הרבעון הראשון של שנת 2024 עוד לא הגיע לסיומו אך כבר כעת אנו נתקלים בנתונים מדאיגים. לפי חברת פוינטר, המעניקה שירותי מיגון, איתור והשבת כלי רכב גנובים, עולה כי מאז תחילת שנת 2024 נרשמה עליה משמעותית של כ-100% בניסיונות גניבת רכבי שטח.

הנתונים תואמים את המגמה הכוללת בשוק הרכב בכלל והישראלי בפרט בהם אנו רואים עליה מתמשכת בפופולריות של רכבי הפנאי – סך רכבי הפנאי והשטח היוו כמחצית משוק הרכב בישראל בשנת 2023. ובכל זאת, נחדד ונציין כי נתוני פוינטר מתייחסים לרכבים עם הנעה כפולה (4X4), מתוכם אלה בעלי יכולות שטח ולאו דווקא רכבי פנאי רכים.

סוזוקי ג'ימני
צילום: נועם עופרן

אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר, מסביר את העליה בניסיונות הגניבה של רכבי השטח "ככל הנראה הסיבה לעלייה החדה של גניבת רכבי 4X4 נעוצה בעובדה שהפלסטינים משתמשים ברכבים אלה לנסיעה בשטח ולא לחלקי חילוף. מדובר בכנופיות, משפחות פשע ושותפים של מחוללי טרור והם נדרשים לרכבים שיכולים להימלט ולהסתתר".

תל-אביב ממשיכה "לככב" במקום הראשון כעיר בה נגנבו הכי הרבה רכבי שטח, ויחד עם רמת גן, פתח תקווה וגבעתיים ארבע הערים במרכז הן המסוכנות ביותר לרכבי השטח – 65% מסך הגניבות בוצעו בהן. שאר הגניבות התחלקו באופן מפוזר יותר בשאר אזורי הארץ, בעיקר בצפון, בשפלה ובדרום.

נזכיר, רק לפני זמן קצר פורסמו נתוני פוינטר לשנת 2023. בשנה הקודמת ראתה החברה עליה מדאיגה של כ-120% בניסיונות גניבת כלי רכב. 42% מתוכן היו של רכבי פנאי ושטח ואלו הכלים ה"פופולריים" ביותר בקרב הגנבים. 

לנד רובר דיפנדר
צילום: אוהד אלגוב