הדור החמישי של RX, רכב הפנאי של לקסוס מוצע במספר גרסאות. אחת מהן היא 500h, שהיא חדשה בהיצע של לקסוס עם מפרט טכני שונה מהמקובל אצלה. גרסה זו מחליפה את זו עם מנוע הבנזין האטמוספרי 3.5 ליטר V6 (309 כ"ס בהיברידית, 295 כ"ס ברגילה) שאינה מיוצרת יותר.
 

הקשר, פרטים

דגם הפנאי בגודל בינוני (D-SUV) לקסוס RX נחנך בסוף 1997, היה ראשון של מותג יוקרה עם הנעה היברידית (2004), והדור החמישי-נוכחי שלו הושק ב-2022. דגם זה מוצע במספר גרסאות היברידיות: רגילה (350h); נטענת (450h+); ביצועים (500h).

ל-500h ההיברידית מנוע בנזין 2.4 ליטר מוגדש וחזק מזה המשרת את הגרסאות ההיברידיות האחרות המבוססות על מנוע בנזין אטמוספרי 2.5 ליטר – 272 כ"ס לעומת 190 כ"ס. בנוסף, המנוע החשמלי החזק עם 103 כ"ס ממוקם מאחור, בשעה שלזה הקדמי 87 כ"ס; באחרות התפוקה החזקה יותר היא בחזית (2 מנועים ו-182 כ"ס) ואילו מאחור חלשה בהרבה (87 כ"ס). וכך, ל-500h הספק משולב של 371 כ"ס, גדול משמעותית מאשר ב-450h+ העומד על 309 כ"ס.

לקסוס RX500h - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

גם התיבה האוטומטית שונה. ב-500h תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים, בשעה שבאחרות וכמו בשאר דגמי לקסוס וטויוטה ההיברידיים מפצל-כוח הפועל כמו תיבה רציפה. גם ההנעה הכפולה שונה, וזו המוטמעת כאן היא 'דיירקט4' החדשה (גם בלקסוס החשמלית RZ), המשנה הזרמת מומנט לפי צורך, וכאן עם העדפה מובנית להנעה האחורית. ואחרון: ל-500h יש גם היגוי אחורי (עד 4 מעלות), יחיד מסוגו בגרסאות הדגם.

הבסיס ללא שינוי: פלטפורמה TNGA של טויוטה/לקסוס בגרסה K. כזכור, אורך בסיס הגלגלים של לקסוס RX500h החדש גדול מקודמו ב-6 ס"מ ל-285 ס"מ, הרוחב ב-2.5 ס"מ ל-192 ס"מ ושאר הממדים קרובים עד זהים לקודמו.

לקסוס RX500h פרופיל
צילום: אלי שאולי

גרסת 500h מוצעת רק ברמת האבזור הגבוהה 'F ספורט', ומחירה של זו הגבוה בהיצע, 566,000 שקלים. במפרט: בולמים נשלטים אלקטרונית – ובנוסף: תאורת לד אדפטיבית, חישוקי "21, גג זכוכית גדול, מצלמות היקפיות, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים, אוורור בכל המושבים וקיפול חשמלי לאחוריים, מולטימדיה עם צג "14 המתממשק עם אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, מחוונים מוקרנים, תצוגה עילית, מראה המקרינה תמונת מצלמה אחורית, בקרת אקלים תלת-אזורית, תאורת אווירה, ריפוד עור, מערכת שמע של מרק לווינסון. על כל אלה גם פריטי עיצוב ייחודיים בחוץ ובפנים.

במפרט הבטיחות 12 כריות אוויר וגם: בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית עם יכולות זיהוי משופרות, ניטור היקפי של שטחים מתים, תיקון סטייה מנתיב ושמירה על הרכב במרכזו, מעבר נתיב אוטונומי.

לקסוס RX500h סביבת נהג
צילום: אלי שאולי
 

עיצוב, נראות

כיאה ל-'F ספורט', האיפור הספורטיבי בולט והוא מודגש עם חישוקי "21 שחורים ושבכה כהה. רכב ההדגמה בכחול נראה מאוד מושך, והצבע הוסיף הרבה להופעה של הרכב שנראה טוב יותר מהצד ומאחור, קצת פחות טוב בחזית.
 

פנים הרכב

עיצוב סביבת הנהג נאה ועדכני, אלא שכאן מושבי ספורט, ריפוד אדמדם המשלב בין עור לעור הפוך וזה גם נמצא בדיפון הדלתות – והתוצאה נהדרת למראה. בנוסף, המחוונים נאים יותר מאשר ברמות האבזור הנמוכות יותר ואליהם מצטרפת תצוגה עילית.

לקסוס RX500h פנים הרכב
צילום: אלי שאולי

הפקדים ההגה שולטים בפעולות שונות, אלא שהביצוע אינו מוצלח תמיד; מגע מקרי פותח תפריטים, וגם כאשר מכוונים למשהו מסוים לא תמיד קל להגיע אליו. בנוסף, תפעול מערכות הרכב מצג ה-"14 מסורבל, והיעדר קיצורי דרך חיצוניים גורם לכך שכאשר קארפליי מחובר, שינויים דרך הצג מחייבים מספר רב של לחיצות, פעולות מסוימות שנותקו מופעלות מחדש עם התנעה.

מושב הנהג אינו עשיר בכיוונים אך מאוד נוח. תנוחת הנהיגה טובה, אך כאשר זו גבוהה המחוונים ייראו נמוכים. הראות לאחור מוגבלת וטוב שיש מצלמות היקפיות.

המרחב מאחור טוב, והקיפול החשמלי יעיל ונוח. הוא מאפשר גם להגדיל את נפח תא המטען ולזה נפח נאה.

לקסוס RX500h מרחב אחורי
צילום: אלי שאולי
 

מנוע, ביצועים

ל-500h תפוקה משולבת של 367 כ"ס ו-56.1 קג"מ ב-2000-3000 סל"ד, כאמור התיבה אוטומטית עם 6 הילוכים וההנעה כפולה, משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 6.2 שניות והמהירות המרבית 210 קמ"ש.

הביצועים טובים מאלה של גרסת 450h+ אך לא באופן משמעותי (0 ל-100 ב-6.5 ש') אך פעולת המערכת שונה – מנוע מוגדש, תיבה אוטומטית רגילה, יותר כוח מאחור – וכך גם התחושה המתקבלת. התוצאה 'שרירית' יותר, אך הביצוע פחות רהוט וחלק.

לקסוס RX500h חלק קידמי
צילום: אלי שאולי

מנוע הבנזין מתעורר מהר יחסית עם צליל גברי שנשמע היטב אך פעולת המנוע מעט מחוספסת, והוא נשמע מעט בשיוט, גם בגלל יחסי ההעברה בתיבה. בגלל שמנוע הבנזין מוגדש ושיא המומנט שלו מושג בסל"ד נמוך, הוא אינו עולה לסל"ד גבוה ומרעיש כל זמן שצריך כוח, כמו בעקיפה או בעלייה כמו בגרסאות ההיברידיות האחרות.

המעבר בבורר בין P ל-D כמו-גם בשילוב הילוכים מורגש לעיתים וכך גם רעידות. פעולת הבורר שתפעולו מקורי מעט מבלבלת, בייחוד כאשר צריך לעבור מצבים במהירות (כמו תמרון ברחוב).
צריכת הדלק בגרסה זו טובה פחות, בייחוד בנהיגה מאמצת; זו הייתה בתוואי המבחן 8.2 ק"מ/ל', ובשיוט 11.4 ק"מ/ל'.

לקסוס RX500h נוחות נסיעה
צילום: אלי שאולי
 

נוחות, התנהגות

נוחות הנסיעה ב-500h טובה פחות מזו שב-450h+ אותו פגשנו, בגלל כיול נוקשה של המתלים, וצמיגי 235/50-21 צנומי-דופן משתתפים בספיגת שיבושים פחות מאלה שם, שיש להם דופן גבוהה יותר (235/60-19).

יש לכך ביטוי בנוקשות יתר, וזו מורגשת בייחוד בעיר. מנגד, ובגלל שהשיכוך טוב יותר, הרכב נוח יותר על גלי אספלט בכביש הבין-עירוני. רעשי הרוח נמוכים ואילו רעשי הכביש נשמעים יותר. אותה נוקשות פוגמת גם בנוחות הנסיעה בשבילים, והרכב עליהם נעים פחות.

לקסוס RX500h התנהגות
צילום: אלי שאולי

בתנועה איטית בכיכרות או בפניות הכוח הרב יותר מאחור מורגש. עם זאת, ככל שעולה המהירות בכבישים מאתגרים התנהלות הרכב מאחור תהיה סולידית יותר ודומיננטית פחות, ומעיכת מצערת תביא דווקא להרחבת קו הפנייה.

ההיגוי האחורי תורם לא מעט ליכולת הדינמית בכביש המפותל, מאפשר כניסה נחושה לעיקול, מוסיף הרבה ליכולת התמרון בעיר. מערכת הבלימה טובה ברגיל, בוודאי ביחס לרכב היברידי, אך תחת עומס ממושך אינה עקבית ובמהלך זחילה אינה נעימה.

מערך הבטיחות פעלתני וצפצפני והבלימה האוטונומית לאחור הפתיעה לעיתים. בין השאר לרכב מערך הגנה היקפי המאט אותו כאשר קרבים לתנועה; לעיתים זה מטריד.

לקסוס RX500h סבכה
צילום: אלי שאולי
 

סיכום, תמורה

גרסה 500h שמחירה 566,000 שקלים, מביאה עמה עיצוב מושך יותר מאשר 450h+ ומפרט טכני שונה ומבצע טוב יותר – הכולל נתונים ויכולת עדיפים, היגוי אחורי – אך בהשוואה אליה היא פחות נוחה, נעימה וחסכונית. הפן הספורטיבי אינו מלוטש כיאות, ונראה כי 450h+ שהיא גם זולה יותר – 520,000 שקלים ברמת אבזור כמעט זהה – ופחות יומרנית, נכונה יותר.

לקסוס RX500h סיכום מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי