יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה ולקסוס, וחטיבת גיאו מוביליטי שלה משיקים היום (שני) את המותג החשמלי הסיני הצעיר זיקר. מותג זה, השייך לקבוצת ג'ילי, הוקם ב-2021, מכוון להיות טכנולוגי ויוקרתי, ובראשית דרכו כאן מציע שני דגמים: מכונית הנוסעים 001 ודגם הפנאי X; על דגמים נוספים ראו ראיון שערכנו עם סגן נשיא זיקר. בראש הפעילות בישראל עומד עמית הראל. 

זיקר, כמו מותגים חשמליים אחרים של קבוצת ג'ילי, עושה שימוש ברצפה החשמלית המודולרית SEA, והדגם X חולק את הגרסה הקטנה שלה, E, המשותפת גם לוולוו EX30, סמארט #1 ו-#3. הרצפה תוכננה על-ידי חטיבת המחקר והפיתוח של הקבוצה, CEVT (ר"ת China Euro Vehicle Technology) שהוקמה ב־2013 ושוכנת בגטבורג, שוודיה.

זיקר X
צילום: זיקר

דגם, גרסאות

הדגם X שהוצג ב-2023 הוא רכב פנאי קומפקטי – קרוב לוולוו EX30 ואף יותר לסמארט #1 עימו הוא חולק בסיס גלגלים של 275 ס"מ. זיקר X גדול יותר: אורכו 443 ס"מ ורוחבו 184 ס"מ, 16 ו-2 ס"מ בהתאמה; הגובה, 157 ס"מ, זהה. נפח תא המטען 362 ליטרים והמשקל נע בין 1930 ק"ג (הנעה אחורית) ל-2035 ק"ג (הנעה כפולה). 

זיקר X, כמו 001 וכמו דגמים חשמליים רבים אחרים, מוצע עם מנוע יחיד והנעה אחורית, או עם שני מנועים והנעה כפולה. לגרסה הראשונה תפוקה של 272 כ"ס ו-35 קג"מ ומשך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 5.6 שניות; בגרסה השנייה התפוקה היא 428 כ"ס ו-55.4 קג"מ ומשך ההאצה ל-100 הוא 3.8 שניות. המהירות המרבית בשתיהן היא 180 קמ"ש.

זיקר X
צילום: זיקר

בשתי הגרסאות סוללה של 69 קוט"ש (ברוטו; 66 קוט"ש נטו), הטווח 445 ק"מ בגרסה הראשונה, 425 ק"מ לכפולת המנועים, והספק הטעינה המהירה הוא 150 קילוואט. הספק הטעינה ב-AC הוא 11 קילוואט בגרסה הרגילה, 22 קילוואט בזו עם ההנעה הכפולה. פרט ייחודי ל-X: לדגם צג קטן לניהול הטעינה הממוקם על קורה B בצד הנהג.

זיקר X
צילום: זיקר

אבזור, מחירים

הגרסה עם המנוע היחיד מוצעת ב-185,000 שקלים, ובמפרט האבזור: תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית (מושחם, ללא כיסוי), מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים, בקרת אקלים מפוצלת, צג "14.6, מחוונים מוקרנים, תצוגה עילית, ריפוד דמוי עור. 

בגרסת ההנעה הכפולה, שמחירה 205,000 שקלים, חישוקי "20, עיסוי במושבים הקדמיים ואוורור במושב הנהג, תאורת אווירה מתקדמת יותר, מערכת שמע משופרת של ימאהה.

זיקר X
צילום: זיקר