פורד מוסטנג. הווה ועבר
בשנה הבאה תחגוג פורד יום הולדת 50 לפורד מוסטנג האהודה, והיא לוקחת את חגיגות היובל ברצינות – הענקית מדטריוט הודיעה על שני אירועים שתערוך על פני 4 ימים (16-20 באפריל 2014) בשתי ערים בארה"ב – שארלוט בקרוליינה ולאס-וגאס בנוואדה. בסמיכות להודעות אלו, מספרת פורד כי ביום חמישי הקרוב (5 בדצמבר) תחשוף את הדור השישי של המוסטנג. הדור האחרון הושק בשנת 2005, וסימן עבור פורד חזרה למקורות עם עיצוב רטרו ספורטיבי ברוח המקור. לקראת השקת הדור החדש, חושפת בפנינו פורד שורה של מכוניות קונספט שהיו חלק מתהליך הפיתוח של המוסטנג לדורותיה. מתוך עשרות, בחרנו מספר מכוניות מעניינות, שאם הדברים היו מתרחשים קצת אחרת, היו יכולות להפוך למוסטנג בעצמן. את המקור של שנת 1964 כולם מכירים, הגיע הזמן לספר על המכוניות שנפלו בדרך.
 
 
המוסטנג שלא הייתה
צילום: מנהל 
פורד מוסטנג 1965. אייקון מוטורי
 
 
1. מוסטנג עם מנוע מרכזי
בשנת 1962 הציגה פורד מכונית קונספט שנשאה את השם "מוסטנג". אולי תתפלאו לשמוע, אבל היא הייתה רחוקה מאוד מהמוצר הסופי והמוכר לנו. זו הייתי מכונית פתוחה, עם שמשה קדמית נמוכה ומנוע V4 מרכזי בנפח 1.5 ליטר בלבד. גם העיצוב לא מזכיר (אפילו במעט) את הדגם הסדרתי. בסוף אותה שנה הציגה פורד קונספט נוסף תחת השם מוסטנג, הפעם בגרסה סגורה ושוב – עם מנוע מרכזי. העיצוב היה מושך יותר, אך עדיין רחוק מאוד מגרסת הייצור. פורד הוציאה לפועל את תכניתה לייצור מכונית ספורט עם מנוע במרכז, אך לא הייתה זו המוסטנג, אלא ה-GT40 האייקונית-לא-פחות והנדירה. המוסטנג הסדרתית שהוצגה בשנת 1964 נבנתה, משיקולי עלות, על בסיס המשפחתית הקטנה של פורד באותן שנים (פאלקן) והייתה בעלת תצורת מקובלת יותר של מנוע קדמי והנעה אחורית. העיצוב לא הזכיר את מכוניות הקונספט המוקדמות (אחריהן הגיעו מכוניות שהיו דומות יותר לגרסת הייצור), אך היה ספורטיבי ונאה, עם תצורת קופה 2 דלתות (Hardtop) מקובלת יותר (הייתה גם גרסה פתוחה) ומכסה מנוע ארוך שהפך לאחד מסמלי ההיכר של המכונית.
 
 
המוסטנג שלא הייתה
צילום: מנהל 
פורד מוסטנג קונספט. מנוע מרכזי

2. המוסטנג השימושית
ההצלחה של המוסטנג בארה"ב (בשנה הראשונה נמכרו קרוב ל-420,000 מכוניות לעומת 100,000 בתכנון המקורי) הובילה את פורד לחקור כיוונים חדשים כדי להמשיך בתנופת המכירות. היצרנית שמה לב לדרישה מצד לקוחות לשימושיות גדולה יותר, והחלה לחשוב על פתרונות שיהפכו את מכונית הפוני לשימושית יותר. תחילה הציגה פורד בשנת 1965 קונספט לגרסת 4 דלתות ארוכה יותר, ובהמשך אף הציגה קונספט לגרסת 'שוטינג-ברייק' – סטיישן ספורטיבים עם שלוש דלתות. בשנת 1966 הציגה פורד את ה'אוונטי' – גרסת פאסטבק בעלת דלת אחורית וסידור מושבים לא שגרתי – שורת המושבים האחוריים פונה נגד כיוון הנסיעה (באיור מימין). כולן כמובן מעולם לא הגיעו לייצור.
 
המוסטנג שלא הייתה
צילום: מנהל 
מוסטנג סטיישן? כמעט הפכה למציאות

המוסטנג שלא הייתה
צילום: מנהל
מראה הסדאן לא הלם אותה, ולכן פורד החליטה לוותר עליו
 
 
3. המוסטנג האירופאית
מהנדסי פורד החלו לתכנן את המוסטנג השלישית בצילו של משבר האנרגיה הגדול של שנת 1973. בימים ההם ההגמוניה האמריקנית החלה להישבר, כשיותר ויותר לקוחות רכשו מכוניות חסכוניות וזולות יותר מתוצרת יפן ואירופה. ולכן, בתכנון הדור החדש ניתנה הנחייה לתכנן את המוסטנג בסגנון אירופאי (פורד טוענת שעיצבה אתה המכונית בהשראת פיאט!), ושתהיה חסכונית מהדור הקודם. העיצוב הסופי שהוצע היה רבוע, אנמי ורחוק מאוד מהרוח הספורטיבית של המוסטנג המקורית, כאשר אפילו סמל הסוס האייקוני נעדר מהחזית. מהר מאוד הבינו בפורד שהכיוון החדש לא יתקבל בברכה בקרב חובבי המכונית. המוסטנג הסדרתית, שהושקה בשנת 1979, אומנם עשתה שימוש נרחב במנועים קטני נפח וחסכוניים (במונחים אמריקנים), אך הציגה מראה ייחודי וספורטיבי בהרבה מהתכנון המקורי (גם אם לא כל-כך לטעמנו).
 
המוסטנג שלא הייתה
צילום: מנהל 
"לא מספיק מוסטנג" אמרו בפורד, וצדקו

4. המוסטנג העתידנית
כשניגשו לתכנן את המוסטנג הרביעית, התחילו המהנדסים מדף חלק לגמרי. ללא קשר ותלות בהיסטוריה של הדגם, החלו המהנדסים לתכנן את ה"מוסטנג של המחר". התוצאה – עיצוב שנחשב עתידני לזמנו (שנת 1989) ואווירודינאמי, עם מכסה מנוע נמוך ותא נוסעים בועתי – איך נאמר, לא בדיוק נאמן למקור, לא כל כך מוסטנג. מלבד העיצוב השונה, ובשם החיסכון, שקלו המהנדסים אפילו מעבר להנעה קדמית (!), וכמובן, שימוש במנועים קטנים ויעילים במקום ה-V8 המסורתי. בסופו של דבר, הקונספט לא עבר את שלבי האישור המוקדמים, ובמקומו קיבלנו מוסטנג במתכון המוכר – מנוע קדמי, הנעה אחורית ועיצוב ספורטיבי ראוי.
 
המוסטנג שלא הייתה
צילום: מנהל 
לא ניראת כמו מוסטנג, לא הגיעה לפס הייצור
 
5. זו שעוד לא הייתה
כאמור, המוסטנג הבאה תיחשף בסוף השבוע הקרוב, וכרגע אנחנו לא יודעים הרבה עליה. פורד מתכוונת לשווק את הדור החדש גם באירופה (והיא עתידה להגיע גם אלינו), ומכך אנו מסיקים שהיא תהיה מעט קטנה יותר. מעבר לכך, אנו משערים כי היא תגיע (סוף סוף) עם מערך מתלים מתקדם יותר וכי גם היא תוצע עם מנועי האקובוסט של פורד – אולי אפילו עם מנוע ה-2.0 ליטר 4 צילינדרים בגרסת הבסיס (במכונית שרירים אמריקנית כן?). והעיצוב? סביר להניח שיהיה מודרני ועכשווי, אך אנו מאמינים כי הוא ישמור על קשר ברור למוסטנג המקורית ולא ירחיק למחוזות לא מוכרים. בכל מקרה, אנחנו להוטים לראות את הדור החדש, וכמובן שנחזור ונעדכן.