אנו ממשיכים לתור אחר מסלולים שפתוחים לציבור המטיילים מבלי לחרוג לתוך שטחי האימונים של צה"ל שסגורים בפנינו עד לסיום המלחמה, ותתפלאו – עדיין יש כאלה ולא מעט. הפעם, אנחנו פחות עם משפחות ויותר עם חובבי נהיגת השטח הטכנית, ומציעים מסלול מעגלי (כזה שמתחיל ומסתיים באותה נקודה. מתאים מאוד למי שבא עם טרקטורון או רכב שטח SBS וצריך מקום חניה להשאיר בו רכב גורר+נגרר). "נחל פרצים עליון" הוא אחד מהמסלולים הקלאסיים בדברי ימי נהיגת השטח העברית – מתחיל קשוח עם אתגרי עבירות וקצב איטי שיצריך נהיגה מיומנת ברכב שטח קשוח עם הילוך כוח, מתלים גמישים וצמיגי שטח ראויים. גם עזרי אחיזה/משיכה כלשהם כמו נעילת דיפרנציאל אחורי או בקרת משיכה אלקטרונית (TC) לא יזיקו.... מיד עם היציאה מציר פרצים עליון למישור עמיעז, הטיול נרגע בבת אחת ומתמקד בעיקר בנופי הר סדום ונחל סדום המרהיבים שכאילו נלקחו מכוכב אחר.

לאן מטיילים: שפך זוהר, מישור עמיעז, ים המלח.

אבני דרך במסלול: תחנת "דלק שפך זוהר" על כביש 90, סמוך לצומת זוהר במפגש כביש 90 וכביש 31, נחל חימר, כניסה לציר פרצים עליון, נחל לוט, מעברים טכניים בערוצוני נחל עידית, נחל בקיעים ונחל פרצים, מישור עמיעז, מצפור הר סדום, ציר נחל סדום המפותל, נחל פרצים, חניון לילה נחל לוט, נחל חימר, כביש 90, תחנת  הדלק שפך זוהר.

מישור עמיעז, מנחל פרצים עליון לנחל סדום
צילום: דרור ברלי

אורך המסלול: כ־29 ק"מ – מסלול קצר יחסית, אבל חלקו הראשון איטי ומצריך סבלנות וזמן. ההמשך קליל וזורם. אפשר לבנות על 4-7 שעות, בהתאם לקצב הנסיעה, מספר כלי הרכב בקבוצה, מיומנות הנהגים/ות, מספר ואורך ההפסקות. עצתנו? קחו את הזמן בכיף ואל תוותרו על עצירות לקפה ולתצפיות.

עונה מומלצת: סתיו – חורף – אביב. בקיץ כל אזור ים המלח חם מאוד ולא בדיוק נעים להסתובב בחוץ שלא בבגד-ים, על שפת הבריכה הצוננת של אחד המלונות.... בתוך ערוצו המפותל והסגור לזרימת אוויר של נחל סדום, נמדדות בימים החמים יותר של אוגוסט טמפרטורות של 50 מעלות וגם יותר!  מצד שני, בחורף, במיוחד בימי גשם, כדאי מאוד להתעדכן בתחזיות ולא לזלזל באזהרות שיטפונות. זרימה פתאומית ששוצפת בערוץ הצר של נחל סדום עלולה להיות קטלנית!

עבירות: בינוני++. ציר פרצים עליון נחשב לקשוח ומאתגר לנהיגה, במיוחד לנהגים/ות טירונים ולא מיומנים ובימי הגשם הנדירים, אז יהיו גם כאלה שיגדירו אותו כ"קשה". כמקובל בצירים מאתגרים ומרוחקים, גם כאן הקליטה הסלולרית לא רציפה עד לא קיימת - ולכן אנו מבקשים מכם לא לצאת אליו ברכב בודד אלא בקבוצה של שני כלים לפחות - גם אנחנו התלווינו כרכב-מאסף לקבוצת רכבי שטח בהובלת "אתר השטח הישראלי".

הציר מפותל ואין בו רגע אחד משעמם, עם המון ירידות ועליות וטיפוסים ושיפועי צד וחציות של ערוצים וחריצים. האתגר העיקרי כאן הוא הצלבות – המון הצלבות חריפות ועמוקות בירידות ובטיפוסים ממעברי ערוצוני הנחלים החוצים את הציר. הקלה מסוימת מספקים רכבי השטח המודרניים המצוידים בבקרות משיכה (TC) או בנעילות דיפרנציאל רוחביות שמתמודדים עם האתגר בהצלחה - ועדיין כלי רכב נמוכים יתגרדו כאן לא מעט ויש להשגיח היטב על שלמות צמיגים נמוכי חתך. כעקרון, המסלול מיועד לרכבי שטח בעלי הילוך כוח, רצוי מוגבהים וממוגנים ונועלים צמיגי AT או שטח מלא.

מישור עמיעז, מנחל פרצים עליון לנחל סדום
צילום: דרור ברלי

לא שאי אפשר לטייל בפרצים עליון ללא כל הרשימה הזו, אבל זו בהחלט תהיה הרפתקה שתצריך יותר מיומנות וזהירות כמו גם התעלמות מופגנת מגירודים ומכות ושאר נזקים. החל מהיציאה מנחל פרצים למישור עמיעז, רמת העבירות הופכת לקלה ומתאימה לכל רכב כפול הנעה, גם רכבי פנאי עירוניים בעליל ונטולי הילוך כוח.

ניווט: קל.  כל המסלול נע על שבילים מסומנים בסימון-שבילים צבעוני. שימו לב להוראות ספר הדרך! הניווט בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפת סימון שבילים מס' 11 ("מדבר יהודה") ואפליקציית "עמוד ענן".

נקודות להפסקה/מנוחה: שתי נקודות בלבד מציעות גם צל, משהו חשוב במיוחד ביום חם - העץ הצמוד לשביל בנחל לוט, העץ ביציאה הדרומית מנחל פרצים

שמירת טבע: לא להשאיר אשפה, לא לרדת משבילים. גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה.

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: תחנת דלק נווה זוהר על כביש 90.

ציוד נדרש: רכב שטח עם הילוך כוח, תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה. 

מגבלות צה"ל: אין.

מישור עמיעז, מנחל פרצים עליון לנחל סדום
צילום: דרור ברלי
 

סיפור הדרך

הגעה לנקודת ההתחלה: תחנת דלק נווה זוהר על כביש 90. ב-WAZE: "דלק-ג'ו נווה זוהר". למגיעים מכיוון ערד על כביש 31 – פנו ימינה בצומת זוהר, תראו את התחנה מצד שמאל. במידת האפשר, אנחנו ממליצים תמיד על התחלת טיול בתחנת דלק  לטובת הזדמנות לתדלוק והצטיידות בנשנושים למיניהם לפני כניסה לשטח. זו נקודת ההתחלה. 

1. 0.0 ק"מ. ביציאה מתחנת הדלק לכביש 90.  איפוס ספידומטר. פונים ימינה לכיוון צומת זוהר.

2. 0.7 ק"מ. שמאלה לשביל מסומן בכחול, בכיוון נחל חימר.

3. 1.6 ק"מ. פיצול. השביל הימני (הכחול) פונה לכיוון נחל חימר. פנו בשמאלי. שמשנה את צבעו לסימון ירוק. מיד גם תחצו את אפיקו של נחל חימר.

4. 2.3 ק"מ. פונים ימינה לשביל מסומן בשחור. כאן כבר כדאי לעצור ולשלב מצב "LOW" (הילוך כוח) בתיבת ההעברה. אתם תישארו ככה ב-LOW עד שתצאו מנחל פרצים.

מישור עמיעז, מנחל פרצים עליון לנחל סדום
צילום: דרור ברלי

נחל פרצים. אז מה הסיפור של מסלול "פרצים עליון"? במשך שנים, ערוצו של נחל פרצים המתחתר לקניון צר, עמוק ומפותל בתוך אדמת "חוואר-הלשון" הרכה של מישור עמיעז, היה פופולרי מאוד בקרב מטיילים ברגל, רוכבי אופניים וגם נהגי של רכבי שטח. על הציר הייתה גם אטרקציה אמיתית בדמות "מערת הקמח" המפורסמת שמשכה אליה מבקרים רבים. עם השנים ותהפוכות מזג האויר, ואולי גם בשל עומס המבקרים והשימוש בדרך בכלי רכב, התחילו תשתית השביל וקירות החוואר הפריכים לקרוס. נוצרו בורות והצלבות עמוקים ביותר שרק הקשו יותר על תנועת כלי הרכב, שנהגיהם נאלצו לנהוג ביתר אגרסיביות על־מנת להתגבר על המכשולים, וגרמו לנזקים הולכים וגדלים לתחתית ולקירות הערוץ. הציר הפך למסוכן בשל סכנת התמוטטות ולבסוף נסגר לתנועת כלי רכב. בהמשך, גם מערת הקמח התמוטטה בעקבות שיטפונות והייתה כלא הייתה - סופה של תקופה.
מסלול שטח חליפי נמצא מהר מאוד בדמות שביל מערבי יותר, שנע בגובה רב יותר על שיפולי רכס מצוק ההעתקים היורד אל מישור עמיעז ומסתיים בערוצו של נחל פרצים. גובהו של השביל הזה ביחס לציר המקורי והעובדה שהוא מקביל פחות או יותר לערוצו של נחל פרצים, העניק לו את הכינוי "נחל פרצים העליון" שבהמשך קוצר בפי הנהגים ל"פרצים-עליון".

הדרך, שמתחילה כאן, בנקודה מס' 4 במסלול שלנו, מתחילה על קו רכס ובהמשך עולה ויורדת, חוצה נחלים ונחצית על־ידי ערוצונים עמוקים ודרמטיים, והיא עתירה באתגרי נהיגה בדמות טרשים, מדרגות, הצלבות, חריצים, עליות, ירידות, שיפועי צד ושאר תופינים המרחיבים את ליבו של כל נהג שטח אמיתי. אם חיפשתם סיבה טובה והצדקה לרכוש לכם ג'יפ ולהתחיל לטייל – נהיגה במסלולים כאלה היא בדיוק הסיבה הזו.

לחוששים – ציר פרצים עליון רחוק מאוד מלהיות הקשה ביותר לנהיגה, אבל הוא מהווה מינון מדויק ב"טוב-טעם" של נוף חוואר דרמטי עם אתגרי נהיגה, ומהווה אבן שואבת לג'יפאים שאוהבים להגיע לכאן ולמתוח מתלים בכיף.


מישור עמיעז, מנחל פרצים עליון לנחל סדום
צילום: דרור ברלי

5. 2.6 ק"מ. חצייה ראשונה של ערוץ וטיפוס בהצלבות קשות. 

טיפ נהיגה. בהצלבות העמוקות, המתלים נסגרים ונפתחים עד תומם והגלגלים שבצד ה"פתוח" כבר לא אוחזים היטב בקרקע, אם לא ממש מתנופפים/מסתחררים באוויר, מה שגורם לדיפרנציאלים רגילים ("פתוחים") להעביר את הכוח דווקא אליהם, ולא לגלגלים שאוחזים בקרקע. התוצאה אחת: הרכב נבלם ולא מתקדם.

ברכב ישן יותר שאינו מצויד ב-TC/נעילת דיפרנציאל רוחבית שמתקשה להתמודד מול מכשול הצלבה שכזה - חשוב לנהוג בנחישות, לשמור על מומנטום ולבחור בקו התקדמות שיבטיח מגע רצוף וטוב יותר של הגלגלים בקרקע.

ברכב עם TC חשוב לא להיבהל מגלגלים מסתחררים ולא להרפות מדוושת המצערת. המערכת תזהה מהר מאוד את סחרורי הגלגלים, תבלום אותם ותאפשר העברת כוח לגלגלים האוחזים - והרכב יתקדם.

בכלי רכב המצוידים בנעילה רוחבית, בדרך־כלל רק אחורית – כמו דגמי מיצובישי פאג'רו מכל השנים, טויוטה פראדו הישן, חלק מדגמי לנדקרוזר החדשים ורוב הטנדרים הבינוניים. ישנם כלי רכב המצוידים תקנית גם בנעילה קדמית (בנוסף לאחורית) דוגמת ג'יפ רוביקון, מרצדס G קלאס ופורד ברונקו ויילדטרק, בדלנדס ורפטור, אבל המסלול הזה לא קשה עד כדי שיצריך הפעלת נעילה קדמית. בכל אופן, הפעילו נעילה אחורית וטפסו בנחת וללא כל קושי. אחרי מעבר המכשול מומלץ לכבות/לנתק את הנעילה ולהפעילה שוב רק במכשול הבא/בשעת הצורך. לא מומלץ לנסוע עם סרן אחורי נעול במקומות בהם אין צורך, בשל הגדלת עומס על המכלולים והשפעה על ההיגוי (הרחבת קו הפנייה)


מישור עמיעז, מנחל פרצים עליון לנחל סדום
צילום: דרור ברלי

6. 4.7 ק"מ. תחילת הירידה לנחל לוט. הצלבות, מדרגות, בורות וחריצים וטרשים חדים – סעו בזהירות.

7. 5.9 ק"מ – 0.0 ק"מ. בנחל לוט, ליד העץ הצמוד לשביל. איפוס ספידומטר. זו נקודה מומלצת לעצירת קפה ראשונה. בהמשך, מתחילה עליה ארוכה המטפסת מערוץ הנחל וכוללת מלבד הצלבות וחריצים גם שיפועי צד – היו ערניים שכן מצידו הימני של השביל ממתין מדרון ארוך ותלול...

8. 1.2 ק"מ. מעבר שני בערוץ, עם הצלבות עמוקות ופניה שמאלה בטיפוס ביציאה מהערוץ.

9. 1.8 ק"מ. מעבר שלישי בערוץ, עם טיפוס בהצלבות עמוקות וחריצים.

10. 2.7 ק"מ. מעבר רביעי בערוץ. הצלבות חריפות בירידה ובעלייה.

11. חציית נחל בקיעים.

12. 4.2 ק"מ – 0.0 ק"מ. תחילת הטיפוס ב"מעבר בקיעים". איפוס ספידומטר. עליה עם הרבה הצלבות, חלקן חריפות ועמוקות. המעבר חצוב בסלע החוואר עם "קירות" לבנים גבוהים משני הצדדים – אמנם מדובר בחוואר – חומר פריך ורך, אבל דרושה זהירות לא "לזרוק" את הרכב לתוך אחד הקירות ולחוות נזקי פח... 

13. 1.1 ק"מ. מעבר חמישי של ערוץ עמוק עם הצלבות.

מישור עמיעז, מנחל פרצים עליון לנחל סדום
צילום: דרור ברלי

14. 1.8 ק"מ – 0.0 ק"מ. בערוץ נחל פרצים, מול עץ יפה. איפוס ספידומטר. נקודת הפסקה מומלצת. השביל שובר שמאלה. אם אתם רוצים לעצור להפסקה, מומלץ לאפס ביציאה מהעץ על מנת לשמור על רצף קריאת המרחק המדויק.

15. 0.6 ק"מ. מעבר שישי של ערוץ – טיפוס קצרצר עם הצלבה. יש מעקף נוח משמאל.

16. 1.5 ק"מ. צומת. במישור עמיעז. סוף ציר פרצים עליון. פונים ימינה.

מישור עמיעז. מישור רחב בדרום מדבר יהודה בין הר סדום ממזרח למצוק ההעתקים ממערב. קרקע המישור מורכבת מסלע חוואר הלשון. במרכז המישור מצויים קניון נחל פרצים ומערת הקמח (התמוטטה כבר מזמן). בדרומו – נחל אשלים. דרכי הרכב במישור עמיעז עבירות כל סוגי הרכב (כל עוד הן יבשות ולא הוצפו/הפכו לבוציות וחלקלקות). המקום מושך מטיילים גם בלילות ירח מלא ובנוסף יש כאן מסלולי רכיבה לאופניים וחניון לילה של רט"ג המאפשר לינה בשטח.

17. 1.6 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת. איפוס ספידומטר. פנו שמאלה לכיוון מזרח לפי השילוט "הר סדום"

18. 1.5 ק"מ. צומת. ממשיכים ישר, לכיוון הר סדום שממול.

19. 2.5 ק"מ. צומת. ממשיכים ישר, לפי שילוט "מצפור הר סדום" ומתחילים לטפס בעליה. דרך נוחה ולא בעייתית.

מישור עמיעז, מנחל פרצים עליון לנחל סדום
צילום: דרור ברלי

20. 3.4 ק"מ. צומת. מחסום אבנים. פונים ימינה להמשך העליה לכיוון המצפור.

21. 4.2 ק"מ – 0.0 ק"מ. ברחבת החנייה של מצפור הר סדום. איפוס ספידומטר. אל תטפסו עם הרכב לתצפית! השאירו אותו בחנייה וטפסו כמה מטרים ברגל. מכאן נשקף נוף מדהים לכיוון ים המלח והצד הירדני. בסיום הביקור, שבים על העקבות.

הר סדום. הר הממוקם בין חוף ים המלח למישור עמיעז. גובהו, נכון לשנת 2018, הוא 267 מטרים מעל לפני ים המלח (165 מטרים מתחת לפני הים). אורכו של ההר כ־11 ק"מ ורחבו כ־2 ק"מ. הר סדום הוא "דיאפיר" (מחדר) של מלח, תופעה גיאולוגית של חדירת מלח שהיה קבור בעומק, אל תוך סלעים קשים וכבדים יותר שהיו מעליו. עליית מחדר המלח נובעת משני גורמים – לחץ סלעי הכיסוי וכוח הציפה של המלח הנובע מצפיפות נמוכה של וביחס לסלעי הסביבה. הדיאפיר מתרומם כבר מאות-אלפי שנים, אך ההר נחשף ככל הנראה בסוף תקופת קיומה של ימת הלשון, לפני  כ־14,000 שנה. קצב התרוממות הר סדום כיום על פי מדידות גיאודזיות ועיבוד נתוני מכ"ם לווייני הוא בין 5 ל־9 מ"מ לשנה.

על הר סדום כמעט ואין צמחיה בשל מיעוט משקעים, החום הרב, הניקוז המהיר של מים והמליחות הגבוהה של הקרקע. בין המינים המועטים שצומחים עליו בולטים מיני המלחית. על גבי ההר מספר שבילים להולכי רגל וגם דרך אחת המאפשרת להעפיל לפסגתו ברכב (זו שנסענו עליה) וכמה נקודות תצפית. 


מישור עמיעז, מנחל פרצים עליון לנחל סדום
צילום: דרור ברלי

22. 0.8 ק"מ. בנק' מס' 20. פונים שמאלה.

23. 1.7 ק"מ. צומת, בנק' מס' 19. פונים ימינה לכיוון צפון ונחל סדום.

24. 3.0 ק"מ. רחבת חנייה לרכב. מימין, שביל להולכי רגל שמטפס להר סדום. מי שזמנו בידו, מוזמן. אנחנו ממשיכים ישר על השביל.

25. 4.0 ק"מ. מתחיל הקטע הדרמטי, המפותל, של נחל סדום.

26. 7.1 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת T. סוף הקטע המרהיב של נחל סדום. איפוס ספידומטר. משמאל – הדרך מוליכה לערוץ נחל פרצים המקורי. אפשר לטייל בו ברגל. אנחנו פונים כאן ימינה לשביל מסומן בירוק בכיוון צפון.

27. 1.3 ק"מ. משמאל – חניון הלילה נחל לוט. ממשיכים עם  השביל הירוק

28. 2.0 ק"מ. בנק' מס' 4. משמאל – השביל השחור עליו נסענו בכניסה לציר פרצים עליון. ממשיכים ישר על הירוק.

29. 2.5 ק"מ. בנק' מס' 3 – חוצים את נחל חימר.

30. 3.6 ק"מ. בנק' מס' 2, על כביש 90. סוף מסלול. 

מישור עמיעז, מנחל פרצים עליון לנחל סדום
צילום: דרור ברלי