תאגיד הרכב סטלנטיס, אשר הוקם בשנת 2021 ומאגד בתוכו את מותגי PSA ו-FCA, חשף פלטפורמה חשמלית חדשה ומתקדמת. הפלטפורמה החדשה מכונה STLA 'גדול' ותשמש, ובכן, את כלי הרכב הגדולים של הקבוצה. המהלך מגיע בהמשך להצהרות סטלנטיס בנוגע למפת הדרכים החשמלית שלה אשר מתבססת על ארבע פלטפורמות עיקריות וחדשות לגמרי עליהן יתבססו מגוון הדגמים העתידיים של הקבוצה: פלטפורמה קטנה, בינונית, גדולה ופלטפורמה לכלי רכב מסחריים כבדים. הפלטפורמה הבינונית כבר נחשפה, והדגם הראשון המבוסס עליה נחשף במלואו (פיג'ו 3008).

סטלנטיס חושפת פלטפורמה חשמלית מתקדמת
צילום: פיג'ו
 

גמישות זה שם המשחק

כעת, כאמור, הגיע תורה של הפלטפורמה הבכירה, זו שתשמש את כלי הרכב הגדולים והיקרים יותר במבחר הדגמים של הקבוצה (סגמנטים D ו-E). לפי סטלנטיס, מותגי דודג' וג'יפ יזכו להיות הראשונים להציג כלי רכב חדשים על בסיס הפלטפורמה הזו, בהמשך צפויים להצטרף גם מותגי אלפא רומיאו, קרייזלר ומזראטי. בסך הכל יוצגו לא פחות משמונה דגמים על בסיס הפלטפורמה החדשה עד לשנת 2026. 

לפי סטלנטיס, בתכנון הפלטפורמה החדשה הושם דגש רב על השגת גמישות מקסימלית כך שהפלטפורמה היחידה הזו תוכל לשמש את מגוון המותגים הרחב של הקבוצה ולהתאימה למגוון דגמים שונים בקלות. בסטלנטיס מתכוונים להרכיב כלי רכב שונים על בסיס הפלטפורמה הזו במספר מפעלים ברחבי העולם, וזה נלקח בחשבון בעת תכנון הפלטפורמה.

פלטפורמה STLA
צילום: סטלנטיס

בהתאם לתקציב והעדפות המהנדסים ניתן יהיה להתאים לכלי הרכב המבוססים על הפלטפורמה הזו מערכת חשמלית של 400 וולט או 800 וולט. בנוסף, ניתן יהיה להציע סידורי הנעה שונים, בהתאם לצורך ולדגם ספציפי: הנעה קדמית, הנעה אחורית או הנעה כפולה. 

עוד בענייני גמישות, למרות שמדובר בפלטפורמה שתוכננה כחשמלית בבסיסה, ניתן יהיה להתאימה בקלות יחסית גם לכלי רכב עם מנועי בעירה פנימית – הן בגרסאות בנזין, היברידיות ואף היברידיות-נטענות. וגם כאן ניתן יהיה לבחור בין הנעה קדמית, אחורית או כפולה. 

פלטפורמה STLA  סטלנטיס
צילום: סטלנטיס
 

מימדים, ביצועים, טווחים

כאשר בסטלנטיס מתכוונים לפלטפורמה שתשמש כלי רכב גדולים הם מתכוונים לכך. המכוניות הקטנות ביותר שיוצגו על הבסיס החדש יהיו מקבילות למשפחתיות גדולות אירופאיות שנמצאות על הצד הנדיב יותר: אורך 476 ס"מ, רוחב 190 ס"מ ובסיס גלגלים של 287 ס"מ. הקצה העליון של המימדים כבר מאוד "אמריקאי": אורך 513 ס"מ, רחב 203 ס"מ ובסיס גלגלים של עד 307.5 ס"מ. מרווח הגחון המינמלי יהיה 14 ס"מ ויוכל להגיע עד 28.8 ס"מ, רמז לג'יפ חשמלי חדש שיוצג בעתיד.

בשלב זה בסטלנטיס לא מפרטים על יחידות ההנעה, אך כן זורקים נתון אחד חביב לאוויר. בשלב הראשון, ניתן יהיה להתאים לכלי הרכב שיתבססו על הפלטפורמה החדשה מערכת הנעה שתאפשר תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בשתי שניות בלבד וביצועים שיהיו "עדיפים על כל רכב עם מנוע ה-V8 'הלקאט' מוכר המוצע כיום", כך סטלנטיס.

בצד הסוללה, הפלטפורמה החדשה תאפשר מארזים בקיבולת שנעה בין 85 קוט"ש ועד 118 קוט"ש בהתאם לדגם ולגרסה. טווח הנסיעה יוכל להגיע עד ל-800 ק"מ עבור מכונית סדאן המצוידת בסוללה הגדולה. במכוניות עם מערכת חשמלית של 800 וולט טעינה מהירה תוסיף עד כ-4.5 קוט"ש בדקה, קצב מקסימלי של כ-270 ק"ו.

פלטפורמה STLA
צילום: סטלנטיס