ארגון הבטיחות יורו NCAP פרסם תוצאות למבחני בטיחות שערך ל-11 דגמים. המבחן נערך לפי התקן המחמיר והחדש שפורסם בשנה שעברה, והיה בין הגורמים למיעוט המבחנים שנערכו עד כה. במהלך 2023 נבחנו בנוסף עוד 6 דגמים, לסך כולל של 17 דגמים; בשנת 2022 בחן הארגון 65 דגמים. 

יורו NCAP והבטיחות

ארגון יורו NCAP נוסד ב-1996 והוא פועל בחסות האיחוד האירופאי (EU), וחברים בו משרדי ממשלה של מדינות ביבשת, ארגוני נהגים, הפדרציה העולמית למכוניות (FIA) ועוד. בתחילת דרכו ערך הארגון רק מבחני ריסוק, וראשון שבהם היה ב-1997; אז קיבלו הנבחנות 3 כוכבים ורק וולוו S40 זכתה ל-4 כוכבים; דגם ראשון עם 5 כוכבים היה רנו לגונה ב-2001. 

פרוטוקול הבחינה הוקשח עם השנים ובהמשך נוספו למבחני הריסוק עצמם שהיו גם למורכבים יותר (צליפת שוט, 2008), מבחני הגנה על הולכי רגל וסקירת מערכות בטיחות, ובהמשך נבחנו גם יכולותיהן. 



במבחנים הראשונים שנערכו ביחס להגנה על הולכי רגל, למשל, התוצאות היו קטלניות עבורם (40% בזמנו). כיום, מדובר בציונים כפולים ואף יותר ובתקן מחמיר בהרבה, וכאשר מדובר בדגמי פנאי הרי השיפור הוא ממש עצום.

הרכב החשמלי והבטיחות

בהודעתו ציין הארגון כי הכיוון אליו הולכת תעשיית הרכב – בעיקר דגמי פנאי חשמליים, חלקם מגודלים ממש – מביא לפגיעה בבטיחות. הסיבה לכך היא הגדלת המסה של הרכב ומתוך כך האנרגיה בעת פגיעה. מיכאל ואן רנטינגן, המזכיר הכללי של הארגון, מציין כי במשך שנים נטען כי התקנים של הארגון מביאים לעלייה במסה של כלי הרכב, זאת למרות שהארגון לא כיוון לכך. 



כעת מדבר במהלך כולל של שוק הרכב העולמי שיצא לדרגו בלי קשר לבטיחות, ועם זאת מדובר בכלי רכב כבדים עם משקל אופייני של 2 טון ומעלה. לכן, מציינים אנשי הארגון, יותר מתמיד בטיחות חייבת להיות ראשונה. 

דווקא על רקע דברים אלה ועם תקן מחמיר, בולטת העובדה כי דגמים רבים קיבלו ציונים גבוהים, אחדים מהם הצטיינו ממש. להלן 11 הדגמים שנבחנו, והם מובאים לפי סדר הא"ב.  

יורו NCAP: תוצאות סבב בטיחות נוסף, גם הערות על העתיד
צילום: יורו NCAP/מערכת אוטו

כמה סיכומים

מתוך 11 הדגמים שנבחנו, 8 קיבלו את הציון המרבי של 5 כוכבים, 3 דגמים הסתפקו ב-4 כוכבים.

מתוך הדגמים שנבחנו, 8 הם דגמי פנאי; 3 דגמים – ב.מ.וו סדרה 5, סמארט #3, פולקסווגן ID.7 – הם מכוניות נוסעים. 

מבין הדגמים כאן, ארבעה הם תוצרת סין, שלושה הם מתוצרת גרמניה, שניים הם של מותגי דרום קוריאה, ליפן ולווייטנאם נציג לכל אחת. 

יורו NCAP: תוצאות סבב בטיחות נוסף, גם הערות על העתיד
צילום: יורו NCAP/מערכת אוטו

בכל הקשור להנעה, ב.מ.וו סדרה 5 מוצעת גם עם מנועי בעירה פנימית, גם בהיברידי-נטען, הונדה ZR-V הוא היברדי עם מנוע בנזין המשרת (גם) כמאריך טווח. כל השאר הם דגמים חשמליים. 

בכל הקשור למותגים, כולם מיוצגים בארץ אם-כי וינפאסט עדיין אינה פעילה.

מבין הדגמים שנבחנו, חמישה משווקים בישראל; עם זאת, הונדה Z-RV אינו צפוי בשלב זה, BYD סיל U וסמארט #3 בדרכם, ייתכן ופולקסווגן ID.7 וקיה EV9 גם.