בתום דיון סוער אתמול בועדת הכספים  אושרו התקנות, אשר צפויות להכניס לקופת המדינה כ-230 מיליון ₪ בשנה על חשבון כיסם של בעלי הרכב החשמלי, כלומר לייקר בממוצע את עלות אגרת הרישוי  לבעל רכב חשמלי ב-2,300 ₪ לשנה.

בהמשך להחלטת הממשלה מחודש ינואר בנידון, נקבע כי האגרות לרכבים חשמליים אלה יחולו בהתאם לקבוצת המחיר והגיל של הרכב, בהתעלם מסוג ההנעה. לדרישת יו"ר הוועדה נקבע כי התיקון יכנס לתוקף בחודש ינואר 2025, במקום בחודש יולי בנוסח התקנות המקורי.

בנימוקים לכך צוין כי השפעת הרכבים החשמליים על התשתיות והגודש בכבישים והעלויות המשקיות כתוצאה מכך, וכן עלויות הטיפול בהם במערך הרישוי אינם שונים משל רכבים שאינם חשמליים. נציגת משרד האוצר בדיון, הודתה כי לא ניתן להתעלם מכך שגם הצורך בהגדלת ההכנסות לקופת המדינה עומד בבסיס ההחלטה.

ב-2025 רכבי חשמל ישלמו הרבה יותר עבור אגרת הרישוי
צילום: Ming

באוצר טענו כי העלאת המס לא צפויה לפגוע בחדירת הרכבים החשמליים, והציגו כי ההפחתה ההדרגתית בהטבות לרכב החשמלי לא פוגעת בכניסתו לשוק גם בישראל, וכי ההטבות הניתנות בישראל גבוהות באופן יחסי בהשוואה בינ"ל. עוד הוצג כי בכל העולם ישנה מגמה של הפחתת ההטבות לרכבים חשמליים, וכי הטבות אלה בישראל מופנות כלפי עשירוני ההכנסה הגבוהים. 

לעניין העתיד לבוא, הציגו באוצר כי על מנת לעודד קניית רכבים חשמליים על פני רכבי בנזין, מוצע כי שיעור מס קנייה יישאר נמוך ב-3 השנים הקרובות, וכי מס הנסועה הצפוי יעמוד על 15 ש"ח ל-100 ק"מ, "נמוך ממיסוי בלו שברכבים יעילים עומד על 20 ש"ח ל-100 ק"מ".

ב-2025 רכבי חשמל ישלמו הרבה יותר עבור אגרת הרישוי
צילום: Stephen Mease

איתן פרנס, איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "אחרי כ"כ הרבה שנים של מיסוי ירוק רשות המיסים מחריבה את הנושא של הרכב החשמלי, הם מאותתים לציבור אל תקנו רכב חשמלי. בואו תציגו הכל, אתם מביאים את ביטול ההטבה, אח"כ תביאו את מס הנסועה. כולם ישלמו את אותו מס, אתם מגדירים את הרכב החשמלי רק למי שיש מטען פרטי. אתה לא מנהלים דיאלוג, אתם רצים להביא כסף. יש 100 אלף רכבים חשמליים, תטילו את המס על 3.3 מיליון רכבים מזהמים". 

איתי ראב"ד, מנכ"ל טסלה ישראל: "הטסלה היקרה בעולם נמכרת בישראל, בעולם היא נמכרת ב-40 אלף יורו, בישראל היא מתחילה ב-220 אלף ₪. מה שמדינת ישראל עושה, דרך המס שטיפס ל-35%, אחוז מסירת המכוניות הולך לרדת, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. אירופה הולכת לכיוון ההפוך, הטבות לרוכשים, ליצרנים, ליבואנים, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. רכב הבסיס יעלה בקרוב 300 אלף ₪, אנחנו מרחיקים את הרכב החשמלי מהישראלים".