלם מן ההתעוררות של תעשיית הרכב הסינית – במיוחד בתחום החשמלי.

ליפמוטור C10
ליפמוטור C10 | צילום: יואל פלרמן

השילוב של אלה הוביל את יצרנית הענק להיכנס להשקעה בהיקף נרחב באחת מיצרניות הרכב המסקרנות ביותר בסין. ליפמוטור הוקמה בשנת 2015, והדגם הראשונה הסדרתי שלה היה S01 – מכונית קופה חשמלית ייחודית לזמנה שהוצגה בשנת 2017. בהמשך מגוון הדגמים התרחב עם מכונית מיני (T03), מגוון רכבי פנאי (C10, C11) ומכוניות סדאן (C01). את שנת 2022 חתמה ליפמוטור עם ייצור של 111,000 מכוניות חשמליות – רחוק מהיצרניות המובילות והמבוססות בסין (ג'ילי, BYD ועוד) אך מדובר במספר משמעותי בקרב היצרניות החדשות והצעירות.

ליפמוטור התמקדה בפיתוח פלטפורמות חשמליות חדשניות וייעודיות לרכב חשמלי, כך למשל הייתה הראשונה להכניס לייצור סדרתי מכוניות המבוססות על שלדה בתוכה משולב מארז הסוללות – תכנון שנחשב מתקדם מאוד בזמנו, גם כיום. עוד בליפמוטור מציינים כי לאורך השנים השקיעו ופיתחו ארכיטקטורה אחת שתשמש שלוש פלטפורמות מודולריות שונות אשר יאפשרו לה להיכנס לכל סגמנט מרכזי מ-A (מכונית מיני) ועד סגמנט E (מכונית סלון) בשלוש השנים הקרובות.

ליפמוטור C11
ליפמוטור C11 | צילום: יואל פלרמן

למרות שסטלנטיס עצמה מפתחת פלטפורמות חשמליות חדשות מן היסוד, הגישה שתקבל לפלטפורמות של ליפמוטור עשויה להיות בעלת ערך של ממש. הפלטפורמות של היצרנית הסינית נחשבות יעילות ופחות יקרות מאלה של יצרניות המערב – זה אמור לחזק את היכולות של סטלנטיס להתחרות בסגמנטים בעלי מתח רווחים נמוך יחסית.

עוד במסגרת ההשקעה תוקם חברה חדשה משותפת לשתי היצרניות בשם 'ליפמוטור אינטרנשיונל'. חברה זו תהיה בשליטת סטלנטיס (51%). ליפמוטור אינטרנשיונל תהיה הזכאית הבלעדית לשיווק דגמיה של היצרנית הסינית מחוץ לסין עצמה. לדברי היצרניות שיתוף הפעולה הזה אמור להניב צמיחה משמעותית במכירות דגמי היצרנית ברחבי העולם הודות לניסיון ולידע של סטלנטיס בשוק הרכב הגלובלי.

ליפמוטור C01
ליפמוטור C01 | צילום: יואל פלרמן