לקסוס הציגה את דגם הפנאי RX ממש בסוף 1997, ואנשיה מציינים כי היה ראשון מסוגו בין מותגי היוקרה מכיוון שהיה בעל מרכב אחוד (למרצדס ML שנחנך קודם הייתה שלדת סולם). אבל על הקביעות הבאות אין ערעור: הדור השני של RX שהוצג ב-2004 היה רכב הפנאי ההיברידי הראשון; RX הוא הדגם הנמכר ביותר של לקסוס; מאז שהוצג ובמהלך ארבעת הדורות הראשונים, נמכרו 3.5 מיליון יחידות של דגם זה.
 

רקע

במאי 2022 הוצג הדור החמישי של RX, שבע שנים לאחר קודמו, והוא מבוסס על פלטפורמה GA (הסימול של לקסוס ל-TNGA של טויוטה) בגרסה K. הדגם חולק אותה עם לקסוס NX, טויוטה קאמרי והיילנדר.

הרצפה החדשה אפשרה הפחתת משקל של כ-90 ק"ג, הנמכת מרכז הכובד ב-1.5 ס"מ והגדלת מרחב הפנים. לקסוס RX החדש מוצע רק בגרסאות היברידיות ובנעה כפולה בלבד. בהשוואה לקודמו, בסיס הגלגלים ארוך ב-6 ס"מ ל-285 ס"מ, האורך ללא שינוי, 489 ס"מ, כך שסרחי העודף קטנו.

לקסוס RX אחורי
צילום: אלי שאולי

הרוחב גדל ב-2.5 ס"מ ל-192 ס"מ, והגובה, 170 ס"מ, כמעט ללא שינוי. נפח תא המטען גדל ב-8 ליטרים ל-461 ליטרים. העיצוב דומה לזה של הדגם הקודם, אך הוא דינמי יותר בגלל הפרופורציות, עיצוב החזית האגרסיבית יותר ויחידות התאורה הצרות.

ל-RX החדש שלוש יחידות כוח: היברידית 350h עם 250 כ"ס; היברידית 500h עם 371 כ"ס; לראשונה גרסה היברידית-נטענת +450h שיש לה 309 כ"ס, והיא זו שנבחנה כאן.

הדגם החדש מוצע בארבע רמות גימור, הראשונה, 'קיושו', רק בגרסה 350h שמחירה 410,000 שקלים. בגרסה +450h שנבחנה מוצעות השתיים האמצעיות; 'הדורי' שמחירה 465,000 שקלים – והיא זו שהייתה ברכב שקיבלנו. נוספת לה גם 'טאקומי' ב-500,000 שקלים.

לקסוס RX קדמי
צילום: אלי שאולי

במפרט הבטיחות לא פחות מ-12 כריות אוויר, ובנוסף: בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית עם יכולות זיהוי משופרות, ניטור היקפי של שטחים מתים, תיקון סטייה מנתיב ושמירה על הרכב במרכזו ואפילו מעבר נתיב אוטונומי.

במפרט האבזור תאורת לד, חישוקי "21, מצלמות היקפיות, גג זכוכית גדול, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים הכוללים גם אוורור, מולטימדיה עם צג "14 המתממשק עם אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, בקרת אקלים תלת-אזורית, מחוונים מוקרנים, תאורת אווירה, ריפוד עור.

לקסוס RX סביבת נהג
צילום: אלי שאולי
 

עיצוב

עיצובו של RX החדש הוא המשכיות מוצלחת לדגם היוצא. המראה מוארך יותר, יחידות התאורה הצרות והחזית האגרסיבית יוצרים הופעה דינמית עם מאפיינים ספורטיביים. שילוב הסבכה בפגוש אינו שגרתי אבל החיבור שלה לדופן האלגנטית מוצלח. הדופן מאופיינת בקווים חדים משטחים מפוסלים, ועיצוב הקורה האחורית שונה. לקינוח מתהדר הרכב באיפור נכון ובחישוקי "21 נאים.
 

פנים הרכב

כאמור, זו אינה רמת הגימור הגבוהה ביותר של RX אבל תתקשו לנחש זאת. סביבת הנהג עשירה בהופעתה וזו מורכבת מחומרים איכותיים, ובחירת הגוונים מצוינת. הדיפון איכותי גם בדלתות, גם בתאי האחסון השימושיים וגג הזכוכית הגדול.

לקסוס RX איבזור
צילום: אלי שאולי

במרכז צג "14 נאה שלעיתים סבל מהשתקפויות, ומחיר היופי בנוחות התפעול. נדרש מעט זמן עד שמסתגלים לריענון האיטי של התצוגה ולשפע הפריטים והשאלות שצצות עד שלומדים ללחוץ על הדברים הנכונים.

תחתית הצג מוקדשת לבקרת האקלים התלת-אזורית שתפעולה אינו מאוד ברור ולעיתים אף מבלבל כאשר מנסים לשלוט במיזוג מאחור. מערכות נוספות, כמו מצבי ניהוג או מערכות בטיחות, מחייבות יותר מדי חפירה בתפריטים, דבר שלא נכון לעשותו בנהיגה. בנוסף, חלקם חוזר למצב ברירת המחדל – זה ששונה או הופסק – עם כל התנעה. תפעול מחשב הדרך אינו מאוד ברור, ולפחות במבחן מד הטווח (הרגיל) הראה מרחקים אופטימיים להחריד. המחוונים גם פשוטים מדי וחשוכים.

לקסוס RX קונסולה מרכזית
צילום: אלי שאולי

בייחוד בעיר ה-RX מצפצף עם שפע התרעות קרבה וזה יכול להציק. אפשר לנתק ולשנות פריטים רבים, אבל גם כאן נדרשת העמקה בתפריטים.

בורר ההילוכים הנאה אינו תמיד זורם כאשר רוצים שינויי מצב מהירים, אך סביבו נותרו פקדים חיצוניים עבור מצבי הניהוג החשמליים, בקרת היציבות וכו' – וזה טוב. תנוחת הנהיגה טובה אך אינה מושלמת כאשר המושב מוגבה, מכיוון שגלגל ההגה והמחוונים נמוכים. הראות לאחור מוגבלת ומראות הצד מעוותות את התמונה. טוב שיש מצלמות היקפיות.

המרחב מאחור טוב, מרווחי הרגליים מעולים, מרווחי הראש סבירים ומסעד המושב ניתן להטיה. נפח תא המטען גדול (461 ליטר) והמבנה שלו יעיל ושימושי.

לקסוס RX תא נוסעים
צילום: אלי שאולי

ביצועים

בגרסה הנבחנת מנוע בנזין אטמוספרי 2.5 ליטר 4 צילינדרים המייצר 190 כ"ס, מנוע חשמלי קדמי עם 182 כ"ס ומנוע חשמלי אחורי 54 כ"ס, להספק משולב של 309 כ"ס. התיבה מסוג מפצל מומנט שפעולתה דומה לרציפה וכוללת פקדים לשישה יחסי העברה קבועים, וההנעה כפולה. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 6.5 שניות והמהירות המרבית 200 קמ"ש. לגרסה זו סוללה של 18.1 קוט"ש לטווח חשמלי מוצהר של 67 ק"מ.

בהתנעות קרות, מנוע הבנזין עלול להתעורר באופן מעט רועש. בהמשך, הנסיעה נעימה ושקטה בשיוט ומנוע הבנזין מצטרף באופן כמעט בלתי מורגש לחגיגה. עם זאת, כאשר לוחצים על המצערת וקוראים לדגל את מלוא ההספק של מנוע הבנזין, בעליות ממושכות או בעקיפות, הוא רועש. הדבר קורה בשלב מאוחר יותר מאשר בדגם הפורש, והצליל כעת נעים יותר ונשמע פחות.

לקסוס RX חלק אחורי
צילום: אלי שאולי

כמו בגרסאות ההיברידיות האחרות של לקסוס, הן היציאה מהמקום והן האצות ביניים במהירויות נמוכות ובינוניות טובות מאוד. בעליות ארוכות הדחף יורד, אך התפוקה אף פעם אינה חלשה מדי ותמיד מורגש שיש כוח גם מאחור. פעולת הדמיית התפעול הידני (שישה הילוכים) מעט מוזרה.

צריכת הדלק בתוואי המבחן כאשר ההנעה החשמלית משולבת הייתה 11.2 ק"מ/ל' ו-10 ק"מ/ל' רק עם מנוע הבנזין. בנהיגה מתונה, גם כשהסוללה ריקה, הצריכה הייתה 15 ק"מ/ל'. שימוש בהנעה חשמלית בלבד בתנועה עירונית ופרברית הניב טווח של 46 ק"מ.

לקסוס RX פנסים
צילום: אלי שאולי

נוחות, התנהגות

נוחות הנסיעה בעיר טובה הודות לפעולת מתלים ובולמים המתמודדים היטב עם הפגמים והשיבושים השונים בעיר ומחוצה לה. עם זאת על פסי האטה בעיר וגלים בכביש המהיר מורגשות תזוזות מרכב. בנוסף, בידוד רעשי הצמיגים והמתלים טוב ומשלים איכות נסיעה טובה. נוחות הנסיעה בשבילים בינונית, המרכב הקשיח וצמיגי 235/50-21 אינם מסייעים מאוד בשיכוך המהמורות בהם.

אנשי לקסוס הבטיחו יכולת דינמית גבוהה ב-RX החדש וטובה מזו של הדגם הפורש, בזכות הרצפה, המרכב המוקשח והמתלים – והם עמדו בדיבורם. למרות המשקל הגבוה (2210 ק"ג), בזכות הנ"ל ולא במעט הודות לפעולת ההנעה הכפולה, הרכב נע היטב גם בכביש מפותל.

פעולת המנוע החשמלי האחורי משמעותית ויעילה יותר, וזה מרסן היטב את שאיפת החרטום להרחיב קו. ההיגוי קל מדי במצב רגיל, אך משקלו נכון יותר במצב 'ספורט'. הבלמים אינם מדויקים כנדרש בבלימות פתע, ובמהלכן עלול ה-ABS להיכנס לפעולה מוקדם מדי.

לקסוס RX חלק קדמי
צילום: אלי שאולי

סיכום

הדור החדש של לקסוס RX טוב מקודמו, טוב מאוד לכשעצמו. השיפורים בדגם החדש מוצאים ביטוי הן בעיצוב החיצוני המרשים, בסביבת הנהג המכובדת, באבזור העשיר ובכלל באיכות הכוללת של תא הנוסעים, והן ביכולת התנועה של הרכב עם ביצועים טובים, נוחות ואיכות נסיעה ראויות ביותר, יכולת דינמית משובחת.

מחירו של לקסוס החדש שנבחן גבוה, אבל בהשוואה לדגמי פנאי דומים של מותגי יוקרה אחדים עם הספק דומה ואבזור דומה, מחירו נמוך ביחס אליהם, והוא מביא עמו איכויות מכובדות משלו.

לקסוס RX פרופיל
צילום: אלי שאולי

פורסם לראשונה ב- 14/2/2023 - נוסף מבחן וידאו.