רכבי הפנאי שמצילים את תעשיית הרכב האירופאית
דווקא ההצלחה כעת מדגישה עוד יותר את העיוורון של הכניסה המאוחרת

רכבי הפנאי הראשונים היו יפניים – והם מאוד הצליחו בארה"ב. אחר כך באו יצרני היוקרה, האירופאים שבהם, וגם הם מאוד הצליחו אתם. בארה"ב (שם גם ייצרו את חלקם).
יצרני המותגים העממיים סירבו להתייחס לנושא. "זה מצליח רק בארה"ב, זה לא ילך באירופה, אנחנו לא מוכרים בארה"ב, לא נייצר רכב פנאי", כך אמר לי אחד מבכירי פיג'ו, בראיון לפני פחות מעשר שנים.

אבל צעירי אירופה אמרו את דברם, והיצרנים האזינו. זה גם השתלם להם, ולא רק בגלל עצם המכירות. כי רכב פנאי הוא הסגמנט העולה באירופה, הדגמים כאן מחליפים בהדרגה את דגמי הסדאן/האצ'בק/סטיישן – ולא פחות חשוב: אפשר לקחת עליהם עוד קצת פרמיה וגם לשפר את תדמית המותג. כל שצריך זה יכולת שטח המשיקה לסמליות או נוגעת בשביל מהודק, ובעיקר הופעה ראויה.
בעובי הקורה: למה ב.מ.וו גייסה מהנדס על מפרארי?
צילום: מנהל
הגיבורים הקטנים של אירופה

במחצית הראשונה של 2014 נרשמה באירופה עלייה של 54% במכירות רכבי פנאי קטנים, זאת בהשוואה לעלייה של 6.2% בכלל המכירות. רנו קפצ'ור (כ-87,000 יחידות) ופיג'ו 3008 (73,500) רשמו עלייה של 385 ו-548 אחוז בהתאמה ביחס למחצית הראשונה של 2013.

דאצ'ה משדרגת מעמדה עם דאסטר (66,000, 40%, מקום 3) ואילו אופל מוקה, עם יותר מ-62,000 מכירות רושמת עלייה של 65%. שלא במפתיע, ניסאן ג'וק, היוצר הנוכחי של הג'אנר (מקום חמישי) ירד ב-15%.


מוסיף דגמים, מוסיף ברדק
יצרני הפרמיום הגרמנים משנים מדיניות לרגל היצע הדגמים הענק של כל אחד מהם. ובאותו עניין: מרצדס תנסה לעשות סדר

לא ממש מזמן היו ליצרני הפרמיום הגרמניים שלושה-ארבעה דגמי נוסעים, עוד פנאי אחד וקצת ספורט – והמון גרסאות לכל דגם. הגרסאות הוצעו תמיד עם אבזור מינימלי, לפעמים באופן שהיה מביך חברת ליסינג המספקת סופרמיני. ולהביך חברת ליסינג זה לא פשוט. עשרות פריטי האבזור הוצעו במחירים שווים לכל נפש, ובתנאי שהנפש הזאת עשירה.

בשנים האחרונות עלה מספר הדגמים המוצעים למספר הקרוב מאוד לעשרים. חלק ניכר מאותם דגמים היו למעשה גרסאות; מה שהיה קופה של סדרה 3, הפך להיות סדרה 4. אבל ברגע שנוצרו דגמים חדשים, אפשר היה לסדר להם גרסאות חדשות.

התוצאה: היצע כביר של אפשרויות העומד בפני הלקוח. מה שמחזיר אותנו לעניין האבזור, שהפך כעת, עם עשרות הגרסאות, למשהו ממש בעייתי. יצרני הפרמיום פונים לכן באופן מובהק יותר לחבילות אבזור ודואגים למלא בתוכן הרבה יותר רב את החבילות האלה.
בעובי הקורה: למה ב.מ.וו גייסה מהנדס על מפרארי?
צילום: מנהל
יש בלאגן? אין בעיה, יצרניות היוקרה עושות לכם סדר בהיצע הדגמים

שפע כזה של דגמים מחייב סדר. מידיעות שפורסמו, עולה כי מרצדס מתעתדת לשנות את מדיניות סימול הדגמים שלה, באופן שיחבר אותם באופן ישיר ופשוט יותר (ופחות אותיות) לדגמים עליהם הם מבוססים (כמו שעשתה עם גרסאות הקופה של E ושל S).

מפרארי לב.מ.וו. סתם רהלוקיישן, או הרבה יותר?
רוברטו פדלי עוזב את הפירמה האיטלקית, עובר לגרמנית, ומה זה אומר על תכניות ב.מ.וו

המהנדס הראשי של פרארי, רוברטו פדלי (Fedeli), שעבד בחברה כ-25 שנה, עוזב אותה לטובת משרה חדשה בב.מ.וו. לפי הודעת פרארי, העזיבה אינה קשורה לפרישתו המאוד מתוקשרת של המנהל שלה, לוקה די מונטזמולו, שעוזב בעקבות חילוקי דעות עם יו"ר פיאט, סרג'יו מרצ'יונה, הקונצרן השולט על מותג העל האיטלקי.

מה שחשוב ומעניין הוא לא שינוי מקום עבודתו של איש בתעשייה, אפילו בכיר כמו פדלי. מה שעושה את הידיעה הזו מעניינת הם שני דברים חסרים. האחד, הצמוד לידיעה, היא העובדה שב.מ.וו מצהירה כי עדיין לא נקבע מה יעשה פדלי בחברה. הדבר השני שחסר, מזה שנים רבות – מאז M1 המוכרת (1978-1981) – ובולט על רקע מה שיש לאודי (R8) ולמרצדס (GT-AMG), היא מכונית ספורט-על.
בעובי הקורה: למה ב.מ.וו גייסה מהנדס על מפרארי?
צילום: מנהל
ב.מ.וו מתכננת עבורנו מכונית-על חדשה?

הקשישים מטמיעים
לפי סקר נילסן, בני דור הבייבי בום הם המאמצים הגדולים של טכנולוגיות תקשורת ברכב

בסקר שערכה בארה"ב נילסן, מהגדולות בעולם בניהול סקרים, נבדקו כ-6000 אמריקאים שיש להם "עניין קיצוני, רב מאוד או כלשהו" באוטומציה ביתית ("בית חכם"), רכב וחפיצים (גאדג'טים).

ובכן, לא הצעירים הם אלה שמהווים את הרוב בין בעלי המכוניות עם מערכות התקשורת, השליטה והניטור העכשוויות. הקשישים שבחבורה, הם הקבוצה הגדולה יותר ביניהם, כאשר 42% מהם הם למעלה מגיל 55. הם גם המשכילים ובעלי ההכנסה הגדולה יותר. עבורם התכונות החשובות ביותר הם הזהרת תאונה, ניווט, התרעות בטיחות וניטור מצב הרכב.

נו, בטח. למבוגרים יש יותר כסף, אז הם יכולים לקנות רכב עם מערכות כאלה. שאלות נוספות מצביעות שזה לא ממש כך; מבין אלה שאין להם ומתכוונים לרכוש רכב בשנתיים הקרובות, עולה כי מה שמעניין 60% מבין אלה שיקנו רכב בשנתיים הקרובות וירכשו מערכות כאלה, הוא "חווית ההתנסות". 58% מדברים גם על בידור הנוסעים ו-43% בעד המערכות כי הם סבורים שהן ישפרו את תפוקתם בעבודה.
בעובי הקורה: למה ב.מ.וו גייסה מהנדס על מפרארי?
צילום: מנהל
רק אנחנו חושבים שהיה הרבה יותר נחמד אם הם היו נשארים עם מכוניות השרירים שלהם משנות ה-60'?