סוזוקי אלטו
סוזוקי אלטו, המכונית הזולה בישראל, אחראית למהפיכה לא קטנה בשוק המקומי. העירונית הקטנה בעלת המקום לארבעה נוסעים, מאפשרת ליותר ויותר ישראלים להגשים את חלום קריעת הניילונים הידוע, וליהנות ממכונית חדשה עם שלוש שנות אחריות.
אלא שתמורת 60,000 שקל, מחירה של הגרסה הידנית שהצליחה לגרום לישראלים אפילו לרכוש רכב עם שלוש דוושות, ניתן לרכוש כמה מכוניות משומשות לא רעות בכלל. אז מהן המשומשות הכדאיות בכל קטגוריה? הנה רשימה של כמה ממומלצות המערכת. שימו לב כי עד שנת 2007 (כולל), שנת הדגם לא זהה לשנת העלייה לכביש, בניגוד לרישום משנת 2008 ואילך.
סופר-מיני
מכוניות סופר-מיני הן מקטגוריה אחת מעל האלטו, שנחשבת למכונית מיני. בקטגוריה הזו תוכלו לרכוש שלוש מכוניות אירופיות מצוינות, שלושתן משנת 2008. האלטרנטיבה הקטנה יחסית היא פיז'ו 206, שמצטיינת ברמת נוחות הנסיעה ובהנאה מנהיגה. מנגד, היא לא ממש מצטיינת בבטיחות, כשמרבית ה-206 שווקו בשנה זו עם שתי כריות אוויר.
סוזוקי אלטו, או משומשת ב-60,000 שקל?
צילום: מנהל
פיאט גרנדה פונטו
מי שרוצה משהו מודרני יותר, יוכל לבחור בין פיאט גרנדה פונטו לבין רנו קליאו, שתי מכוניות שגודלן כמעט כשל משפחתית קומפקטית. מכאן גם שהן מציעות מרווח מצוין לקטגוריה, עם אפשרות סבירה אפילו להסעת נוסע חמישי. הקליאו שווקה רק בדגם 1.6 ליטר אוטומטי, בעל ביצועים טובים ותצרוכת דלק לא מרשימה, ואילו הפונטו במנוע 1.2 או 1.4 ליטר, עם תצרוכת דלק נמוכה יותר משמעותית, אך מנגד אין תיבה אוטומטית רגילה, רק רובוטית (שדווקא מתפקדת לא רע). אפשר לשקול גם סקודה פאביה, אך קחו בחשבון שתצטרכו להתפשר על הדגם הקודם והמיושן למדי.
אלטרנטיבה יפנית: טויוטה יאריס משנתון 2004-2005 או הונדה ג'אז משנתון 2004. שתיהן בעלות מוניטין אמינות ושמירת ערך ללא תחרות, אך עם כל הכבוד סופר-מיני בת 6-7 ב-60,000 שקל? לא ממש משתלם.
משפחתיות קומפקטיות
בקטגוריה האהובה ביותר על הישראלים, ניתן לרכוש שני סוגים עיקריים של כלי רכב. הסוג המסורתי, כלומר מכונית סדאן או האצ'בק כמו רנו מגאן סדאן (2007-2008), מאזדה 3 (2004-2005) וגם טויוטה קורולה (2005-2006), או מיניוואן קומפקטי שמבוסס על משפחתית קומפטית, כמו רנו סניק משנים 2006 או 2007. הסניק הוא האלטרנטיבה היחידה בתקציב זה למי שמעוניין במיניוואן קומפקטי.
סוזוקי אלטו, או משומשת ב-60,000 שקל?
צילום: מנהל
רנו מגאן סדאן
מבין המשפחתיות, מומלצת במיוחד המגאן תודות למחירה הנמוך. זוהי מכונית בעלת אבזור בטיחות שלא הוצע במתחרותיה העיקריות בתקציב, וכולל שש כריות אוויר ובקרת יציבות תקנית. חשוב אם הרכב משמש להובלת הילדים.
מי שמעוניין בתדמית אמינות ושמירת ערך עדיפות, יכול לבחור בקורולה או במאזדה 3 ישנות וצפופות יותר, אך עדיפות מבחינת ביצועים. ה-3 גם מציעה ניהוג טוב יותר מזה של המגאן. עם זאת שתיהן נחותות מהצרפתיה במפרט הבטיחות וגם בציון הבטיחות לפי Euro NCAP.
משפחתיות גדולות
מי שרוצה רכב גדול עוד יותר, וחשוב לו מרווח, סטטוס או סתם להנות מהדרך, יכול לבחור באחת מהמשפחתיות הגדולות. גם כאן, האלטרנטיבה המשתלמת ביותר מגיעה מצרפת, בדמות סיטרואן C5, אותה ניתן לרכוש אפילו משנתון 2007. ירידת הערך של הצרפתיה הגדולה אמנם חדה, אך בתמורה מקבלים רמת נוחות השמורה בדרך כלל למכוניות פאר, לצד רמת בטיחות גבוהה ומרווח טוב.
סוזוקי אלטו, או משומשת ב-60,000 שקל?
צילום: מנהל
פורד מונדיאו
אלטרנטיבות סולידיות יותר הן פורד מונדיאו (2006) בעלת היכולת הדינמית הגבוהה אך העיצוב המעט סתמי (הדור החדש לא נכנס בתקציב), טויוטה אוונסיס משנות הדגם 2003-2004 או הונדה אקורד משנת 2003. המעוניינים במותג בעל תדמית מעט יוקרתית יותר בשוק הישראלי, יכולים לרכוש פולקסווגן פאסאט דור קודם, משנת 2005.
להרפתקנים: ספורט, פאר ושטח
ספק אם מי שרוכש סוזוקי אלטו כלל יתלבט בנוגע לחלופות הבאות, אבל הנה חומר למחשבה למתלבטים. תמורת 60,000 שקל ניתן לרכוש מכוניות ספורטיביות לא רעות כמו טויוטה יאריס T-ספורט משנת 2004, או רנו קליאו ספורט משנת 2003. שתי מכוניות ספורט ששווה לשקול הן מאזדה מיאטה (MX-5) משנים 1995 או 1997, וסובארו אימפרזה טורבו משנת 2001. עלויות האחזקה של מכוניות אלה גבוהות למדי, למעט היאריס T-ספורט שמצליחה להיות זולה יחסית גם בעניין זה.
מי שמתעקש, ניתן לרכוש גם מכוניות יוקרה תמורת מחירה של האלטו. בתקציב נכנסות יגואר S טייפ ומתחרתה ב.מ.וו סדרה 5, שתיהן מהשנתון 1998. מנגד, אפשר גם להסתפק במכוניות יוקרה קטנה כמו אודי A3 משנת הדגם 2003. גם כאן, קחו בחשבון שעלויות האחזקה של מכוניות מסוג זה גבוהות למדי.
סוזוקי אלטו, או משומשת ב-60,000 שקל?
צילום: מנהל
מאזדה MX-5
וחלופה אחרונה, לעכברי השטח. בקטגוריה הזו יש שלל אפשרויות שנעות בין מכוניות כביש עם מראה שטח (טויוטה ראב4 למשל), לבין רכבי שטח של ממש, כמו טויוטה לנד קרוזר פראדו ומיצובישי פאג'רו. בכל המקרים, מדובר בכלי רכב ישנים למדי, מסביבות שנת 2000. מי שרוצה רכב קטן יחסית אך עדיין עם יכולת שטח לא רעה, יכול לבחור גם בדייהטסו טריוס משנת 2003 או סוזוקי ג'ימני מסביבות שנת 2006.