יצרנית מכוניות העל היוקרתית בוגאטי ידועה מזה שנים ביצירות המוטוריות הייחודיות שלה. בגלגולה המודרני תחת מטריית פולקסווגן היצרנית הפכה מזוהה מאוד עם תצורה ייחודית ובלעדית למנוע: הוויירון שנחשפה לראשונה בשנת 2005 בגרסת הייצור הוצעה עם מנוע ה-W16 הראשון בהיסטוריה, ויחד איתו קבעה שיאי מהירות רבים ומגוונים.

המנוע ההוא היה למעשה שילוב של שני מנועי V8 צרי זווית בנפח 4.0 ל' שמקורם בקבוצת פולקסווגן ש"חוברו" יחדיו ליצירת תצורת ה-W הייחודית של המנוע. התוצאה היא מנוע בנפח 8 ל' שיחד עם לא פחות מארבעה מגדשי טורבו הפיק 1,001 כ"ס שהתרבו בגרסאות מאוחרות יותר עד לכ-1,200 כ"ס. 

היורשת, בוגאטי שירון, הוצגה בשנת 2016 ושמרה על התצוגה הבסיסית של המנוע – עדיין W16, אך שורת שינויים ארוכה כולל מעבר למגדשי טורבו מדורגים העלה את ההספק לכ-1,500 כ"ס וכמעט 1,600 כ"ס בגרסאות מאוחרות וחזקות יותר. ואז עלתה השאלה: מה השלב הבא?

מספר הקסם: בוגאטי תציג מנוע V16 היברידי
צילום: בוגאטי
 

קצת על V16

התשובה כבר ברורה: בבוגאטי הכריזו כי מכונית העל הבאה שלהם, שתחליף את שירון תוצג בעוד כשנה, תעשה שימוש במנוע V16 חדש לגמרי.

התצורה הנדירה הזו החלה את דרכה בעולם הרכב בשנות ה-30' של המאה שעברה עם קאדילק V16 האייקונית. התגלמות היוקרה והגודל האמריקני הייתה הראשונה להציע רכב סדרתי עם מנוע בתצורה הזו, כאן בנפח 7.1 ל' ובהספק מרשים מאוד לזמנו ומגוחך כיום של 185 כ"ס. בהמשך הציגה גם מורמון, שלא ממש האריכה ימים, מנוע V16 משלה (200 כ"ס) – אבל בזאת, פחות או יותר, מנוע ה-V16 סיימו את תפקידם ההיסטורי למשך שנים ארוכות. 

מספר הקסם: בוגאטי תציג מנוע V16 היברידי
צ'יזטה V16T | צילום: El Caganer

המופע הבא של מנוע מרובה צילינדרים שכזה היה בשנת 1991 עם הצגתה של צ'יזטה V16T – מכונית-על איטלקית עם מנוע V16 רוחבי ועיצוב בהתאם. מנוע ה-V16 האטמוספרי שלה היה בנפח 6.0 ל' והפיק 540 כ"ס, נתון מדהים לזמנו. אלא שמי שהייתה נראית כמו למבורגיני קונטאש על סטרואידים יוצרה בפועל בכמויות זעירות – 12 יחידות בלבד ועוד אחת מגרסת ה'ספיידר' נטולת הגג. אגב, היצרנית עדיין פעילה ובאתר החברה – שנראה שייך לתקופה אחרת באינטרנט – ניתן עדיין להזמין אחת חדשה במחיר של 800,000 דולר "בלבד".

לאורך השנים הוצגו לא מעט רכבי תצוגה עם מנועי V16 שהבטיחו המון אך בפועל לא הגיעו לשלב הייצור. בשנת ה-80' הציגה ב.מ.וו מנוע V16 בנפח 6.7 ל' והמנוע הזה מצא את דרכו אל אבות טיפוס של סדרה 7 וגם של בנטלי מולסאן. גם מרצדס שיחה עם הרעיון ופיתחה מנוע V16 בנפח 8.0 ל' עבור ה-S קלאס. בשנות ה-2000 הציגה קאדילק את הרכב התצוגה ''שש עשרה' כהומאז' לאותה קאדילק V16 מקורית שחיברה שני מנועי V8 של ג'נרל מוטורס ליצירת מנוע V16 מפלצתי בנפח 13.6 ל'. הדגם הכי קרוב לייצור היה רולס רויס 100EX שהוצגה עם מנוע V16 בנפח 9.0 ל' ואף הופיעה בסרט ג'וני אינגליש עם מנוע פועל לחלוטין. 


 

עכשיו בבוגאטי

בשלב זה ידוע מעט מאוד על מנוע ה-V16 החדש של בוגאטי, תהליך החשיפה המלא יהיה ארוך כמו שאוהבות לעשות יצרניות הרכב בעידן הנוכחי. מהמעט שכן נמסר ידוע כי מעבר לתצורה הבסיסית המנוע החדש יהיה חלק ממערכת היברידית, וסביר שזו תחליף את מגדשי הטורבו הנוכחיים בתור "מספקת המומנט". 

המנוע עצמו, כך אומרות השמועות, מפותח בעזרתה של קוזוורת' הבריטית, וזו כבר התחלה טובה. את הידע לצד החשמלי עשויה לתרום רימאק שמוזגה יחד עם בוגאטי לאחרונה. 

מספר הקסם: בוגאטי תציג מנוע V16 היברידי
צילום: בוגאטי

המהלך הגיוני למדי כשחושבים על זה. הטנרד הירוק והחשמלי בשיאו, ולא תשכנעו אף אחד שקצת חשמל לא יעזור ממש לכדור שלנו כשמדובר במכונית-על עם מנוע V16 שייוצרו בכמויות קטנות. אבל ירוק בצד, יש גם הגיון וערך למערכות שכאלה שכבר הוצגו בלא מעט יצירות אקזוטיות בשנים האחרונות כמו פרארי לה-פרארי, מקלארן P1, פורשה 918, למבורגיני רבולטו ועוד. המערכת החשמלית מסוגלת להעביר מומנט רב באופן כמעט מיידי, וכאשר ברקע נשמע קולו של מנוע בנזין אסרטיבי אנחנו מוצאים פחות על מה להתלונן.

בכל מקרה, החברה בבוגאטי היו נדיבים מספיק כדי לאפשר לנו לשמוע את המנוע החדש בפעולה: